آفتاب

واشنگتن پست: پوتین در اندیشه احیای امپراتوری است

واشنگتن پست: پوتین در اندیشه احیای امپراتوری است

تهران- ایرنا- روزنامه واشنگتن پست در شماره اخیر خود در مقاله ای نوشت: تسلط روسیه بر کریمه بخشی از یک استراتژی گسترده است و پوتین قبلا نیز چنین اقداماتی را انجام داده و در اندیشه احیای امپراتوری روسیه است.

ˈاستفان هادلیˈ نویسنده این مقاله می افزاید: پوتین در اوت سال 2008 میلادی دستور حمله به گرجستان را صادر کرد اما فشار کشورهای غربی مانع آن شد که کرملین به هدف نهایی خود یعنی تصرف تفلیس برسد.

با این وجود پوتین دو منطقه مهم و حساس یعنی ابخازیا و اوستیایی جنوبی را به کنترل خود در آورد و تا کنون نیز این منطقه را در اختیار داشته است.

امریکا و متحدان اروپایی واشنگتن روسیه را تحت تحریم های اقتصادی قرار دادند و هدف این بود که پوتین متوجه شود هزینه های استراتژیک اینگونه اقدامات از منافع تاکتیکی و کوتاه مدت آن بیشتر است.

نویسنده می افزاید : با نگاهی به حوادث و تجارب گذشته روشن می شود که اینگونه اقدامات کافی نبوده و پوتین از دیدگاه های خود دست بر نداشته است.اکنون کریمه در کنترل نیروهای نظامی روسیه است و پوتین در صدد به رخ کشیدن قدرت نظامی خود در قلب اروپا است.

هنگامی که جنگ سرد به پایان رسید آمریکا و کشورهای اروپایی درفکر ساختن یک اروپای یکپارچه بودند که همگان در آن با صلح و آرامش زندگی کنند. روسیه هم می توانست در این اروپا با صلح زندگی کند.

با این وجود به نظر می رسد که پوتین مسیر دیگری را در پیش گرفته است و پوتین در صدد احیای یک امپراتوری است اما نه به شکل اتحاد شوروی بلکه تلاش می کند امپراتوری سابق روسیه را زنده کند.

ˈاستفان هاردلیˈمی افزاید: پوتین شخص زیرک و حیله گری است او موفق شد تا با استفاده ازابزار ارعاب و تهدید ارمنستان و بلاروس را به عنوان اقمار مسکو حفظ کند، البته باید در نظر داشت هر گاه ابزار ارعاب و تهدید کارساز نبوده پوتین به نیروی نظامی متوسل شده همانند آنچه که در گرجستان و اینک در کریمه در جریان است.

از سوی دیگر باید توجه داشت که مسکو مایل نیست اینگونه اقدامات به بهای نابود شدن روابط سیاسی و اقتصادی روسیه با اروپا و آمریکا منجر شود.

این روزنامه آمریکایی می نویسد: در این میان خبر خوب آن است که استراتژی پوتین خود وی را هدف قرار داده است و اشغال ابخازیا و اوستیای جنوبی موجب شد که گرجستان برای طی کردن مسیر آزادی و پیوستن به اروپا مصمم تر شود. تصرف کریمه هم احتمالا موجب خواهد شد که اوکراینی ها بیشتر متحد شوند و مسیر مشابهی را در پیش بگیرند.

در این میان استراتژی پوتین حفظ و تصرف کامل شبه جزیره کریمه بود. البته اهرم های متعددی وجود دارد که بتوان از طریق آن مسکو را تحت فشار قرار داد. ممانعت از پیوستن روسیه به نهادهای سیاسی و اقتصادی اروپا و جلوگیری از همکاری مسکو با سازمان هایی مانند ناتو و همچنین تحریم های اقتصادی از جمله اهرم های موثر در برابر مسکو است.

اروپام 1583 ** 1064
کد N161815

وبگردی