آفتاب

‌سد شهر بیجار تا قبل از پایان سالجاری آبگیری می‌شود‌

‌سد شهر بیجار تا قبل از پایان سالجاری آبگیری می‌شود‌

استاندار گیلان گفت: امیدواریم تا قبل از پایان سالجاری در 80 درصد شالیزارهای گیلان شخم زمستانه انجام شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا) - منطقه گیلان، دکتر محمدعلی نجفی شامگاه 3 اسفند ماه در جلسه بررسی وضعیت آب کشاورزی گیلان که در دفتر وی برگزار شد، با اشاره به اینکه هدف از برگزاری این جلسه استفاده کامل از پتانسیل های جاری آب استان است، گفت: امسال وضعیت آب کشاورزی و ذخیره سد سفیدرود نسبت به سال گذشته کمتر است، اما با همکاری کشاورزان و همت مضاعف مدیران استان برآنیم تا سال زراعی خوبی داشته باشیم.

وی از برنجکاران خواست تا هرچه سریعتر به منظور استفاده بهینه از آبهای موجود نسبت به شخم زمستانه در شالیزارهای خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود تا قبل از پایان سالجاری شخم زمستانه در 80 درصد از شالیزارهای گیلان انجام شده باشد.

استاندار گیلان با بیان اینکه برای تحقق این امر باید جلسات شهرستانی و استانی به طور مستمر برگزار شود، خاطرنشان کرد: همه تلاش ما این است که منافع پایدار در گیلان بوجود بیاید.

وی گفت: از هر گونه اقدام بانکی و اعتباری به منظور ارتقای بخش کشاورزی گیلان حمایت می‌کنم و رسانه‌های استان نیز برای تشویق کشاورزان در تسریع شخم زمستانه شالیزارها موثرتر عمل کنند.

دکتر نجفی در ادامه از پیشرفت فیزیکی 98 درصدی سد شهر بیجار خبر داد و تصریح کرد: این سد تا قبل از پایان سالجاری آبگیری می‌شود‌.

استاندار گیلان در ادامه به همزمانی کشت برنج در شالیزارهای داخل شبکه سد سفیدرود اشاره کرد و گفت: کشاورزان هیچ تشویشی نداشته باشند و برای اجرای کشت همزمان همراهی مناسب بین دستگاه‌های استان ایجاد شده است.

در ادامه این جلسه مهندس محمد آقاجانزاده معاون امور عمرانی استانداری گیلان با بیان اینکه گیلان استانی پرباران است گفت: کم آبی مختص به امسال نیست و با تدابیری که در سال‌های کم آبی انجام شده است، از حداکثر توان استان برای حمایت از کشاورزان استفاده خواهد شد.

وی اضافه کرد: در گیلان 900 ایستگاه پمپاژ مربوط به آب منطقه‌ای گیلان و 180 ایستگاه پمپاژ مربوط به سازمان جهاد کشاورزی گیلان وجود دارد که از آنها استفاده بهینه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: لایروبی آبندان‌ها نیز می‌تواند ذخیره خوبی برای تامین آب کشاورزی استان باشد.

آقاجانزاده ادامه داد: ذخیره آبهای زیرزمینی گیلان 830 میلیون مترمکعب است، اما حداکثر ظرفیت استفاده از این آبها 450 میلیون مترمکعب است و لازم است، با استفاده حداکثری از آب‌های سطحی و انجام شخم زمستانه از سوی کشاورزان نیازی به استفاده از آب‌های زیر‌زمینی نداشته باشیم.

وی تاکید کرد: پوشش انهار می‌تواند کمک خوبی در جبران کمبود آب باشد و از هدر‌رفت‌ها جلوگیری کند.

مهندس سیف الله آقابیگی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان نیز در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه در سد سفیدرود بارش 163 میلی متر داشتیم، اضافه کرد: البته هنوز روان آب ناشی از بارش برف جریان پیدا نکرده است و در مجموع سد سفیدرود هم اکنون 440 میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد.

وی با بیان اینکه اکتفا کردن به آب سد ما را دچار مشکل می‌کند، خاطرنشان کرد: گیلان سال‌های سخت‌تر از امسال را نیز تجربه کرده است و ما تاکنون 173 مورد سردهنه را بازسازی کرده‌ایم و هم اکنون آب‌گذاری شده‌اند.

وی تصریح کرد: برخلاف چگالی کم برف در استان که بیشتر پوشش برف پفکی بود در حوزه آبریز سد سفیدرود چگالی برف بسیار بالاست.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان از بازید و تعمیر 528 ایستگاه پمپاژ در استان خبر داد و گفت: علیرغم اینکه امسال تخصیص اعتبارات ما برای اجرای طرح های استانی 27 درصد بود ما نسبت به سال گذشته جلوتر هستیم.

انتهای پیام

کد N140177

وبگردی