آفتاب

ترکیه ، جماعت گولن را به شنود غیر قانونی متهم کرد

ترکیه ، جماعت گولن را به شنود غیر قانونی متهم کرد

آنکارا - ایرنا - شرکت مخابرات ترکیه شنودهای غیر قانونی در این کشور را به جماعت نور به رهبری ˈ فتح الله گولن ˈ منتسب کرد .

به گزارش ایرنا ، روزنامه ˈ ینی شفق ˈ چاپ ترکیه امروز شنبه نوشت : تحقیقات شرکت مخابرات ترکیه نشان می دهد در دوسال گذشته یعنی در سال های 2012 و 2013 میلادی مکالمات بیش از 500 هزار نفر در این کشور شنود شده است.

ˈینی شفقˈ می نویسد: بر اساس نتایج به دست آمده در تحقیقات، در سال 2012 از 257 هزار و 454 نفر و در سال 2013 از 252 هزار و 62 نفر شنود شده است.

به نوشته این روزنامه ، طبق اطلاعاتی که از نتیجه تحقیقات و بازجویی ها منتشر شده، عناصر وابسته به گروه جماعت گولن اقدام به این امر کرده اند ولی مشخص نشده است که چه کسی مجوز شنود صادر کرده است.

برپایه این گزارش، شواهد نشان می دهد دامنه شنود فراتر از حکم قوه قضائیه بوده است.

شرکت مخابرات ترکیه در حال انجام تحقیقات اداری است و به نظر می رسد با اتمام این تحقیقات بلافاصله محاکمه متهمان آغاز خواهد شد.

روزنامه استار پیش از این خبر داده بودند دستگاههای موازی در ترکیه از بیش از 7000 نفر شنود کرده اند که در میان این افراد چهره های برجسته سیاسی و دانشگاهی دیده می شوند.

جماعت نور به رهبری فتح الله گولن ساکن آمریکا در ده سال گذشته از دولت اروغان حمایت کرده بود ، در یک سال گذشته با بروز اختلاف بین طرفین ، عناصر جماعت گولن برخی فایلهای صوتی در ارتباط با فسادهای مالی نزدیکان دولت را فاش کردند که موجب درگیری شدید شد.

خاورم ** 2010** 230**1586
کد N167760

وبگردی