آفتاب
بر اساس توافق ایران و 1+5

کره جنوبی امروز 550 میلیون دلار از بدهی‌اش به ایران را پرداخت می‌کند

کره جنوبی امروز 550 میلیون دلار از بدهی‌اش به ایران را پرداخت می‌کند

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد: کره جنوبی 550 میلیون دلاری‌ از بدهی نفتی‌اش را به ایران پرداخت خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد: کره جنوبی 550 میلیون دلاری‌ از بدهی نفتی‌اش را به ایران پرداخت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این منبع آگاه در گفت و گوی تلفنی با رویترز اعلام کرد این مبلغ روز جمعه به ایران پرداخت خواهد شد و نحوه جابجایی این پول با ایران مورد مذاکره قرار خواهد گرفت.

کره جنوبی طبق توافق اولیه ایران و گروه 1+5 شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان که کاهش برخی از تحریم‌هاعلیه ایران را به همراه داشت سومین قسط از بدهی خود به ایران به دلیل واردات نفت خام این کشور را پرداخت می‌کند.

طبق توافق اولیه ایران و گروه 1+5 که در نوامبر گذشته به دست آمد ایران توانست به 4.2 میلیون دلار از درآمد حاصل از صادرات نفت خود که در خارج از این کشور مسدود شده بود، دست پیدا کند. این پول قرار است در 8 مرحله و تا ماه ژوئیه به ایران پرداخت شود.

کره جنوبی در حالی اقدام به پرداخت بدهی خود به ایران کرده است که ژاپن نیز پیش از این طبق توافق اولیه ایران و گروه 1+5 بخشی از این پول را به حساب ایران واریز کرده است.

رویترز در ادامه گزارش داد: ایران 5 میلیارد و 600 میلیون دلار در دو حساب " ووری بانک" و "اینداستریال بانک" در کره جنوبی دارد که به گفته یک منبع دیگر ووری بانک قرار است 550 میلیون دلار آن را به حساب ایران واریز کند.

براساس توافق اولیه ایران و گروه 1+5 که از 20 ژانویه به اجرا درآمد، ایران متعهد شد در برابر کاهش برخی از تحریم‌های غرب علیه این کشور بخشی از فعالیت‌های حساس هسته‌ای‌اش را به مدت شش ماه تعلیق کند.

براساس این گزارش از زمان اجرایی شدن این توافق تا کنون خریداران آسیایی نفت ایران واردات نفت خام این کشور را در ماه‌های اخیر افزایش دادند. چین، هند، ژاپن و کره جنوبی اصلی‌ترین خریداران نفت ایران هستند که تا قبل از حاصل شدن این توافق اولیه آمریکا از آن‌ها خواسته بود واردات نفت خام ایران را به سرعت کاهش دهند.

واردات نفت خام این کشورها از ایران در ماه ژانویه 2014 نزدیک به 22 درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام

کد N165658

وبگردی