آفتاب

بیانیه 27 کشور در نشست شورای حقوق بشر علیه دولت مصر

بیانیه 27 کشور در نشست شورای حقوق بشر علیه دولت مصر

یک گروه متشکل از 27 کشور در نشست حقوق بشر سازمان ملل طی بیانیه‌ای دولت نظامی مصر را به دلیل استفاده از ابزار خشونت‌آمیز علیه معترضان ضدحکومتی محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این اولین باری است که یک گروه بین‌المللی دولت مصر را از زمان آغاز سرکوب‌های خشونت‌آمیزش علیه حامیان محمدمرسی رییس‌جمهور منتخب این کشور محکوم می‌کند.

این بیانیه در حالی منتشر شد که نیروهای امنیتی مصر در 14 اوت سال گذشته در هنگام متوقف کردن حامیان محمد مرسی در پایتخت این کشور صدها تن را کشتند.

این 27 کشور در بیانیه خود از دولت مصر خواستند که مسئولیت عملکرد خود را در طول ماه‌های گذشته بپذیرد و درخصوص حوادث این ماه‌ها تحقیقات لازم را انجام دهد و نتایج آن را منتشر کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما به شدت در مورد محدودیت‌های اعمال شده علیه حق برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز، آزادی بیان و آزادی فعالیت نهادها و موسسات، استفاده نیروهای امنیتی از ابزار خشونت‌آمیز علیه معترضان که منجر به مرگ صدها غیرنظامی شده است، نگرانیم.

در ادامه این بیانیه از نیروهای امنیتی خواسته شده است تا به حق آزادی بیان و برگزاری تجمعات آرام حتی در زمان‌هایی که نگرانی‌های امنیتی وجود دارد، احترام بگذارند.

سرپرست حوزه ژنو در دیده‌بان حقوق بشر در این باره گفت: مقامات مصری اکنون باید بدانند که جامعه بین‌الملل سرکوب‌های آنها علیه مخالفان و مصونیت عاملان این خشونت‌ها و کشتار غیرقانونی معترضان را تحمل نخواهد کرد.

بر اساس گزارش شبکه خبری العالم اعتراضات و ناآرامی‌ها در سراسر مصر ادامه دارد. این معترضان که اغلب حامیان محمد مرسی هستند تقریبا هر جمعه علیه برکناری رییس جمهور منتخب‌شان اعتراض می‌کنند.

در جمعه گذشته این اعتراضات در نقاط مختلفی ادامه یافت. طبق آمارهای وزارت بهداشت مصر، سه تن در ناآرامی‌های قاهره پایتخت مصر کشته و 28 نفر در نقاط مختلف این کشور زخمی شدند.

انتهای پیام

کد N169058

وبگردی