آفتاب

در هر 3 ثانیه یک نفر اقدام به خودکشی می‎کند!

در هر 3 ثانیه یک نفر اقدام به خودکشی می‎کند!

رییس گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم‌پزشکی تهران گفت: با توجه به اینکه آمار خودکشی در ایران رو به افزایش است، اما هنوز در رده کشورهای بحران‌زده در خصوص خودکشی قرار نداریم.

به گزارش خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه زنجان، شهرام خرازی‌ها، در کارگاه "بازنمایی سلامت محور خبر خودکشی در رسانه" اظهار کرد: رسانه نقش به ‌سزایی در امر خودکشی دارد؛ چرا که با انتشار یک خبر در این زمینه، رسانه می‎تواند افراد را از مرحله تردید به یقین برساند.

وی افزود: در واقع عوامل مختلف در کنار هم باعث خودکشی می‌شوند که رسانه یکی از قطعات این پازل است که نقش مهمی در این خصوص دارد. لازم به ذکر است، در انعکاس خبر خودکشی استفاده از واژه‎های "موفقیت‎آمیز"، "ناموفق" و "شانس" اشتباه است و بهتر است از کلماتی از قبیل "اقدام به خودکشی" و "خودکشی منجر به مرگ" استفاده شود.

خرازی‌ها تصریح کرد: موضوع خودکشی در سه حوزه اساسی، مطبوعات، سینما و ادبیات مطرح می‌شود که هر یک در حوزه کاری خود حایز اهمیت هستند. همچنین گفتنی است، خودکشی دارای سه مرحله قبل از خودکشی، حین خودکشی و بعد از خودکشی است.

این مسوول در دانشگاه علوم‌پزشکی تهران عنوان کرد: در رسانه‎ها لازم است که تبعات خودکشی نیز نشان داده شود و یا اینکه با یک مشاور در این راستا مشورت شود. سواد بصری و رسانه‎ای در میان مردم بسیار تٱثیرگذار خواهد بود.

در ادامه این مراسم، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان تأکید کرد: خودکشی یکی از 10 علت اصلی مرگ و میر در جهان محسوب می‌شود که این موضوع در ایران نیز رو به افزایش است و نیازمند نگاه ویژه‎ای است؛ چرا که اکثر کسانی که در ایران اقدام به خودکشی می‎کنند کمتر از 30 سال دارند.

مینا شعبانی خاطرنشان کرد: مسئله خودکشی یکی از معضلات غیرقابل انکار جامعه است. یکی از دلایل خودکشی ابتلا به بیماری‎های روان‌پزشکی است که حدود 90 تا 95 درصد افراد را در برمی‎گیرد. در ضمن سالانه 5 هزار نفر در ایران خودکشی می‎کنند و حدوداً سی هزار نفر از جمعیت ایران با مسئله خودکشی و پیامدهای روانی و اجتماعی آن درگیر هستند، در حالی‌که افسردگی قابل درمان و خودکشی قابل پیشگیری است.

به گزارش ایسنا، در ادامه شهره نصر، کارشناس مسوول سلامت روان اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان، یادآور شد: در حال حاضر عوامل مرگ و میر از بیماری واگیر به سمت بیماری‎های غیرواگیر در حال تغییر است و این روند تا سال 2020 افزایش چشم‌گیری خواهد داشت.

وی متذکر شد: بار ناتوانی و مشکلاتی که مسئله خودکشی در اجتماع به خانواده‎ها تحمیل می‎کند بسیار زیاد است. در ایران میانگین سنی خودکشی بین 15 تا 35 سال است و یکی از سه علت اصلی مرگ و میر در این افراد است. گفتنی است در هر 40 ثانیه یک نفر در سراسر دنیا جان خود را بر اثر خودکشی از دست می‎دهند و در هر 3 ثانیه یک نفر اقدام به خودکشی می‎کند.

این مسوول در دانشگاه علوم پزشکی زنجان عنوان کرد: عوامل بسیاری از جمله، عوامل جمعیت شناختی و محیطی، جنس، سن، وضعیت تأهل، شغل، بیکاری و مهاجرت در تحریک افراد به خودکشی بسیار مهم هستند.

انتهای پیام

کد N140133

وبگردی