آفتاب
رونمایی از دایرةالمعارف جهان اسلام

حدادعادل: دید جهانیان را نسبت به اسلام تغییر دهیم

حدادعادل: دید جهانیان را نسبت به اسلام تغییر دهیم

مدیرعامل بنیاد دایرةالمعارف اسلامی گفت: با ایمان و معنویت می‌توانیم به بالاترین درجات علمی برسیم و ما وارث این دین بزرگ هستیم و باید این فرهنگ را به جهانیان بشناسانیم.

مدیرعامل بنیاد دایرةالمعارف اسلامی گفت: با ایمان و معنویت می‌توانیم به بالاترین درجات علمی برسیم و ما وارث این دین بزرگ هستیم و باید این فرهنگ را به جهانیان بشناسانیم.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، غلامعلی حدادعادل در مراسم سی‌امین سالگرد تاسیس بنیاد دایرةالمعارف اسلامی که با حضور اندیمشندان و پژوهشگران در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد، با گرامیداشت ایام فاطمیه، اظهار کرد: بنیاد امروز 30 ساله شد و در این 30 سال افراد مختلفی ریاست این سازمان را بر عهده داشتند و خداوند را شاکریم که این نهالی که توسط رئیس‌جمهور وقت یعنی مقام معظم رهبری کاشته شد، امروز این‌چنین رشد کرد و از سایه آن همه بهره می‌بریم.

وی افزود: اسلام منشاء یک تمدن بزرگ شده است، در این 14 قرن اسلام بخش وسیعی از جهان را به خود اختصاص داد و با ایمان و معنویت می‌توانیم به بالاترین درجات علمی برسیم و در راستای این دین بزرگ چهره‌های فرهنگی تاثیرگذار بوده‌اند، ما وارث این دین بزرگ هستیم و باید این فرهنگ را به جهانیان بشناسانیم.

حدادعادل تصریح کرد: اگر دیگران تلاش می‌کنند که با طرز فکر خود اسلام را تغییر دهند ما هم که صاحب این خانه هستیم باید با قلم خود رفتار و نگاه خود نوشته‌های آنها را تصحیح کنیم و دید جهانیان را نسبت به اسلام تغییر دهیم.

وی خاطرنشان کرد: انگیزه جمهوری اسلامی ایران از تاسیس این بنیاد این بود که جبران کج‌اندیشی‌ها را کند و علاوه بر این اطلاعات دقیقی را در خصوص اسلام و معارف اسلامی به جهانیان ارائه دهد. ما باید بگوییم که هستیم که در این راستا نظرات زیادی داریم.

مدیرعامل بنیاد دایرةالمعارف اسلامی یادآور شد: در طی این 30 سال می‌توانم بگویم به جرات کارهای فرهنگی زیادی صورت گرفته است که از دقت علمی بسیار بالایی برخوردار بوده که این کار از تمام کارها برتر است. سنت‌ حاکم بر بنیاد دایرةالمعارف این بود تا نسبت به درستی مطلبی کاملا مطمئن نمی‌شدیم آن مطلب را به چاپ نمی‌رساندیم.

حدادعادل گفت: این دقت ما ضامن کار ما شد. این دانش‌نامه‌ای که امروز داریم از آن رونمایی می‌کنیم واجد اعتقادات مهم اسلام و شیعه است. در این دانش‌نامه اطلاعاتی سودمند درباره ایران، اسلام و معارف دینی به جهانیان ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه در جهان امروز قلم در دست دشمنان بوده است و آنها با قلمی که در دست داشته‌اند از دین اسلام یک دین خوفناک ارائه داده‌اند، ولی ما همان اندازه که نسبت به انقلاب، اسلام و تشیع عرق داریم به همان میزان نیز در مقالات‌مان با درستی و صحت سخن می‌گوییم به دلیل همین صحت است که پنج جلد از دایرةالمعارف‌های ما در جهان اسلام با موفقیت روبرو شده و ترجمه عربی آن نیز در دسترس است چرا که ما همواره انصاف را رعایت می‌کنیم.

مدیرعامل بنیاد دایرةالمعارف اسلامی در ادامه با اشاره به فواید دانش‌نامه جهان اسلام، گفت: اولین فایده‌ای که دانش‌نامه برای جهان اسلام دارد این است که در رفع نیازهای علمی کمک محققان است و دومین تاثیر آن این است که یک تصویر کلی و چشم‌اندازی وسیع از جهان اسلام در اختیار ما قرار می‌دهد. ما هر کدام با یک بخشی از فرهنگ خود آشنا هستیم ولی با خواندن دایرةالمعارف می‌توانیم به پهنه جغرافیایی عظیم اسلام در طول 14 قرن پی ببریم.

حدادعادل در پایان گفت: فایده سوم دایرةالمعارف این است که این کتاب یک منبع قابل اعتماد به شمار می‌آید و برای تمامی مطلب خود می‌توانیم به این کتاب مراجعه کنیم و در آن اطلاعات هیچ شک و شبهه‌ای به وجود نیاید.

در ادامه این مراسم میرسلیم مدیرعامل پیشین بنیاد دایرةالمعارف اسلامی اظهار کرد: این بنیاد در سال 1362 به دستور مقام معظم رهبری که رئیس‌جمهور وقت آن زمان بود افتتاح شد.

وی ادامه داد: این بنیاد به قدری برای مقام معظم رهبری مهم بود که ایشان تصمیم داشتند بعد از کار ریاست‌جمهوری در این بنیاد مشغول به کار شوند و انگیزه‌هایشان از تاسیس این بنیاد برمی‌گشت به شناساندن اسلام ناب و ایران اسلامی به جهانیان.

مدیرعامل پیشین بنیاد دایرةالمعارف اسلامی در پایان گفت: مقام معظم رهبری با تاسیس این بنیاد می‌خواست آداب و رسوم و جغرافیای ایران و جهان اسلام را به جهانیان معرفی کند. متاسفانه در جهان امروز مقالاتی ارائه می‌شود که می‌خواهند دین را از سیاست جدا کنند ولی تمام مقالاتی که در این بنیاد به چاپ می‌رسند تاکید بر این دارند که دین و سیاست با همدیگر یکی است. فراموش نکنیم که ما فرهنگ غنی داریم و نیازی نداریم که وامدار فرهنگ سایر کشورها باشیم پس باید به اصل فرهنگ خود برگردیم.

در پایان این مراسم از جلد هجدهم دایرةالمعارف جهان اسلام رونمایی شد.

انتهای پیام

کد N178087

وبگردی