آفتاب

تاجرنیا: توسعه جامعه منوط به پیشرفت تک تک افراد است/فساد از اقتصاد مولد جلوگیری می‌کند

تاجرنیا: توسعه جامعه منوط به پیشرفت تک تک افراد است/فساد از اقتصاد مولد جلوگیری می‌کند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: فقدان یکسری دستگاه‌های نظارتی مستقل و به دور از جریانات سیاسی که فارغ از دعواهای جناحی به وظیفه نظارتی خود عمل کنند، در شکل‌گیری مفاسد اقتصادی مؤثر بوده است.

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: فقدان یکسری دستگاه‌های نظارتی مستقل و به دور از جریانات سیاسی که فارغ از دعواهای جناحی به وظیفه نظارتی خود عمل کنند، در شکل‌گیری مفاسد اقتصادی مؤثر بوده است.

علی تاجرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره ضرورت شکل‌گیری فرهنگ توسعه در کشور و نقش تک تک افراد در این راستا گفت: دنیا روزبه‌روز در حال تغییر، پیشرفت و توسعه است و به طور طبیعی کشور ما که داعیه استقلال دارد و می‌خواهد بر اساس ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایش خود را اداره کند و در دنیا تأثیرگذار باشد، باید برخواسته از یک جامعه توسعه‌یافته باشد.

وی افزود: افراد جامعه همانند سلول‌های یک پیکر هستند که اگر قرار باشد به درستی کار کنند، باید تمام این سلول‌ها که واحدهای کوچک تشکیل‌دهنده آن نیز هستند، نقش خود را به درستی ایفا کنند و دائماً در حال بهینه کردن و افزایش توانمندی‌ها و توسعه خود باشند.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران با بیان اینکه "در توسعه یک جامعه باید تک تک افراد آن جامعه نگاه توسعه‌گرا داشته باشند"، اظهار کرد: توسعه در علوم انسانی و اجتماعی بحثی فراتر از بزرگتر شدن و افزایش است. توسعه یک نوع پیشرفت و بزرگ شدن همراه با افزایش ظرفیت‌ها و همچنین همه‌جانبه نگاه کردن است.

تاجرنیا همچنین خاطرنشان کرد: متأسفانه در سالیان گذشته این فرهنگ وجود نداشته و تک تک افراد همیشه منتقد بوده‌اند که جامعه رشد پیدا نمی‌کند. این در حالی است که خود این افراد منتقد نیز تلاش نمی‌کنند که سهمشان را در این پیشرفت ادا کنند. باید دانست که پیشرفت و توسعه جامعه منوط به پیشرفت تک تک ماست.

وی همچنین در برابر این پرسش که "مفاسد اقتصادی چقدر در ایجاد مانع بر سر راه توسعه مؤثرند و نقش افراد در این راستا چیست؟، پاسخ داد: متأسفانه یکی از مسائلی که موجب شده افراد جامعه ما به جای تلاش کردن در جهت توسعه، سعی کنند از یکسری فرصت‌های باد آورده استفاده کنند و به جای زحمت کشیدن به دنبال رانت ویژه برای خود باشد، فضایی است که بواسطه رانت‌های ویژه، یکسری مفاسد اقتصادی انجام می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین گفت: در چنین فضایی افرادی در کوتاه‌مدت دارای ثروت‌های باد آورده می‌شوند. گاه همین افراد ناخواسته توسط رسانه‌های ارتباط جمعی حتی به عنوان الگو هم مطرح می‌شوند و این موضوع به این منتهی می‌شود که این فرهنگ در جامعه راه بیفتد.

تاجرنیا درباره تأثیر مفاسد اقتصادی تصریح کرد: مفاسد اقتصادی نه تنها موجب می‌شود که ما یک اقتصاد مولد نداشته باشیم، بلکه به نوعی از این اقتصاد جلوگیری و سعی کرده ویژه‌خواری را در جامعه گسترش دهد و البته در این راستا فقدان یکسری دستگاه‌های نظارتی مستقل و به دور از جریانات سیاسی که فارغ از دعواهای جناحی به وظیفه نظارتی خود عمل کنند، مؤثر بوده است و بویژه قوه قضائیه باید در این راستا مستقل عمل کند.

این عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران در پایان گفت: نبود این جریانات سیاسی موجب شده رفتارهایی که اشاره شد، افزایش پیدا کند و افزایش این رفتارها به معنی منفعل کردن جامعه از پیگیری رشد اقتصادی و فضای مولد و به دنبال آن شکل‌گیری مشکلاتی است که هم‌اکنون گریبانگیر جامعه ما شده است.

انتهای پیام

کد N153110

وبگردی