آفتاب
معاون سازمان زندان‌ها:

برای محکومان با جرائم سبک از مجازات‌های جایگزین استفاده شود

برای محکومان با جرائم سبک از مجازات‌های جایگزین استفاده شود

معاون توسعه و منابع انسانی سازمان زندان‌ها گفت: اگر فردی با نافرمانی از قانون هزینه‌ای را برای جامعه به وجود آورد و جرم آن فرد سبک بود، بهتر است به جای اینکه زندان‌هایمان را شلوغ کنیم برای آنها از مجازات‌های جایگزین استفاده کنیم.

معاون توسعه و منابع انسانی سازمان زندان‌ها گفت: اگر فردی با نافرمانی از قانون هزینه‌ای را برای جامعه به وجود آورد و جرم آن فرد سبک بود، بهتر است به جای اینکه زندان‌هایمان را شلوغ کنیم برای آنها از مجازات‌های جایگزین استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، زنجیره‌ای با حضور در نشست مشترک سازمان زندان‌ها و سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، اظهار کرد: ما در سازمان زندان‌ها آمادگی خود را در راستای توسعه جنگل‌ها و مراتع اعلام کردیم و تفاهم‌نامه‌هایی را نیز در عرصه احیای منابع طبیعی به امضاء رسانده‌ایم و زندانیان اقدامات مفیدی را در این رابطه انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: البته تاریخ این تفاهم‌نامه به اتمام رسیده و امیدواریم که این تفاهم‌نامه تجدید شود.

معاون توسعه و منابع انسانی سازمان زندان‌ها با بیان اینکه با اصلاح و تربیت زندانی می‌تواند به جامعه بازگردد، خاطرنشان کرد: یکی از ابزارهای اصلاح و تربیت برای زندانی اشتغال است که با به وجود آوردن اشتغال خاصیتی برای شخص شاغل و اجتماع به وجود می‌آید. ما توانسته‌ایم در اصفهان در این راستا کارهای مفیدی را انجام دهیم و زندانیان ما با اینکه دستمزدشان در رابطه با توسعه جنگل کم بود، اما با ما همکاری‌های خوبی داشتند.

زنجیره‌ای اظهار کرد: قانون این اجازه را به ما داده که در زمینه منابع طبیعی از کار برای زندانیان به عنوان جایگزین حبس استفاده کنیم. در قانون آئین دادرسی کیفری جدید نیز پیش‌بینی شده به جای اینکه افرادی که دارای جرائم سبک هستند زندانی شوند از آنها در خدمات عام‌المنفعه استفاده شود و ما می‌توانیم این آئین‌نامه با کار حساب شده اجرایی کنیم.

وی تصریح کرد: ما باید تلاش کنیم تا مجازات‌های جایگزین برای افراد بیشتر در زمینه کارهای شهری باشد؛ چرا که این موضوع بسیار خوب و حائز اهمیت است.

معاون توسعه و منابع انسانی سازمان زندان‌ها اظهار کرد: بهتر است اگر کسی با نافرمانی از قانون هزینه‌ای را برای جامعه به وجود آورد ما به جای شلوغ کردن زندان‌هایمان از مجازات‌های جایگزین استفاده کنیم، البته آمار ورودی‌های ما نشان می‌دهد تعداد زیادی از زندانیان ما در روزهای اول حبس آزاد یا عده‌ای هم به حبس کوتاه محکوم می‌شوند؛ بنابراین بهتر است برای این افراد از مجازات‌های جایگزین استفاده شود.

زنجیره‌ای در پایان تاکید کرد: بین سازمان زندان‌ها و سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور تفاهم‌نامه‌ای تنظیم شده و امیدواریم که این تفاهم‌نامه هرچه سریع‌تر به امضاء برسد.

در ادامه این نشست، مرتضوی مدیرکل برنامه‌ریزی و اشتغال سازمان زندان‌ها گفت: مجموعه سازمان زندان‌ها در حال حاضر با هدف پر کردن اوقات فراغت زندانیان در برنامه‌های توسعه قضایی، آمایش‌های بلندمدتی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی ادامه داد: در موضوع حفاظت از منابع طبیعی و جنگل‌ها مجموعه سازمان زندان‌ها با توجه به در اختیار داشتن پتانسیل و نیروی انسانی می‌تواند بخشی از برنامه‌های مربوط به حفظ منابع طبیعی را پوشش دهد که این کار می‌تواند به صورت عملیاتی باشد.

مرتضوی تصریح کرد: در یک برنامه 5 ساله قرار بود به جنگل‌های ما اضافه شود و ما با سازمان جنگل‌ها و مراتع همکاری کنیم تا بتوانیم جنگل‌هایمان را افزایش دهیم. به همین دلیل برای پر کردن اوقات فراغت زندانیان می‌توانیم از آنها در بخش توسعه جنگل استفاده کنیم و آنها را به سمت درختکاری سوق دهیم.

وی تصریح کرد: دولت تدبیر و امید 10 هزار میلیارد تومان برای تولید اختصاص داده است؛ بنابراین نهال کاری نیز بخشی از تولید جنگل است و ما خواهشمندیم که در این راستا به ما کمک شود.

انتهای پیام

کد N176965

وبگردی