آفتاب
تحولات اوکراین/

درخواست از اروپا برای بی طرفی/تظاهرات در کریمه و هشدار درباره تجزیه اوکراین

درخواست از اروپا برای بی طرفی/تظاهرات در کریمه و هشدار درباره تجزیه اوکراین

درخواست وزیر امور خارجه روسیه برای بی طرفی اروپا در خصوص اوکراین، تظاهرات حامیان یانوکوویچ در شبه جزیره کریمه و هشدار رئیس جمهور موقت درباره تجزیه اوکراین مهمترین تحولات این کشور از شب گذشته تا صبح امروز را شامل می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدای روسیه، "سرگئی لاوروف" در گفتگو با "توربرن جگلند" دبیر کل شورای اروپا، از کشورهای غربی خواست تا با موضوع اوکراین بی طرفانه برخورد کنند.

لاوروف و جگلند شب گذشته به صورت تلفنی با یکدیگر در خصوص مسائل اوکراین گفتگو کردند. لاوروف در این گفتگو گفت : وضعیت در اوکرین موضوع اصلی گفتگوهای ما بود.

وزیر امور خارجه روسیه در این گفتگو نگرانی خود را از خشونت و ناآرامی های موجود در اوکراین ابراز کرده است. به اعتقاد لاوروف، فعالیت های گروه های راست افراطی در اوکراین می تواند به ثبات منطقه آسیب بزند.

بر اساس این گزارش، لاوروف و جگلند هر دو با این موضوع موافقت کردند که هر قانونی که به تصویب پارلمان اوکراین می رسد باید در یک همه پرسی به رای مردم گذاشته شود.

تظاهرات در شبه جزیره کریمه

رایزنی های لاوروف با طرف های غربی در حالی انجام می شود که طرفداران روسیه عصر روز گذشته در شبه جزیره کریمه دست به تظاهرات زدند. این تظاهرات در مخالفت با اقدامات اخیر در اوکراین و تصمیماتی که از سوی پارلمان این کشور و رئیس جمهور موقت آن اتخاذ می شود انجام شد.

کریمه شبه جزیره ای در شمال ساحل دریای سیاه است. این منطقه بخشی از اوکراین بوده و از نظر سیاسی منطقه ای خودمختارمحسوب می شود و جدا از حکومت اوکراین دارای مجلس و دولت مستقل بوده و رئیس دولت نیز عضو هیئت وزیران اوکراین است. اکثر ساکنان این شبه جزیره روس زبان هستند.

هشدار درباره تجزیه اوکراین

در میان این تحولات "الکساندر تورچینوف" رئیس جمهور موقت اوکراین، در خصوص تجزیه این کشور هشدار داد. اظهارات تورچینوف در واکنش به اعتراضاتی است که در شرق اوکراین و در حمایت از "ویکتور یانوکوویچ" رئیس جمهور برکنار شده اوکراین، انجام شده است.

به گزارش رویترز، رئیس جمهور موقت اوکراین به همراه مقامات امنیتی این کشور دیروز سه شنبه درباره علایم جدایی‌ طلبی و تهدیدهای موجود علیه امنیت ملی اوکراین در شبه جزیره کریمه ابراز نگرانی کردند.

تورچینوف به دنبال تظاهرات در شبه جزیره کریمه علیه دولت موقت٬ مقامات مختلف این کشور را فراخواند تا در خصوص این ناآرامیها گفتگو کنند. در این جلسه در خصوص جلوگیری از بروز هرگونه نشانه جدایی طلبی و تهدید علیه تمامیت ارضی و همچنین مجازات عاملان این اقدامات صحبت شد

کد N148586

وبگردی