آفتاب
در بهار 93:

فاز نخست پایانه صادراتی محصولات کشاورزی و گل و گیاه به بهره‌ برداری می رسد

فاز نخست پایانه صادراتی محصولات کشاورزی و گل و گیاه  به بهره‌ برداری می رسد

رشت - خبرگزاری مهر: مدیر عامل پایانه صادراتی محصولات کشاورزی و گل و گیاه گیلان از بهره برداری فاز نخست پایانه صادراتی محصولات کشاورزی و گل و گیاه استان طی بهار سال 93 در رشت خبر داد.

حسن صفایی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: : ساخت پایانه از سال 1389 آغاز شد ولی پس از مدتی به دلیل عدم حمایت مسئولان ذیربط به تعویق افتاد.

وی ادامه داد: مسئولان دست‌اندرکار در ابتدا مشوق‌ ما در اجرایی‌ شدن پروژه‌ مزبور بودند اما پس از مدتی عدم حمایت آنان ما را از اجرایی‌شدن پروژه پایانه دلسرد کرد.

مدیر عامل پایانه صادراتی محصولات کشاورزی و گل و گیاه گیلان گفت: ولی از آنجایی که من گیلانی هستم و نسبت به استان و مردم خوب آن ارادت دارم به تشویق و توصیه تعدادی از دوستان و با اتکا به خدا دوباره نسبت به اجرایی‌شدن پروژه مزبور اقدام کردم.

وی افزود: طبق چارت‌ و برنامه‌ سازمان توسعه تجارت، پایانه باید دارای ابنیه‌ هایی باشد که استاندارد پایانه‌ هاست و شامل سالن بورس،‌ مرکز سوخت‌ رسانی، هتل، رستوران و غیره  است، که این استاندارد برگرفته از کشورهای اروپایی است.

صفایی مقدم اظهارداشت: ما با توجه به سرمایه موجود و نیاز استان و حتی بالاتر نیاز کشور به جای سالن بورس بازارفروش هفتگی گل را در دستور کار نخستین پایانه صادراتی محصولات کشاورزی و گل و گیاه قرار داده و همچنین انبار، سردخانه، آزمایشگاه، پارکینگ و محل برگزاری دائمی نمایشگاه گل و گیاه و محصولات کشاورزی، جایگزین گزینه‌ هایی همچون مرکز سوخت‌ رسانی،‌ هتل، رستوران و غیره شد.

وی اذعان داشت: لازمه احداث سالن بورس آن است که صدها تن گل روزانه وارد استان شود و تعدادی تجار در کنار هم بر روی قیمت گل‌ های موجود اظهارنظر کنند ولی از ‌آنجایی که بازار گل، آن هم گل‌ های تزئینی و شاخه بریده فقط در تهران و جنوب کشور وجود دارد راه‌اندازی سالن بورس فاقد کارآیی لازم است.

مدیر عامل پایانه صادراتی محصولات کشاورزی و گل و گیاه گیلان گفت: با اجرایی‌شدن پروژه بازار هفتگی گل به جای سالن بورس تمامی فروشندگان گل کشور (از قبل برای مشارکت و جذب آنان اقدامات لازم به عمل آمده است) روزهای یک‌ شنبه و چهارشنبه هر هفته از ساعت پنج صبح تا ظهر گل‌ ها را در پایانه به معرض نمایش و فروش خواهند گذاشت.

وی افزود: امیدوارم با آغاز به کار بازار فروش هفتگی گل در پایانه صادراتی محصولات کشاورزی و گل و گیاه بتوانیم نقش بسزایی در رونق اقتصادی استان داشته باشیم.

گیلان قابلیت و لیاقت داشتن مرکز دائمی گل با امکانات ثابت متناسب با چهار فصل سال را دارد

صفایی مقدم به ایجاد مرکز نمایشگاه دائمی گل و گیاه در پایانه صادراتی اشاره کرد و گفت: گیلان قابلیت و لیاقت داشتن مرکز دائمی گل با امکانات ثابت که متناسب با چهار فصل سال باشد را دارد.

وی ادامه داد: طرح  نمایشگاه دائمی گل و گیاه نیز در چارت سازمان توسعه تجارت برای احداث پایانه وجود نداشت که با تلاش و طراحی‌های لازم توانسته‌ایم آن را در نخستین پایانه صادراتی محصولات کشاورزی و گل و گیاه قرار دهیم.

مدیر عامل پایانه صادراتی محصولات کشاورزی و گل و گیاه گیلان گفت: برای هر کالایی پس از به معرض نمایش قرارگرفتن در نمایشگاه‌ ها می‌ توان بازار فروش بهتر و موثرتری پیش‌بینی کرد زیرا در نمایشگاه‌هاست که می‌ توان با سلیقه مصرف‌ کننده، سختی‌ های بازار رقابت، شناخت رقبا و پتانسیل بازار آشنا شد.

