آفتاب

آثار و فواید احسان و نیکوکاری از نگاه یوسفی‌مقدم

آثار و فواید احسان و نیکوکاری از نگاه یوسفی‌مقدم

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی قم گفت: انسان‌ها در دنیا به دنبال آرامش هستند و این آرامش از طریق نیکوکاری به دست می‌آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به واژه احسان و نیکوکاری در قرآن اظهار کرد: احسان و نیکوکاری یعنی اینکه انسان بیش از آنچه که وظیفه‌اش است کاری را انجام دهد، مثلا اگر کسی نیاز به کمک دارد بیشتر از آنچه که او نیازمند است کمک کند و فراموش نکنیم که نیکوکاری برتر از عدالت است چون عدالت قاعده و قانون دارد ولی احسان هیچ قاعده و قانونی ندارد و یک وظیفه انسانی و اخلاقی است.

وی تصریح کرد: انسان‌ با توجه به اینکه می‌داند خداوند احسان و نیکوکاری را دوست دارد این کار خیر را انجام می‌دهد. خدای متعال در آیات قرآن فراوان به واژه نیکوکاری اشاره می‌کند و از ما می‌خواهد که اهل کار خیر و نیکوکاری باشیم.

یوسفی‌مقدم خاطرنشان کرد: خداوند در آیه 69 سوره عنکبوت می‌فرماید "اهل کوشش باشید و نیکوکاری را هرگز فراموش نکنید". آنهایی که امکانات مالی دارند باید به سایر افراد جامعه نیز کمک کنند و از این نعمت الهی سایر بندگان نیز بهره‌ ببرند.

وی ادامه داد: انسان‌هایی که اهل نیکوکاری هستند یک آرامش خاص در وجودشان پدیدار می‌شود و این آرامش در دنیا و آخرت همراه آنها است. خداوند در آیه 112 سوره بقره می‌فرماید "انسان‌های نیکوکار هیچ خوف و هراسی به خود راه ندهند و آسوده باشند."

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی قم یادآور شد: با نیکوکاری و احسان در حق دیگران دعاهایمان اجابت می‌شود و خداوند در سوره آل عمران وعده داد که "اگر می‌خواهید دعاهایتان به اجابت برسد، اهل نیکوکاری باشید."

یوسفی‌مقدم اضافه کرد: یکی دیگر از آثار نیکوکاری از بین رفتن گناهان است. در سوره نمل و زمر خداوند متعال می‌فرماید که در قبال نیکوکاری انسان‌ها گناهانشان بخشیده می‌شود.

وی تاکید کرد: ما همانگونه که به بندگان خدا احسان و نیکوکاری می‌کنیم خدا هم در جای دیگر با فضلی بالاتر، نیکوکاری را برای ما انسان‌ها جبران می‌کند.

وی در پایان گفت: خوب است که در این ایام پایانی سال انسان‌هایی که از توان مالی خوبی برخوردارند و یا در حدی هستند که می‌توانند به سایر افراد کمک کنند، نیکوکاری و احسان را فراموش نکنند و با احسان خود زندگی‌شان را بیمه کرده و دنیا و آخرتشان را به فضل خداوند گره بزنند.

انتهای پیام

کد N176144

وبگردی