آفتاب

پیشینه فرش دستبافت در سمنان به دوره ساسانیان بر‌می‌گردد

پیشینه فرش دستبافت در سمنان به دوره ساسانیان بر‌می‌گردد

یک کارشناس فرش دستبافت، خسروی با بیان اینکه پیشینه فرش دستبافت در استان سمنان به دوره ساسانیان برمی‌گردد، گفت: در سنگسر(مهدیشهر) نوعی دستبافته از رسته گلیم وجود دارد که ریشه در هنر ساسانی دارد و همچنان نیز تولید می‌شود.

مینا خسروی در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،منطقه سمنان با اشاره به ویژگی‌های فرش سمنان، اظهار کرد: "رج‌شمارهای" تولیدی در سمنان از 25 تا 60 رج و در دست‌بافته‌های شرکتی تا 75 رج است. همچنین گره این نوع فرش‌ها اکثرا ترکی‌باف است.

خسروی با اشاره به تنوع آب و هوایی و جغرافیایی در استان و وجود گونه‌های مختلف گیاهی و درختی در آن گفت: فرآیند رنگریزی در گذشته در این استان به صورت طبیعی انجام و از موادی نظیر"روناس و پوست گردو" برای رنگریزی فرش استفاده می‌شد اما امروزه رنگریزی بیشتر به صورت صنعتی صورت می‌گیرد.

این کارشناس فرش خاطرنشان کرد: اغلب قالی‌های دستبافت سمنان از خامه پشمی و کرک تشکیل و در بافت برخی نیز از ابریشم در رج شمارهای بالا، بهره گرفته می‌شود. ضمن اینکه "چله" و "پود" زیر و رو در اکثر فرش‌های استان، پنبه‌ای است.

وی با اشاره به تنوع رنگ در فرش‌های دستبافت، اظهار کرد: رنگ‌بندی غالب بر زمینه قالی سمنان، رنگ لاکی، سرمه‌ای و اخیرا کرم روشن است.

وی با اشاره به تنوع فرش استان، گفت: ذرع و نیم، ذرع و چارک، قالیچه، شش متری، 9 متری و 12 متری از مهمترین و رایج‌ترین سایزهای بافت فرش در این استان هستند. ضمن اینکه گرایش شاهروی‌ها به فرشبافی در شهر سمنان بیشتر گرایش‌ها به سمت بافت تابلو فرش است اما در شهرستان مهدیشهر اکثر بافندگان به بافت قالیچه و ذرع و نیم گرایش دارند.

این کارشناس فرشبافی همچنین گفت: خشتی، شکارگاه، لچک ترنج، گلدانی و گل و مرغ غالب طرح‌های بافت شده توسط فرشبافان در این استان است.

کارشناس مسئول فرش سازمان صنعت،معدن و تجارت استان ادامه داد: تاریخ فرش دستبافت در استان سمنان به شیوه نوین به میانه قرن 13 هجری خورشیدی می‌رسد و سرخه، سمنان، شهمیزراد، شاهرود، دامغان و مناطقی نظیر خارتوران و طرود از نخستین شهرها و مناطقی هستند که در گستره استان سمنان به بافت فرش دستبافت پرداخته‌اند.

افزایش صد درصدی قیمت مواد اولیه [p]

وی در خصوص مشکلات عمده فرشبافان نیز به ایسنا گفت: افزایش صد در صدی مواد اولیه برای بافت فرش از مهمترین مشکلات موجود در فرشبافی است که با توجه به وضعیت مالی قشر بافنده، تمایل و رغبت فعالان این بخش برای بافت و رونق دوباره هنر و صنعت فرشبافی کاهش یافته است.

وی مشکلات موجود در خصوص تخصیص اعتبار از سوی بانک‌ها را از دیگر موانع موجود بر سر راه فرشبافان استان برشمرد و گفت: سخت‌گیری به خاطر وثیقه بانکی برای ارائه تسهیلات، سبب کاهش انگیزه افراد در احداث کارگاه‌ها و مجتمع‌های قالیبافی می‌شود.

خسروی کاهش قدرت خرید مردم و گرایش به سمت فرش‌های ماشینی را از از دیگر مشکلات فرشبافان عنوان کرد و گفت: مجموعه این عوامل سبب می‌شود، افراد کمتری به فرش دستبافت روی آورده و بافندگان نیز انگیزه کمتری برای بافت فرش داشته باشند.

انتهای پیام

کد N143365

وبگردی