آفتاب

مقام ارشد روس: کریمه خانه ناوگان دریایی روسیه است

مقام ارشد روس: کریمه خانه ناوگان دریایی روسیه است

مسکو- ایرنا- دمیتری راگوزین معاون نخست وزیر روسیه در امور دفاعی اعلام کرد که منطقه خودمختار کریمه در اوکراین و شهر بندری سواستاپول خانه ناوگان دریای سیاه روسیه است.

به گزارش ایرنا، راگوزین روز یکشنبه در صفحه خود در شبکه اجتماعی توییتر در واکنش به درخواست اخیر لئونید کراوچوک، لئونید کوچما و ویکتور یوشچنکو روسای جمهور پیشین اوکراین مبنی بر لغو موافقت نامه خارکف در زمینه استقرار ناوگان دریای سیاه روسیه در منطقه کریمه گفت: ناوگان دریای سیاه روسیه بی خانمان نیست و شهر سواستاپول خانه آن است.

مقام ارشد روس که به صراحت لهجه و تندگویی در میان سیاستمداران روسیه مشهور است، خطاب به روسای جمهور اوکراین گفت : شما به جای این مساله بهتر است با نوه های خود سرگرم شوید و به آنها برسید.

ناوگان دریای سیاه روسیه به عنوان بزرگ ترین ساختار نظامی دریای این کشور از زمان شوروی سابق تاکنون، در شهر بندری سواستاپول منطقه خودمختار کریمه مستقر است.

روسیه بابت اجاره بهای این ناوگان سالانه حدود 100 میلیون دلار به دولت اوکراین پرداخت می کند.

منطقه خودمختار شبه جزیره کریمه در روزهای اخیر به دنبال سقوط ویکتور یانوکوویچ رییس جمهور روسوفیل اوکراین از قدرت و سر کار آمدن نیروهی سیاسی غربگرا در کی یف محل مناقشه مسکو و کی یف بوده است.

هم اکنون تمامی ساختارهای قدرت این منطقه خود مختار که نزدیک به 5/1 میلیون نفر از جمعیت حدود 2/2 میلیون نفری آن را روس ها تشکیل می دهند، در کنترل روس زبانان آن است و آنان اعلام کرده اند که حکومت جدید اوکراین را به رسمیت نمی شناسند.

اروپام/518 ** 1064
کد N156353

وبگردی