آفتاب

داستان دختر بلوند هالیوود و رابطه اش با شاه ایران؛ تصویر

 داستان دختر بلوند هالیوود و رابطه اش با شاه ایران؛ تصویر

کِلی روابط متعددی با مردانی داشت که از لحاظ سنی خیلی از وی بزرگتر و دارای مقام های مهمی بودند از جمله گری کوپر، کلارک گیبل، بینگ کروبسی و محمدرضا پهلوی، شاه ایران. به قول هیچکاک مردی نبود که او با او رابطه نداشته باشد.

 
به گزارش آفتاب به نقل از  سرویس فرهنگی جام نیوز، در ژوئن سال ۱۹۹۹، مؤسسه فیلم آمریکا در رتبه بندی خود گریس کلی Grace Kelly را در صدر لیست ستاره های زن سینمای آمریکا قرار داد.

 

او در سال ۱۹۹۳، اولین هنرپیشه زن امریکایی شد که عکسش روی تمبر پستی چاپ گردید. اما بسیاری نمی دانند که وی شانس "ملکه ایران" شدن را هم داشت. شانسی‌ که او از دست داد، ولی‌ شاه ایران هم شانس آورد که این وصلت انجام نشد (علت را در انتهای دستان بخوانید).

 

گریس کلی در سال ۱۹۲۹ در خانواده ای ثروتمند در فیلادلفیا بدنیا آمد. او پس از گرفتن پذیرش از آکادمی آمریکایی هنرهای دراماتیک در نیویورک، به منتهن رفت و در آنجا مشغول تحصیل گردید و بعنوان مدل مشغول به کار شد. وی سپس به کالیفرنیا نقل مکان کرد و نقش های تلویزیونی موفقی را بازی کرد و خیلی زود پیشنهادهایی از هالیوود دریافت نمود. او همان چیزی بود که آلفرد هیچکاک در جستجوی آن بود می باشد و در فیلمهای این کارگردان به ایفای نقش پرداخت. وی جایزه اُسکار بهترین بازیگر زن را در سال ۱۹۵۵ دریافت نمود.

 
 

 

کِلی روابط متعددی با مردانی داشت که از لحاظ سنی خیلی از وی بزرگتر و دارای مقام های مهمی بودند از جمله گری کوپر، کلارک گیبل، بینگ کروبسی و محمدرضا پهلوی، شاه ایران.

 

داستانی که در ادامه آمده درباره گریس و شاه می باشد که از کتاب "True Grace: The Life and Times of an American Princess" نوشته Wendy Leigh استخراج شده است:

 

کِلی و شاه ایران در اواخر سال ۱۹۴۹، زمانی که شاه سی ساله ایران برای بازدیدی رسمی به آمریکا آمده بود، در هتل والدورف-آستوریا با هم آشنا شدند. آنها حداقل شش بار همدیگر را بصورت خصوصی ملاقات کردند، که احتمالا" قبل و یا همزمان با ازدواج شاه با ثریا بوده است.

 

علی رغم اینکه شاه از سال ۱۹۴۱ رهبر ایران بود، به هیچ وجه قصد نداشت داشتن رابطه با معشوقه امریکایی جدید خود را پنهان کند. بالعکس او گریس را دعوت کرد تا برای تماشای اُپرایی با شکوه همراه او باشد.

 

شاه که شیفته و مسحور گریس شده بود، علاقه اش را به او بگونه ای که بلد بود یعنی با اهدا سه قطعه جواهر زیبا و گرانبهای Van Cleef & Arpels شامل: یک قفس طلا که داخلش یک قطعه الماس و یک پرنده ساخته شده از یاقوت کبود بود، یک جعبه طلا که داخلش یک ست با ۳۲ عدد الماس بود، و یک دستبند طلا از مروارید و الماس، ابراز کرد.

 

اما گریس احتمالا" تصمیم داشت جواهرآلات را برگرداند، ولی در نهایت دچار تردید شد و آنها را نگهداشت. با این حال او سریعا" پیشنهاد ازدواج شاه را که می توانست وی را به ملکه ایران تبدیل کند، رد کرد.

 

قلب و ذهن کِلی درگیر حرفه بازیگری بود، و او آنقدر می فهمید اگر پیشنهاد شاه را قبول کند باید بازیگری را کنار بگذارد. او پیشنهاد ازدواج شاه را قبول نکرد.