وی در ادامه یکی از اهداف جانبی پایانه را ایجاد روحیه پژوهش و آموزش در بین جوانان و بهره‌ مندی محققان و استادان دانشگاه دانست و گفت: یکی از اهداف پایانه این است که با ایجاد انگیزه و روحیه پژوهش و همچنین آموزش در بین جوانان، با استفاده از دانش محققان و استادن دانشگاه، چگونگی استفاده بهینه از محصولات کشاورزی و حضور در بازار فروش گسترده در داخل و خارج کشور، ‌تولید محصولات کشاورزی به لحاظ کمی و کیفی ارتقا یابد.

صفایی مقدم به مقوله‌ های بازاریابی، بازارداری و بازارگرمی اشاره کرد و افزود: دانش تجارت امروز با این واژه‌ها معنی می‌یابد و کسانی که می‌خواهند حضور مستمر و گسترده در بازارهای فروش و رقابت داشته باشند باید به سلیقه مصرف‌کنندگان در درجه اول و سپس به بازاریابی توجه ویژه داشته باشند.

وی اضافه کرد: تولیدکننده محصولات کشاورزی باید به این مهم‌ توجه داشته باشد که قبل از تولید بتواند برای آنچه که تولید می‌کند بازار فروش مناسب پیدا کند و پس از بازاریابی بتواند بازار فروش را حفظ و نگهداری کند و این مهم محقق نمی‌شود مگر با بازارداری و بازارگرمی.

مدیر عامل پایانه صادراتی محصولات کشاورزی و گل و گیاه گیلان ضمن حمایت از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی گفت: از آنجا که کشاورزان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی از اقشار مهم تولید در عرصه اقتصاد و کشاورزی محسوب می‌ شوند بنابراین در مرحله اول باید خودشان توانایی به کارگیری از صنایع تبدیلی را ایجاد کنند.

صفایی مقدم اظهارداشت: به عنوان مثال وقتی تولیدکننده مرکبات نتوانست به موقع محصول خود را به فروش برساند یا به دلیل بالابودن حق‌ الزحمه کارگری نتوانست محصولش را برداشت کند نباید ناامید شود و آن را تبدیل به کنستانتره کرده و به معرض فروش بگذارد.

وی گفت: ‌وظیفه من اجرای پروژه است و من امروز به لطف پروردگار و همت کشاورزان عزیز که نقش خون و شاهرگ حیاتی این پایانه را به عهده دارند امیدوارم که با سیاست‌گذاری‌ دقیق و مطالعات بین‌المللی محصولات استان و کشور را قبل از تولید بفروشیم.

بی‌ هویت بودن محصولات کشاورزی از مهمترین عوامل شکست ایران در امر صادرات است

مدیر عامل پایانه صادراتی محصولات کشاورزی و گل و گیاه گیلان معتقد است: یکی از مهم‌ترین عوامل شکست ایران در امر صادرات محصولات کشاورزی در دنیا، بی‌ هویت بودن محصولات ایران است و پایانه نه‌تنها محصولات ایران را به دنیا معرفی می‌کند بلکه به شکلی زیبا برای محصولات ایران شناسنامه صادر کرده تا دیگر به فرض چای استان به نام هندی،سریلانکایی و یا پاکستانی و غیره و یا زعفران ایران به نام اسپانیا، پسته ایران به نام پاکستان، گل و گیاه شمال ایران و یا محلات به نام هلند و... صادر نشود.

وی اشاره کرد:  هویت محصولات ایران باید محفوظ بماند و ما در تولید مشکل نداریم بلکه در معرفی و نحوه فروش دانش لازم را نیاموخته‌ایم.

صفایی مقدم تاکید کرد: پایانه صادراتی محصولات کشاورزی استان موازی با ساخت بزرگ‌ترین مجموعه تخصصی صادراتی خود از ماه‌ها پیش با همکاری بعضی از سازمان‌های مرتبط فعالیت‌ صادراتی خود را به صورت آزمایشی و تخصصی آغاز کرده و کارنامه قابل قبولی را ارایه کرده است که مورد توجه و تحسین مقامات استانی و کشوری نیز قرار گرفت.

وی یادآور شد: ‌پایانه گل و گیاه گیلان هیچ‌ وقت وام‌ دار بانک‌ های داخلی با بروکراسی خاص و سودهای آن‌ چنانی نخواهد بود.به لطف پروردگار با سیاستگذاری انجام گرفته این پروژه ملی که عرق کشاورزان را گارانتی حرکت خود قرار داده در کمترین زمان ممکن عملیات صادراتی محصولات کشاورزی در اولویت استان را انجام می‌دهد.

مدیر عامل پایانه صادراتی محصولات کشاورزی و گل و گیاه گیلان خواستار حمایت بیشتر مسئولان استان از پروژه پایانه صادراتی محصولات کشاورزی و گل و گیاه شد و گفت: مسئولان می‌توانند با حمایت خود سبب دلگرمی و تشویق ما ‌شوند.

