آفتاب

تظاهرات حامیان اخوان المسلمین مصر/ تعیین شروط هشتگانه برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

تظاهرات حامیان اخوان المسلمین مصر/ تعیین شروط هشتگانه برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

رئیس جمهوری مصر روز شنبه دستوری را در خصوص قانون جدید انتخابات صادر کرد که براساس آن هرگونه اعتراض به تصمیمات کمیته عالی انتخابات ممنوع است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، علی عوض، مشاور رئیس جمهوری مصر در امور قانون اساسی اعلام کرد که براساس رای دادگاه قانون اساسی طرح هرگونه شکایت یا اعتراض به تصمیمات کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری ممکن نیست.

وی در کنفرانسی مطبوعاتی در مقر ریاست جمهوری مصر تصریح کرد: از تصمیمات کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری بنا به موافقت کابینه و با نظر مجمع عمومی دادگاه عالی قانون اساسی صیانت به عمل می‌آید.

ظرف هفته‌های اخیر مساله صیانت تصمیمات کمیته عالی انتخابات جنجال گسترده‌ای را در مصر به راه انداخت به نحوی که چند حزب سیاسی خواهان عدم صیانت تصمیمات کمیته عالی انتخابات شدند تا فرصت برای شکایت از این تصمیمات وجود داشته باشد.

عوض تصریح کرد: پس از اینکه دو پیشنهاد درباره صیانت‌ یا عدم صیانت تصمیمات کمیته عالی انتخابات مورد بررسی قرار گرفت ریاست جمهوری مصر این تصمیم را اتخاذ کرد که امکان هیچگونه شکایت درباره تصمیمات کمیته انتخابات وجود نداشته باشد.

علاوه بر این براساس قانون صادر شده از سوی عدلی منصور، رئیس جمهوری موقت مصر داوطلبان برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری باید هشت شرط را دارا باشند.

بنا به شروط اعلام شده شخص داوطلب برای نامزدی در انتخابات مصر باید از پدر و مادری مصری متولد شده و خود وی یا هیچ یک از فرزندان و همسرش تابعیت خارجی نداشته باشند.

همچنین براساس این قانون شرط شده که فرد داوطلب حمایت 25 هزار رای دهنده را از 15 استان جلب کند و در هر استان دستکم حمایت 1000 رای دهنده را داشته باشد.

براساس این قانون همچنین شرط شده که هر نامزدی در تبلیغات انتخاباتی بیشتر از 20 میلیون پوند معادل هفت میلیون دلار در دور نخست انتخابات و پنج میلیون پوند یعنی حدود 700 هزار دلار در دور دوم انتخابات هزینه نکند.

همچنین براساس این شروط فرد داوطلب باید واجد شرایط لازم برای نامزدی در انتخابات بوده و از حقوق سیاسی و مدنی برخوردار باشد.

علاوه براین نامزدها باید کارت پایان خدمت داشته و معاف از خدمت نباشند یا جزو مرتکبین جرایم نبوده و بیماری ذهنی یا بدنی که خللی در کارشان ایجاد کند نداشته باشند.

همچنین سن نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری باید کمتر از 40 سال باشد.

از سوی دیگر حامیان اخوان المسلمین تظاهرات شبانه‌ای در استان اسکندریه مصر برگزار کرده و آزادی بازداشت شدگان را خواستار شدند.

در دانشگاه المنصوره در استان الدقهلیه نیز دانشجویان به خیابان‌ها آمده و عکس‌هایی از بازداشت شدگان را در دست گرفته و آزادی آن‌ها را خواستار شدند.

جنبش "دانشجویان ضد کودتا" در دانشگاه دمنهور در استان البحیره راهپیمایی را در محکوم کردن کودتای نظامی و بازداشت دانشجویان برگزار کرد.

هزاران تن از حامیان اخوان المسلمین نیز در روستای "دلجا" در استان المنیا راهپیمایی گسترده‌ای پس از نماز ظهر شنبه برگزار کردند تا اعتراض خود را نسبت به بازداشت بیش از 60 دانشجوی این روستا نشان دهند.

انتهای پیام

کد N169193

وبگردی