آفتاب

پیشنهادات عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره بحران سوریه

پیشنهادات عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره بحران سوریه

تهران-ایرنا- تشکیل گروه تماس بین کشورهای دوست سوریه،بسته اعلام شدن مرزهای سوریه ونظارت بر انتخابات سوریه سه پیشنهاد عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای رفع بحران سوریه اعلام شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، ˈنوذر شفیعیˈ روز چهارشنبه در نخستین اجلاس روسای کمیسیون های سیاست خارجی مجالس کشورهای دوستان سوریه شرکت کرده بود، گفت: ما در مورد مساله ای صحبت می کنیم که به آن اعتقاد داریم و مشی ما یک رویه دمکراتیک است چراکه می خواهیم مردم سوریه خودشان تصمیم بگیرند؛ بنابراین ما از مخالفت با تروریسم صحبت می کنیم و خواهان انتقال دمکراتیک قدرت هستیم.

وی تاکید کرد: معتقد به عدم مداخله نیروهای بین المللی در سوریه هستیم و از مسائلی صحبت می کنیم که افکار عمومی جهان آن را می پذیرد.

شفیعی در ادامه پیشنهاد تشکیل گروه تماس را ارائه کرد و گفت: معتقدم باید اعضای حاضر در این اجلاس با همتایان خود در سایر کشورها ارتباط برقرار کنند چرا که کشورهای بیشتری می توانستند در این نشست شرکت کنند ولی فرصت نشد بنابراین باید برای اجلاس های آتی از حضور آن ها استفاده کنیم.

نماینده ممسنی در ادامه پیشنهاد دیگری ارائه کرد و گفت: انتظار داریم با ارائه پیشنهاد به شورای امنیت مرز کشورهای هم مرز سوریه بسته اعلام شود تا از ارسال سلاح، تجهیزات جنگی و.... به سوریه جلوگیری شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: از آن جایی که انتخابات سوریه نزدیک است باید نظارت بر انتخابات توسط گروه کشورهای دوست سوریه اعمال شود و از نظارت بین المللی که ممکن است به نحو دیگری کارها را پیش ببرند جلوگیری کنیم لذا بنده پیشنهاد می کنم گروه تماس با تمام بازیگران دخیل در سوریه ارتباط حاصل کند.

همچنین در این اجلاس رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: نباید نظارت بر انتخابات سوریه را رها کنیم بلکه کشورهای دوست سوریه می توانند به این انتخابات نظارت داشته باشند.

«علاء الدین بروجردی» که ریاست اولین اجلاس روسای کمیسیون های سیاست خارجی مجالس کشورهای دوست سوریه را برعهده دارد، گفت: ما می توانیم از جمع حاضر گروهی را به عنوان گروه تماس مشخص کنیم تا با دیگر کشورها برای اجلاس های آتی تماس داشته باشند.

وی در ادامه افزود: از دعوت چین برای شرکت در این اجلاس غفلت شد و امیدواریم در نشست های آتی از چین نیز در این مراسم حضور داشته باشند.

وی اظهار داشت: کنترل مرزها نیز برای جلوگیری از اعزام تروریست ها و ارسال تجهیزات برای مجهز کردن تروریست ها به سوریه می تواند مهم باشد.

یادآور می شود در شانزدهمین اجلاس جنبش غیرمتعهدها که در تهران برگزار شد، ریاست این جنبش از مصر به ایران واگذار شد و پس از جمهوری اسلامی ایران ریاست جنبش کشورهای غیرمتعهد به ونزوئلا خواهد رسید.

نخستین اجلاس روسای کمیسیون های سیاست خارجی مجالس و کشورهای دوست سوریه با مشارکت نمایندگانی از جمهوری اسلامی ایران، الجزایر، لبنان، سوریه، روسیه، عراق، ونزوئلا و کوبا صبح امروز (چهارشنبه) در محل هتل اسپیناس تهران برگزار شد.

سیام(3)**2021**1572
کد N178399

وبگردی