آفتاب
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد بروجرد:

‌شاخص‎های توسعه پایدار بومی‎سازی شود

‌شاخص‎های توسعه پایدار بومی‎سازی شود

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد بروجرد گفت: درمان جنگل‎های زاگرس کار سختی است که نیاز به زمان بیشتری دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، فرزاد ویسانلو در جمع خبرنگاران بیان کرد: خشکیدگی جنگل‎های زاگرس در این چند سال اخیر اتفاق نیفتاده و با یک پروژه دو ساله تنها می‎توان عارضه‎یابی کرد و درمان خاصی نمی‎تواند صورت پذیرد؛ درمان کار سختی بوده که نیاز به زمان بیش‎تری دارد.

وی اضافه کرد: دامپروری در جنگل و کوبیدگی خاک توسط گوسفند و بز، سرشاخه‎زنی درختان، آتش‎سوزی‎ها، تبدیل اراضی جنگلی به کشاورزی باعث طغیان بیماری شده است و انسان‎ها با از بین بردن شغال و گرگ چرخه‎های حیات را به هم زده‎اند؛ آلودگی‎های معدنی و آلی از دیگر معضلات بوده و انواع شوینده‎ها مواد آلی را وارد محیط می‎کنند و روابط اکولوژیک را به هم زده‎اند.

دکتر ویسانلو با بیان اینکه برای نجات طبیعت و به طور خاص، جنگل‎ها می‎بایست در ابتدای هر امری امرار معاش بومیان منطقه را فراهم کرد، ادامه داد: به طور مثال کندن موسیر در ارتفاعات، باعث کندن خاک و فرسایش آن شده چراکه ریشه بلندی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اظهار کرد: باید دولت سوبسید و یارانه‎ای را برای این افراد در نظر بگیرد و در هر قسمتی که خطر نابودی، بیش‎تر این عرصه‎ها را تهدید می‎کند پول و اعتبار تزریق شود تا درختان سالم مورد تعرض قرار نگیرند.

وی با بیان اینکه اتحادیه جهانی حفاظت از محیط زیست(IUCN) در کنفرانس‎های متعدد، معیارها و شاخص‎های توسعه پایدار را مدون کرده است، گفت: در بخش جنگل، کنفرانس مونترال، 57 شاخص را در قالب هفت معیار برای کشورها تعبیه کرده و در کنفرانس‎های برگزار شده قرار شد این کشورها در منطقه‎های خود شاخص‎ها را بومی کنند که البته ایران در این زمینه دیر اقدام کرده است.

ویسانلو افزود: می‎بایست در هر منطقه این شاخص‎ها را سریعاً بومی‎سازی کرد اما نه به صورت کلی، باید دید کدام شاخص کجا کاربرد دارد، اگر آن را سازگار با منطقه، بومی کنیم می‎توانیم مشکلات عدم مدیریت پایدار را درک کنیم و در راستای آن نظر دهیم.

انتهای پیام

کد N140241

وبگردی