آفتاب

مالزی به خاورمیانه چشم دارد/ امارات دروازه ورود می شود

مالزی به خاورمیانه چشم دارد/ امارات دروازه ورود می شود

کوالالامپور – ایرنا – رشد و توسعه اقتصادی مالزی در سال های اخیر توجه این کشور را به بازار منطقه خاورمیانه جلب کرده و کوالالامپور درصدد گشودن دروازه ای برای ورود به این منطقه جهان است.

به گزارش ایرنا، مالزی طی سال های گذشته با برخی کشورهای منطقه خاورمیانه و خلیج فارس رابطه دوستانه داشته است، اما این روابط با توجه به برخی مسایل دچار نوسان است.

ˈنجیب تون رزاقˈ نخست وزیر مالزی اخیرا از عربستان سعودی دیدار کرد و تلاش شد تا دیدار رسمی با مقامات این کشور انجام دهد.

مالزی و عربستان طی دو سال اخیر به توافقاتی در زمینه های مختلف دست یافته اند که نشان از عزم دو کشور برای گسترش مناسبات دارد، اما عربستان با توجه به شرایط این کشور نمی تواند دروازه اقتصادی مالزی به منطقه خاورمیانه باشد، هر چند روابط ریاض – کوالالامپور رو به گسترش است.

از سوی دیگر روابط تجاری دوجانبه بین مالزی و امارات متحده عربی در سال 2013 به رقم هشت میلیارد و 810 میلیون دلار افزایش یافت که در مقایسه با سال پیش از آن حدود 10 درصد افزایش داشته است.

در منطقه غرب آسیا و بین اعضای شورای همکاری خلیج فارس، امارات متحده عربی بزرگترین شریک تجاری مالزی و بزرگترین مقصد صادرات و واردات کالا بوده است.

از بین اعضای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به آ.سه.آن نیز مالزی دومین مقصد صادرات و سومین مقصد واردات از امارات متحده عربی است.

از نظر سرمایه گذاری تا اکتبر سال 2013 مالزی 25 پروژه سرمایه گذاری با مشارکت امارات در بخش کارخانه ای مصوب کرده است که ارزش آن بیش از 23 میلیارد دلار گزارش شده است.

مشارکت گسترده شرکت های مالزی در بخش های گوناگون و نمایشگاه ها و کنفرانس های امارات و همچنین افزایش حجم تجارت بین دو کشور نشان دهنده قصد مالزی برای ورود به منطقه از طریق امارات متحده عربی است.

در حال حاضر شش هزار مالزیایی در امارات حضور دارند که در بخش های مختلف این کشور از جمله بخش نفت و گاز مشغول به فعالیت هستند.

صنعت نفت و گاز، املاک، حلال، ساخت و ساز و گردشگری نیز از جمله دیگر بخش هایی است که دو کشور خواستار توسعه همکاری ها در آنها هستند.

در مسیر تحقق اهداف دو جانبه هفته جاری وزیر اقتصاد امارات متحده عربی با 20 هیات اقتصادی از مالزی دیدار و با مقامات بخش های خصوصی و دولتی این کشور گفت وگو کرد.

میزگردی برای همکاری بیشتر بخش دولتی و خصوصی مالزی و امارات نیز روز گذشته در کوالالامپور برگزار شد که نشان از عزم جدی دو کشور برای گسترش بیشتر روابط دارد.

ˈنجیب تون رزاقˈ نخست وزیر مالزی نیز قرار است سال جاری میلادی به همراه یک هیات بلندپایه اقتصادی از ابوظبی دیدار کند.

این رفت وآمدها و تبادل هیات ها نشان از آن دارد که مالزی به امارات به عنوان دروازه ورود به بازار خاورمیانه می نگرد و قصد دارد در این چارچوب به گسترش روابط با این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس بپردازد.

آساق**د.م**1611
کد N152247

وبگردی