آفتاب

نوبری: سانسور نکردن نقدهای هسته‌ای به نفع مذاکرات است

نوبری: سانسور نکردن نقدهای هسته‌ای به نفع مذاکرات است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: افزایش مطالبات مردم از تیم مذاکره‌کننده باعث می‌شود تا آن‌ها بتوانند در مذاکرات آتی با اشاره به فشارهای داخلی امتیازهای بیش‌تری را از طرف مقابل درخواست کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ناصر نوبری، رییس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد که عصر یک‌شنبه در نشست خبری "بایدها و نبایدهای مذاکرات گام نهایی توافق‌نامه ژنو" حضور داشت با اشاره به مسوولیت‌های خود در دولت در دولت‌های موسوی،‌ رفسنجانی و خاتمی گفت: بررسی و انتقاد نسبت به توافقنامه ژنو به معنای نبود نقطه ضعف در مساله هسته‌ای در دولت‌های گذشته نیست.

او ادامه داد: برخی عنوان می‌کنند که با امضای توافق‌نامه ژنو شعار مرگ بر آمریکا دیگر معنایی ندارد ولی من به ‌آن‌ها می‌گویم این دو با یکدیگر تناقضی ندارند زیرا در گذشته زمانی که با شوروی اختلاف داشتیم تا قبل از امضای قرارداد شعار مرگ بر شوروی داده می‌شد ولی پس از آن هاشمی رفسنجانی در خطبه نماز جمعه اعلام کرد که دیگر این شعار ضرورتی ندارد و خود به خود پس از این صحبت‌ها مرگ بر شوروی حذف شد.

سفیر پیشین ایران در شوروی با اشاره به حضور مردم در صحنه سیاسی این حضور را حماسه خواند و خاطرنشان کرد: مذاکرات ژنو و تیم مذاکره کننده ما محصول و نتیجه این رویکرد بود این تیم با پشتوانه عظیم ملی به مذاکرات رفتند ولی این حمایت‌ها برای تیم هسته‌ای ما مسوولیت می‌آورد نه مصونیت.

وی ادامه داد: نقدهای ما برای این است که مذاکره‌کنندگان ما در دور بعدی مذاکرات و امضای سایر موافقت‌نامه‌ها نظر ملت و منتقدین را هم بشنوند و به نحوه بهتری عمل بکنند.

نوبری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حمایت‌های مقام معظم رهبری از تیم مذاکره‌کننده افزود: این حمایت‌ها در حد عالی بود زیرا ایشان تیم هسته‌ای را فرزندان این انقلاب خواندند و همه این‌ها بر مسوولیت این تیم می‌افزایند؛ علاوه بر این مقام معظم رهبری در سخنان خود تاکید کردند که مطالبه مردم حلال مشکلات است به همین دلیل از نظر من این که اطلاعات مردم بالا برده شود و آن‌ها را مطالبه‌گر کنیم باعث می‌شود که مشکلاتی که در مسائل هسته‌ای وجود دارد نیز حل شود. علاوه بر این برخلاف نظر رییس سازمان صدا و سیما به نظر من سانسور نکردن نقدهای هسته‌ای به نفع مذاکرات است.

رییس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد با تاکید بر لزوم افزایش مطالبات ملی از تیم مذاکره‌کننده گفت: افزایش مطالبات مردم از تیم مذاکره‌کننده باعث می‌شود تا آن‌ها بتوانند در مذاکرات آتی با اشاره به فشارهای داخلی امتیازهای بیش‌تری را از طرف مقابل درخواست کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که تحلیل شما از مذاکرات هسته‌ای در دولت گذشته و فعلی چیست گفت: مشکل دیپلماسی ما افراط و تفریط است و من به عنوان یک کارشناس تلاش می‌کنم بگویم راه‌حل این نیست که مانند گذشته یا امروز رفتار کنیم بلکه میان این دو روش یک راه دیپلماسی میانه‌رو هم وجود دارد.

رییس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد در پایان خاطرنشان کرد: هدف غرب برای آینده مذاکرات این است که درخت هسته‌ای را بخشکاند.

انتهای پیام

کد N185027

وبگردی