آفتاب

نقش مؤثر سلامت مردان در ارتقای سلامت خانواده و نیروی کار

نقش مؤثر سلامت مردان در ارتقای سلامت خانواده و نیروی کار

مدیر گروه بهداشت خانواده معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: پرداختن به سلامت مردان، استحکام و ارتقای سلامت خانواده، سلامت نیروی کار جامعه و موجبات توسعه کشور را فراهم خواهد کرد.

رقیه خرّم به مناسبت فرا رسیدن هفته سلامت مردان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، افزود: شعار امسال هفته سلامت مردان با عنوان سوانح و حوادث در کمین سلامت مردان از طرف وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور اعلام شده است.

وی ادامه داد: حساس‌سازی و تبیین جایگاه فرهنگ سلامت در جامعه و ایجاد فرهنگ توجه به سلامتی قبل از بیماری، پیشگیری اولیه و تشخیص زودهنگام بیماری‌های خطیر و بدون علامت در سطح جامعه مردان، افزایش دسترسی مردان به اطلاعات سلامتی به ویژه از طریق رسانه‌های ارتباط جمعی، توجه به نیازهای بهداشتی، آموزشی و درمانی مردان و گسترش فرهنگ همکاری درون‌بخشی و برون‌بخشی در دستگاه‌های مرتبط با وزارت بهداشت در مقوله سلامت از جمله اهداف در نظر گرفتن هفته ملی سلامت مردان است.

وی افزود: طی بررسی‌های به عمل آمده، مشاهدات حاکی از آن است که برخی از عوامل خطر بیماری‌ها در مردان بیشتر از زنان است.

وی گفت: در حوادث و سوانح از جمله حوادث رانندگی، مردان نسبت به زنان بیشتر در معرض خطر بوده و در این زمینه تقریبا مردان پنج برابر بیشتر از زنان در معرض آسیب هستند.

وی اضافه کرد: اختلالات رفتاری در مردان از شیوع بیشتری برخوردار است و مصرف دخانیات در مردان ۱۰ برابر زنان است. عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی که در رتبه سوم بیماری‌ها را به خود اختصاص داده است، در مردان بیشتر از زنان است. بیماری‌های شغلی به ویژه مشاغل سخت مردان را بیشتر تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

کارشناس مسئول بهداشت خانواده مرکز بهداشت در ادامه گفت: در مجموع لازم است که ضمن بزرگداشت روز سلامت مردان، با اجرای برنامه‌های آموزشی و ارائه مراقبت‌های بهداشتی درمانی، توجه مردم را نسبت به سلامت مردان جلب کرده و خانواده‌ها و نظام سلامت را به این امر مهم حساس کنیم.

وی در ادامه به بیان برنامه‌های مرکز بهداشت شهرستان ساوه در راستای ارتقاء سلامت مردان در این هفته پرداخت و گفت: نشست مشترک کارشناسان واحدهای ستادی مرکز بهداشت در هفته آخر بهمن‌ ماه و تهیه لیست اقدامات پیش‌بینی شده جهت انجام و طرح در کمیته آموزش شهرستان، برگزاری جلسه آموزشی جهت بهداشت‌یاران و بهداشت‌کاران حرفه‌ای کارخانجات شهرستان در خصوص سوانح و حوادث شغلی و سرطان‌های شایع مردان، برگزاری جلسه آموزشی جهت کلیه کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان و برگزاری جلسه آموزشی جهت مربیان ورزشی باشگاه‌های ورزشی شهرستان با همکاری اداره تربیت‌ بدنی بخشی از این برنامه‌هاست.

خرّم برگزاری جلسه آموزشی جهت معلمین ورزشی مدارس شهرستان با همکاری اداره آموزش و پرورش، آموزش رابطین بهداشت شهرستان، ارسال بسته آموزشی جهت کلیه بیمارستانهای شهرستان، ارسال بسته آموزشی جهت کلیه مراکز بهداشتی درمانی تابعه، ارسال بسته‌های آموزشی جهت کلیه واحدهای اداری و ستادی دانشکده علوم پزشکی از دیگر برنامه‌های این هفته اعلام کرد.

از سال 1385 تاکنون هفته اول اسفند ماه به عنوان هفته ملی سلامت مردان نامگذاری شده است.

انتهای پیام

کد N140242

وبگردی