آفتاب

حضور وزیر خارجه قطر در نشست وزیران خارجه عرب در ابهام قرار دارد

حضور وزیر خارجه قطر در نشست وزیران خارجه عرب در ابهام قرار دارد

تهران - ایرنا - حضور وزیر خارجه قطر در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو ˈاتحادیه عربˈ در قاهره در ابهام قرار دارد.

منابع خبری عربی روز یکشنبه اعلام کردند: نشست وزیران خارجه کشورهای عربی امروز در مقر اتحادیه عرب در قاهره پایتخت مصر برگزار می شود.

ناظران معتقدند که یکی از مهم ترین و جدیدترین مسایل سیاسی جهان عرب، بحران اخیر در روابط بین چند کشور خلیج فارس است. بحرانی که پس از اختلاف های ریشه دار بین قطر و عربستان در هفته گذشته به اوج رسید و عربستان سفیر خود را از قطر فرا خواند و امارات و بحرین هم به تبع عربستان اقدام مشابهی را انجام دادند.

هیچ یک از کشورهای عربی سخنی در باره تحریم نشست امروز نگفته اند، اما حضور یا غبت وزیر خارجه قطر یکی از علامت های سووال در باره نشست قاهره است. اخبار منتشره تا دیشب حاکی از عدم مشارکت وی به دلیل حضور در پاریس بود، اما بعضی تحلیلگران به احتمال حادثه غیر منتظره اعتقاد دارند و می گویند، چه بسا که وزیر خارجه قطر به یک باره وارد قاهره شود.

برخی منابع نزدیک به اتحادیه عرب می گویند که در نشست امروز تلاش هایی برای حل بحران یا حداقل کاستن از شدت آن از طریق برگزاری دیدارها و مذاکرات دوجانبه بین مقامات قطری با همتایان سعودی، اماراتی و بحرینی از سوی وزیر خارجه کویت و دبیر کل اتحادیه عرب صورت خواهد گرفت .

به گفته منابع آگاه، همه تلاش ها بر این محور متمرکز است که این بحران تا پیش از برگزاری اجلاس سران کشورهای عرب حل شود.

پیش بینی شده وزیر خارجه مصر در سخنرانی خود در این نشست ضمن استقبال از اقدام اخیر عربستان در گنجاندن نام ˈاخوان المسلمینˈ در فهرست گروه های تروریستی، از سایر کشورهای عربی بخواهد تا اقدام مشابهی در این راستا انجام دهند.

پیش بینی می شود در نشست امروز قاهره، مسایل متعددی مورد بحث قرار گیرد که فراهم کردن مقدمات برگزاری اجلاس سران عرب در کویت در روزهای 25 و 46 ماه مارس جاری و نیز موضوع فلسطین و بحران سوریه مهم ترین محورهای این نشست خواهد بود.

برخی خبرها حاکی است که احتمال حضور و سخنرانی ˈاحمد الجرباˈ رییس ائتلاف به اصطلاح ملی مخالفان دولت سوریه در نشست قاهره است، اما هنوز مشخص نشده که در اجلاس امروز کرسی سوریه به وی تحویل داده می شود یا خیر.

خاورم 1491**1651
کد N169669

وبگردی