آفتاب

ناتو: روسیه نیروهایش را از اوکراین خارج کند

ناتو: روسیه نیروهایش را از اوکراین خارج کند

نمایندگان کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از روسیه خواستند ضمن خارج کردن نیروهایش از اوکراین، از مداخله بیشتر در امور این کشور خودداری کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پس از نشست چند ساعته اعضای این ائتلاف نظامی در بروکسل گفت: ما افزایش تدریجی حضور نظامیان روسی را در کریمه محکوم می‌کنیم.

وی به خبرنگاران گفت: از روسیه می‌خواهیم به همه تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشد و با بازگرداندن نیروهایش به پایگاه‌هایشان، از هرگونه مداخله در دیگر نقاط اوکراین خودداری کند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، نمایندگان کشورهای عضو ناتو می‌گویند، قصد دارند از طریق شورای ناتو-روسیه با مسکو وارد مذاکره شوند. راسموسن خاطرنشان کرد، این مذاکرات به زودی صورت خواهد گرفت.

شبکه تلویزیونی المیادین نیز گزارش داد، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی خواستار استقرار ناظران بین‌المللی در اوکراین شد.

راسموسن گفت: ما نگرانی شدید خود را درباره اجازه دوما برای استفاده روسیه از نیروهای مسلح در خاک اوکراین اعلام کردیم. اقدام نظامی نیروهای روسیه علیه اوکراین نقض قانون بین‌الملل و در تناقض با اصول شورای ناتو -روسیه و شراکت برای صلح است.

دبیر کل ناتو اظهار کرد: روسیه باید به الزامات خود بر اساس منشور سازمان ملل متحد و اصول سازمان امنیت و همکاری اروپا برای صلح و ثبات در اروپا احترام بگذارد. از روسیه می‌خواهیم تنش‌زدایی کند و به همه تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشد.

وی تصریح کرد: ما از دو طرف می‌خواهیم فورا از راه گفت‌وگو با حضور ناظران بین‌المللی تحت حمایت شورای امنیت سازمان ملل متحد یا سازمان امنیت و همکاری اروپا به دنبال راه حل مسالمت‌آمیز باشند. ما بر اهمیت روند سیاسی جامع در اوکراین براساس ارزش‌های دموکراتیک، احترام به حقوق بشر و اقلیت‌ها و حاکمیت قانون تاکید می‌کنیم زیرا موجب برآورده شدن خواسته‌های دموکراتیک همه مردم اوکراین می‌شود. اوکراین شریک ارزشمندی برای ناتو و عضو مهم شراکت برای صلح است. متحدان ناتو به حمایت از حاکمیت ملی، استقلال و تمامیت ارضی اوکراین و حق مردم این کشور برای تعین سرنوشت خود بدون دخالت خارجی ادامه خواهند داد.

راسموسن گفت: امروز ناتو روشن ساخته است که ما در کنار اوکراین به عنوان شریک ارزشمند و در کنار هنجارها و اصول قانون بین‌الملل خواهیم ایستاد.

انتهای پیام

کد N157954

وبگردی