آفتاب

فاضل لنکرانی: راز موفقیت روحانیت، با مردم بودن است

فاضل لنکرانی: راز موفقیت روحانیت، با مردم بودن است

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: تکریم از یک عالم تکریم رسول خداست، منشاء تفضیل آدم به اسماء الهی، منشاء خلیفه قرار گرفتن انسان و سجده بر آدم همه به‌خاطر مسئله علم بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد فاضل لنکرانی، از فضلای کشور در مراسم نکوداشت آیت‌الله عباس‌علی صادقی، رئیس حوزه علمیه کمالیه خرم‌آباد که در سالن همایش‌های سازمان جهاد کشاورزی لرستان برگزار شد، گفت: یکی از ارزش‌های بسیار بزرگ دین مسئله علم است، در قران کریم شاید بیش از 700 بار از لفظ علم یا مشتقات آن استفاده شده است، دلیل تفضل آدم برملائکه، سجده بر حضرت آدم و برتری نبی مکرم اسلام بر همه ملائکه الهی حتی بر جبرائیل همین مسئله علم بوده است.

وی با بیان اینکه منشاء تفضل آدم و سجده بر او، وجود علم به اسماء الهی در آدم بوده است، اضافه کرد: علم ارزشی است که اگر بخواهیم با ایمان مقایسه کنیم، در ترجیح علم بر ایمان، یا ایمان بر علم، علم ترجیح دارد، از برخی آیات قرآن همین نکته استفاده می‌شود در آیه 7 سوره آل‌عمران ایمان مستقر و ایمان اصل و ریشه در علم عالم دارد، نعمت علم بعد از نعمت ایمان است، خداوند متعال این تعبیر را دارد که به‌عنوان یک منت پس از ایمان به او علم دادم.

حجت‌الاسلام لنکرانی با بیان اینکه از نظر ارزش، علم برتری برایمان دارد، خاطرنشان کرد: آنچه که منشاء خشیت نسبت به خدای تبارک و تعالی است علم است، علم یکی از مواردی است که با ارزش‌ترین گوهر برای بشر است و آنچه که منتسب به این گوهر است آن هم ارزش دارد، خداوند تبارک و تعالی عمدتاً از کلمه علم نسبت به انبیاء الهی استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: از افتخارات، هویت و امتیاز‌های روحانیت شیعه این است که همیشه با مردم، پناهگاه مردم و در سختی‌ها و خوشی‌ها با مردم بوده‌اند.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: قبل و بعد از انقلاب توطئه‌هایی برای جدا کردن روحانیت از مردم صورت گرفته که مردم و روحانیت باید در این زمینه هوشیار باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فاضل لنکرانی با اشاره به اینکه راز موفقیت روحانیت با مردم بودن است، گفت: انتظار ما در کشور این است که علمای برجسته را از طریق رسانه‌ها به مردم و به نسل جوان معرفی کنیم.

وی با تصریح به اینکه باید زحمات عالمان برجسته کشور را به مردم معرفی کنیم تا مردم بیشتر با آنها آشنا شوند، خاطرنشان کرد: اگر ما دنبال احیای ارزش‌های اسلام هستیم باید در رسانه‌ها به ویژه در رسانه ملی ارزش عالم و علم مطرح شود اما متاسفانه امروز جای این ارزش مهم اسلامی در کشور خالی است.

فرزند مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی در ادامه گفت: همان‌طوری که صدا و سیما از هنرمندان عزیز به خوبی قدردانی می‌کند همچنان که شایسته قدردانی هستند اما باید از علما نیز آن‌گونه تجلیل شود زیرا علما از غیبت کبری تاکنون اسلام را با تمام وجود حفظ کرده‌اند.

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه نقش علما در اسلام باید روشن و مشهود شود تا نسل حاضر بتوانند با این نقش‌ها آشنا شوند، خاطرنشان کرد: صدا و سیما امروز در زمینه علما و علم به خوبی عمل نکرده است که ما از این وضعیت انتقاد داریم. متاسفانه رسانه‌های ما از علمای برجسته در زمینه‌های مختلف کوتاهی می‌کنند اما اگر جنبه‌های سیاسی داشته باشند آن را برجسته مطرح می‌کنند.

وی با بیان اینکه تکریم از یک عالم تکریم از سوی خداست و اینها را باید به جوانان جامعه یادآوری و نهادینه کنیم، اضافه کرد: آیت‌الله صادقی یکی از شخصیت‌های برجسته‌ای است که سالهای عمر بابرکت خود در خدمت نظام دین اسلام و احیای ارزش‌های ناب محمدی بود. استقامت داشتن در طریق یکی از ویژگی‌های برجسته آیت‌الله صادقی بوده است.

انتهای پیام

کد N165981

وبگردی