آفتاب

دوازدهمین سال نخست وزیری اردوغان در ترکیه با تحولات بسیار آغاز شد

دوازدهمین سال نخست وزیری اردوغان در ترکیه با تحولات بسیار آغاز شد

آنکارا- ایرنا- دوازدهمین سال نخست وزیری ˈرجب طیب اردوغان ˈ در ترکیه و حزب حاکم عدالت و توسعه با تحولات بسیار و تحت فشار مخالفان این کشور آغاز شد.

به گزارش ایرنا، اردوغان که رهبری حزب حاکم عدالت و توسعه را برعهده دارد از روز 14 مارس سال 2003 میلادی به مقام نخست وزیری ترکیه منصوب شد.

براساس این گزارش ، اردوغان تاکنون چهار دولت در ترکیه تشکیل داده است. وی در دوران چند حزبی در ترکیه در بعد از تشکیل جمهوری نوین این کشور طولانی ترین دوران نخست وزیری بدون انقطاع را داراست.

ˈعصمت اینونوˈ دومین رییس جمهوری، جمهوری نوین ترکیه در دوران اقتدار تک حزبی در ترکیه به مدت 12 سال و هفت ماه و 28 روز مقام نخست وزیری ترکیه را بدون انقطاع عهده دار بود.

بر این اساس، کل دوران نخست وزیری اینونو نیز 17 سال و 11 ماه و 20 روز است.

ˈعدنان مندرس ˈ نخست وزیر اسبق ترکیه که پس از پایان یافتن دوران تک حزبی در ترکیه به رهبری حزب دمکرات انتخاب و پنج دولت تشکیل داده بود نیز از 22 مه سال 1950 تا 27 مه 1960 برای 10 سال و 5 روز بدون انقطاع نخست وزیر ترکیه بود.

اردوغان امروز در حالی یازدهمین سالگرد نخست وزیری بدون انقطاع خود را پشت سر می گذارد که در طول 11 سال گذشته بدین اندازه تحت فشار مخالفین قرار نداشته است.

مخالفین دولت در آستانه انتخابات محلی در 30 مارس سالجاری و از 17 دسامبر و در پی عملیات مبارزه با فسادمالی و ارتشاء با انتشار مستمر نوارهای صورتی و تصویری منتسب به اردوغان و نزدیکان وی، اردوغان و نزدیکانش را متهم به سوء استفاده های مالی گسترده می کنند.

خاورم**2012*230 **1010
کد N182536

وبگردی