آفتاب

ابهام در سرنوشت هواپیمای ناپدیدشده مالزی/ اقیانوس و راز هواپیماها

ابهام در سرنوشت هواپیمای ناپدیدشده مالزی/ اقیانوس و راز هواپیماها

کوالالامپور - ایرنا - ناپدیدشدن هواپیمای مالزیایی بر فراز اقیانوس و یک ساعت پس از ترک فرودگاه بین المللی کوالالامپور به معمایی تبدیل شده که تاکنون راه حلی برای آن یافت نشده است.

به گزارش ایرنا، نیروهای جستجو روزانه با سوالات جدیدی در این عرصه روبرو می شوند. لکه های نفت، تلفن های همراه روشن، تکه درب هواپیما، بال هواپیما، گذرنامه های سرقتی و ده ها اطلاعات که بیشتر تکذیب می شود.

تحقیقات دولت مالزی نشان داد که لکه های نفت در دریا ناشی از کشتی های نفتکش بوده است. اثری از بال، درب و یا قایق نجات نیز پیدا نشد و اکنون رسانه ها بر دو مسافری متمرکز شده اند که با گذرنامه های سرقت شده سوار هواپیما شده اند.

هر چند کارشناسان تاکید دارند که گذرنامه های سرقتی توسط مهاجران غیرقانونی مورد استفاده قرار می گیرد و تروریست ها از این گذرنامه ها استفاده نمی کنند.

یک هواپیمای مسافربری هندی که سال 1389 از دبی عازم هندوستان بود سقوط کرد که بیشتر مسافران آن کشته شدند. پس از سقوط مشخص شد بیش از 10 مسافر هواپیما با گذرنامه جعل وارد هواپیما شده اند و نقشی در این سقوط نداشته اند.

اکنون ناپدیدشدن هواپیمای مالیزیا ایرلاین با 239 سرنشین وارد چهارمین روز خود شده است و تاکنون خبری از این هواپیما بدست نیامده است.

یکی از نزدیکان یک مسافر چینی هواپیمای ناپدیدشده از ساعات اولیه تاکید داشت که تلفن همراه این مسافر همچنان زنگ می خورد. براساس اطلاعات منتشر شده در رسانه ها اکنون تلفن همراه 19 مسافر هواپیمای بوئینگ خطوط هوایی مالزی زنگ می خورد.

خبرهای دریافتی حاکی از آن است که چین نیز بدنبال استفاده از 10 ماهواره برای ردیابی پرواز ناپدیدشده MH370 است.

این ماهواره ها که با وضوح بالا و از مرکز کنترل ماهواره شیان در شمال چین کنترل می شود، برای ناوبری، نظارت بر آب وهوا، ارتباطات و جنبه های دیگر از جمله جستجو و نجات مورد استفاده قرار می گیرند.

نزدیک به دو سوم از 239 سرنشین این پرواز چینی بودند و در صورت تایید سقوط هواپیما، این یکی از بدترین فاجعه های هوایی برای مردم چین خواهد بود.

هم اکنون نیروهای امداد و نجات و نظامی 9 کشور چین، مالزی، آمریکا، سنگاپور، ویتنام، نیوزیلند، اندونزی، استرالیا و تایلند در حال جستجو برای یافتن اثری از هواپیما و یا سرنشینان آن هستند.

یافتن هواپیماهای ساقط شده در اقیانوس ها نیز طی سال های گذشته با مشکل مواجه بوده است، اما اطلاعات نشان می دهد این هواپیماها پس از چند ماه پیدا شده اند.

پرواز شماره 447 ایر فرانس از مبدا ریودوژانیرو به پاریس در سال 2009 با 228 سرنشین از صفحه رادار ناپدید شد و در اقیانوس اطلس سقوط کرد.

پس از حدود یک ماه عملیات جستجو متوقف شد در حالی که تنها 50 جسد و بخش هایی از بدنه هواپیما پیدا شدند.

پس از گذشت 23 ماه جعبه سیاه هواپیما در عمق چهار هزار متری اقیانوس اطلس توسط زیردریایی های فرانسه پیدا شد و سرانجام پرده از راز سقوط این هواپیما برداشته شد.

عده ای در آن زمان احتمال می دادند برخورد صاعقه با این هواپیما عامل سقوط بوده است.

بحث حمله تروریستی نیز در آن دوره مطرح شد و این که هواپیما جایی در آسمان منفجر شده باشد.

پس از تحقیق مشخص شد سفره ای از بنزین روی اقیانوس و در نزدیکی منطقه سقوط تشکیل شده که نشان می داد انفجار و آتش سوزی در کار نبوده است.

جعبه سیاه هواپیما که برخلاف اسمشان رنگ نارنجی دارند و در قسمت دوم هواپیما نصب می شوند پس از کشف لاشه هواپیماها، رازهای سر به مهر را افشا می کنند.

گروه های امداد و نجات نیز اکنون بدنبال سیگنال جعبه سیاه هواپیمای مالزیایی ناپدیدشده هستند.

این جعبه کوچک مقاوم می تواند به مدت 30 روز علائم رادیویی ارسال کند تا گروه های تجسس مکان را ردیابی کنند.

آمارها نشان می دهد این سومین حادثه هواپیمایی در سال جاری میلادی است.

در نخستین حادثه یک هواپیمای نپالی با 18 سرنشین سقوط کرد و تمامی مسافران کشته شدند.

در دومین حادثه خلبان اتیوپیایی هواپیما نسبت به دزدیدن هواپیما اقدام کرد و آن را در فرودگاه رم به زمین نشاند و در سومین حادثه هواپیمای مالزی در مسیر کوالالامپور به پکن ناپدید شد.

جهان در سال 2013 نیز شاهد 12 حادثه هوایی بود .

آساق**د.م**1611
کد N173631

وبگردی