آفتاب
رئیس پژوهشکده ‌تالاب هامون:

استراتژی توانمندی برای احیای تالاب ‌هامون‌ در سیستان و بلوچستان وجود ندارد

استراتژی توانمندی برای احیای تالاب ‌هامون‌ در سیستان و بلوچستان وجود ندارد

رئیس پژوهشکده تالاب هامون‌ گفت: موفقیت در روند احیای این تالاب در گرو تفکیک وظایف در حوزه اجرا و ایده‌پردازی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه سیستان و بلوچستان، احمد قرایی افزود: در حال حاضر استراتژی توانمند برای موفقیت طرح احیای تالاب بین‌المللی ‌هامون‌ در سیستان و بلوچستان وجود ندارد.

قرایی بیان کرد: مطالعات کافی برای احیای تالاب ‌هامون‌ انجام گرفته، ولی در استراتژی و تدوین برنامه اجرایی ضعیف عمل شده است.

وی تصریح کرد: باید از تجربه کشورهای مختلف در کنترل پدیده "ریزگرد" در منطقه سیستان استفاده شود.

رئیس پژوهشکده ‌تالاب هامون، اظهار کرد: مهم‌ترین عامل تخریب تالاب ها در ایران، عدم تامین حق آبه زیست محیطی آن‌هاست.

قرایی، با اشاره به اینکه کنترل آب هیرمند در بالادست‌(افغانستان) منجر به خشکسالی هامون در ایران شده است، افزود: خشکسالی هامون منشاء ریزگردهایی می‌شود که علاوه بر سیستان، زابل و به طور کلی ایران، افغانستان و پاکستان و حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با تاکید بر نقش مهم تالاب هامون بر زندگی مردم سیستان و شرایط اقلیمی منطقه، تشریح کرد: بادهای موسوم به بادهای 120 روزه سیستان که در گذشته از اواخر اردیبهشت تا اواخر شهریور ماه و دوره‌ای سه ماه داشت، امروز به دلیل خشکسالی تالاب هامون و تغییر اقلیم منطقه به صورت طوفان‌های عظیم در کل سال جریان دارد و روند عادی زندگی مردم را مختل کرده است، آن‌چنان که ادامه این روند تاثیر مستقیمی بر زندگی مردم در سایر نقاط کشور و منطقه خواهد داشت.

انتهای پیام

کد N139750

وبگردی