 

گریس در سال ۱۹۵۶ با شاهزاده راینیر Prince Rainier از کشور کوچک (۲ کیلومتر مربع مساحت!) موناکو (مرکز قمار و تفریح ثروتمندان) ازدواج کرد.

 

بعد از عروسی، شاهزاده راینیر نمایش فیلم های کلی را ممنوع کرد و این دقیقا" همان کاری بود که کلی می ترسید شاه ایران انجام دهد. اگرچه شاهزاده راینیر به روابط عاشقانه قدیمی همسرش با شاه ایران حسادت می ورزید، اما بر این حسادت غلبه کرد و دعوت شاه ایران از او و همسرش برای شرکت در جشن های ۲۵۰۰ ساله خاندان پهلوی که در سال ۱۹۷۱ میلادی برگزار شد را پذیرفت.

 

پس از آن، با وجود گذشت دو دهه از روابط عاشقانه کوتاه آنها و با اینکه خشونت رژیم شاه بر همگان آشکار بود، گریس به شدت از شاه دفاع می کرد. ریچارد بورتون در خاطراتش می گوید هنگامیکه در سال ۱۹۷۱، با گریس، راینیر، و الیزابت تایلور در مسیر رفتن به مهمانی روسزچیلد، که در املاک Ferrieres آنان برگزار می شد، همراه بودم، "گریس و الیزابت که در صندلی عقب نشسته بودند تمام مدت با همدیگر صحبت می کردند و من هم جلو پهلوی راننده نشسته بودم ... هر کس آزادانه حرف خود را می زد. گریس ریز جزئیات مهمانی مشهور و بد نام شاه را توصیف می کرد. اگرچه هیچکدام از ما حرفی در مخالفت با آنچه وی می گفت نزدیم ولی گریس از این زیاده روی ها بصورت افراط گونه ای دفاع می کرد.

 

در سال ۱۹۸۲، ملکه گریس زمانیکه با دخترش در حال مسافرت بود کنترل خودرو را از دست داد و به مدت ۲۴ ساعت به کُما رفت و در سن ۵۳ سالگی درگذشت. بعدا" مشخص شد علی رغم اینکه ملکه ظاهرا" در سلامت کامل بوده، سکته کرده و همین باعث وقوع این حادثه گردیده است. البته مرگ ناگهانی وی سبب شد تئوری های توطئه بعنوان دلیل این تصادف مطرح شود.

 

کلی که بعنوان زنی باوقار و آراسته شناخته شده بود، در خفا "فرشته پاکی" نبود و و به شوهرش بارها خیانت کرد و شاید سرنوشت شاه ایران از این لحاظ شاه ایران شانس آورد که با او ازدواج نکرد. البته گفته می شود که خیانت های گریس پس از ازدواج واکنشی به روابط خارج از ازدواج شوهرش (شاهزاده کشور موناکو) با زنان دیگر بوده است.

 

اگر روابط شوهر کلی با زنان دیگر را به عنوان علت خیانت وی بپذیریم حتی اگر او زن شاه ایران نیز می شد دست به چنین خیانت هایی می زد زیرا معروف بود که محمدرضا نیز دارای انحراف جنسی و با زنان بسیاری رابطه غیراخلاقی دارد شاید همین مساله بود که به فرح پهلوی اجازه می داد او نیز با مردان دیگر رابطه داشته باشد مشهور است وقتی که ارتشبد فردوست به رفتارهای غیراخلاقی وی اعتراض می کند وی در پاسخ می گوید هر کسی اختیار بدن خود را دارد!

 

برای مثال رابطه ملکه گریس با فرانک سیناترا خواننده معروف سالها ادامه داشت و بر اساس آنچه در کتاب آمده محل تردد آنها ویلایی فرانسوی در Cap Ferrat بود. همچنین ادعا شده در لیست عاشقان نامشروع او تونی کورتی (هنرپیشه)، سیدنی وود (تنیس باز ماهر امریکایی)، و ریچارد بوچلی (موسیقی دان) هستند. آلفرد هیچکاک، کارگردان مشهور هالیوود هم درباره او و روابط غیراخلاقی اش جمله ای مشهور دارد.

 
کد N183548

وبگردی