آفتاب

وزیر خارجه ترکیه: تحولات کریمه در چارچوب تمامیت ارضی اوکراین حل شود

وزیر خارجه ترکیه: تحولات کریمه در چارچوب تمامیت ارضی اوکراین حل شود

آنکارا - ایرنا - ˈاحمد داود اوغلوˈ وزیر خارجه ترکیه گفت: منطقه خود مختار ˈکریمهˈ بخشی از اوکراین است و مسائل و مشکلات آن باید در قالب تمامیت ارضی این کشور حل و فصل شود.

به گزارش ایرنا به نقل از منابع خبری ترکیه ، داود اوغلو که برای گفت و گو با مقامات بلغارستان به صوفیه سفر کرده است پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگاران با تاکید بر اهمیت منطقه کریمه گفت: کریمه دروازه ورود ترکیه به اوکراین و دروازه ورود اوکراین به ترکیه است.

او تاکید کرد : کریمه از نظر زندگی تاتارها به عنوان هم کیشان ترکها و وجود میراث فرهنگی ترک های عثمانی در منطقه نیز برای ترکیه حایز اهمیت زیادی است.

وزارت خارجه ترکیه نیز امروز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که آنکارا تحولات کریمه در اوکراین را از نزدیک دنبال می کند و از طرفین درگیر می خواهد تا با عقل سلیم حرکت کنند.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه با تاکید بر ضرورت حل بحران سیاسی اوکراین در چارچوب وحدت ملی، تمامیت ارضی و قانون اساسی، از تمامی طرفین در جمهوری خودمختار کریمه که تاتارهای کریمه نیز در آنجا زندگی می کنند، خواستار اعتدال و عقل سلیم شد.

در بیانیه ابراز امیدواری شده است که بحران سیاسی اوکراین در چارچوب اصول دمکراتیک و تفاهم و در کوتاه مدت حل وفصل شود.

شبه جزیره کریمه منطقه ای به وسعت 25 هزار و 500 کیلومتر مربع در جنوب اوکراین و در ساحل دریای سیاه واقع شده است.

این منطقه دو میلیون و 413 هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد یک میلیون و 450 هزار روس، 576 هزار اوکراینی و 245 هزار نفر تاتار هستند.

منطقه کریمه تا سال 1954 در دوره اتحاد جماهیر شوروی به روسیه تعلق داشت و در این تاریخ به جمهوری سوسیالیستی اوکراین پیوست و در دوره پس از فروپاشی شوروی هم به عنوان منطقه خودمختار در قلمروی اوکراین باقی ماند.

خاورم/2011**230**1392
کد N151548

وبگردی