آفتاب

نخست وزیر ژاپن: توکیو با آمریکا و اتحادیه اروپا برای حل بحران اوکراین همکاری می کند

نخست وزیر ژاپن: توکیو با آمریکا و اتحادیه اروپا برای حل بحران اوکراین همکاری می کند

تهران-ایرنا- نخست وزیر ژاپن روز شنبه اعلام کرد که دولت وی، ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه را در جریان سیاست متحد اتخاذ شده توسط ژاپن، امریکا و اتحادیه اروپا در قبال بحران اوکراین قرار خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری ژاپن تایمز، براساس اعلامˈ شینزو آبهˈ نخست وزیر ژاپن، دولت توکیو قصد دارد ˈشوتارو یاچیˈ یکی از مقامات شورای امنیت ملی ژاپن را بزودی به روسیه اعزام کند.

بر اساس این گزارش، نخست وزیر ژاپن روز گذشته تلفنی با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در مورد بحران اوکراین گفت و گو کرد و دو طرف در این گفت وگو توافق کردند همکاری نزدیکی در قبال تحولات در اوکراین داشته باشند.

ناآرامی های سیاسی در اوکراین به سرعت تبدیل به بدترین بحران ژوپلتیکی از زمان پایان جنگ سرد شده است.

نخست وزیر ژاپن تاکید کرد: ژاپن، آمریکا و اتحادیه اروپا برای حل بحران اوکراین از طریق ابزار دیپلماسی همکاری خواهد کرد.

وی یادآورشد: این مهم است که هفت کشور صنعتی جهان در مورد اوکراین تبادل نظر داشته باشند و در این راستا اقدامات هماهنگ انجام دهند.

اعضای گروه هفت کشور صنعتی به تازگی در بیانیه مشترک آنچه را که نقض آشکار تمامیت ارضی اوکراین توسط روسیه خواندند را محکوم کردند. گزارش های ضد و نقیضی در این رابطه منتشر شده است مبنی بر اینکه روسیه هزاران نیرو به شبه جزیره کریمه اعزام کرده است.

آمریکا و اتحادیه اروپا چندین بار روسیه را به دلیل تحریکات نظامی اش در شبه جزیره کریمه تهدید کرده اند اما مسکو در برابر این تهدیدها مقاومت کرده است.

نخست وزیر ژاپن یادآورشد که وی در سال اول فعالیتش پنج نشست با پوتین داشته و اینکه توکیو و مسکو از طریق وزرای خارجه شان و در سطوح کاری با یکدیگر در ارتباط بوده اند.

وی تصریح کرد: ژاپن می خواهد در بهبود اوضاع اوکراین ایفای نقش کند.

شینزو آبه همچنین نسبت به اعمال تحریم ها علیه روسیه و تاثیر آن بر کشورهای مختلف از جمله ژاپن هشدار داد.

مترجمام**9234**1010
کد N168395

وبگردی