وی اذعان داشت:  فاز اول پایانه صادرات کشاورزی استان به لطف خدا و  وضعیت جوی مناسب استان در بهار 93 افتتاح خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، صفایی‌ مقدم مدیرعامل نخستین پایانه صادراتی محصولات کشاورزی و گل و گیاه گیلان در کارنامه اجرایي خود برگزاري بيش از 200 نمايشگاه تخصصي، بازرگاني، بين المللي و اختصاصي جمهوري اسلامي ايران در كشورهاي امارات متحده عربي، بحرين، عربستان سعودي، مسكو، مشاركت در برگزاري نمايشگاه بين المللي آفريقاي جنوبي (دوربان)، سن‌ پترزبورگ، مديريت شركت نمايشگاهي منطقه آزاد كيش به مدت سه سال (1377 تا 1380) و ساخت مركز نمايشگاهي كيش، تجهيز کردن مركز نمايشگاهي قرقيزستان و مشاركت در برگزاري نخستین نمايشگاه اختصاصي ايران در بيشكك با حضور استان قزوين سال 1382 را دارد.

مسئولان از پروژه پایانه صادراتی محصولات کشاورزی و گل و گیاه گیلان بیشتر حمایت کنند

از دیگر اقدامات وی می توان به برگزاري نخستین نمايشگاه و همايش مهندسي ساختمان در استان چهارمحال بختياري سال 1383 ، برگزاري نخسنين نمايشگاه توانمندي استان قزوين سال 1383 ،  برگزاري بيش از 50 نمايشگاه تخصصي گوناگون در گيلان سال 1380 تا اواخر سال 1388 ، برگزاري نمايشگاه بين المللي صنعت جهانگردي با حضور سفراي خارجي و پنج خبرگزاري مطرح جهان در لنگرود سال ‌1387 و برگزاري نخستين نمايشگاه تخصصي ساختمان و همايش نظام مهندسي ساختمان كشور در استان چهارمحال‌ بختياري را نام برد.

 مشاركت در برگزاري نخستين نمايشگاه صنعت ساختمان در آلمكتوم‌دوبي،  تجهيز کردن تمامی سيستم نمايشگاهي كشور قطر در مركز نمايشگاهي الدوحه، برگزاري نخستين گالري كالاهاي بازرگاني در خصوص صنعت لوازم پزشكي در آفريقاي جنوبي، برگزاري نخستین نمايشگاه اختصاصي ايران در سليمانيه با حضور 300 شركت ايراني با مجوز سازمان بازرگاني استان كردستان سال 1386  و مشاركت در برگزاري نمايشگاه ايران در شاخ آفريقا (ابي جان) با مشاركت استان يزد با مديريت باقرپور از تجار موفق مقيم تونس از خدمات و اقدامات مهمی که در کارنامه این سرمایه گذار گیلانی به ثبت رسیده است.

" حسن صفایی مقدم " مديريت شركت خزر ماهوت عضو فعال خانه دوستي ايران و آفريقاي جنوبي در سفارت آفريقاي جنوبي (تهران) است، شركت خزرماهوت در گیلان به ثبت رسيده است. هر سال تمامی كارمندان اين شركت از بدو تشكيل تاكنون چه آنهايي كه ديگر شاغل شركت نبوده و چه آنهايي كه در نقاط ديگر مشغول هستند در روز تولد شركت (دوازدهم خردادماه) جشن تولد شركت را برگزار مي‌ كنند تا جوياي حال هم باشند.

شركت خزر ماهوت داراي صندوق قرض‌ الحسنه براي اعطاي وام به پرسنل سابق و حاضر خود است. اين شركت با آمار موجود از سال 1379 تاكنون بيش از 160 همكار را در كارنامه خود به ثبت رسانده است و همچنين در كشورهاي آفريقاي جنوبي، تونس، سوريه، دوبي، سليمانيه عراق، منامه بحرين، الدوحه قطر و منطقه آزاد كيش شريك تجاري داشته و داراي ميز تجاري است.

شركت خزر ماهوت ماهیت گیلانی دارد

شركت خزر ماهوت در هويت شركت ليان خليج فارس كه همان مديريت خزر ماهوت است در استان بوشهر (منطقه ويژه اقتصادي بوشهر) اقدام به ساخت بزرگترين مجتمع اداري - تجاري با زيربناي 15 هزار متر مربع بنا جهت واگذاري به شركت‌ هاي مرتبط با صنعت نفت، گاز و پتروشيمي را کرده كه تاكنون بيش از 17 میلیارد ریال برای زيرساخت، انجام فنداسيون و ستون‌ گذاري را هزينه و پروژه مزبور برای ادامه ساخت به شرکت سرمایه گذار جدید واگذار شده است.

پيرو سفر دوم هيئت دولت به گیلان و تاكيد شخص رئيس جمهور مبني بر ساخت پايانه صادراتي محصولات كشاورزي و گل و گياه استان شركت خزرماهوت سرمايه‌گذار واجد شرايط تشخيص و اكنون در آستانه عمليات ساخت سايت این پايانه است.

کد N139931

وبگردی