آفتاب

‌اجرایی‌نشدن حذف دایک‌های مرزی واقع در محدوده تالاب ‌هامون‌

‌اجرایی‌نشدن حذف دایک‌های مرزی واقع در محدوده تالاب ‌هامون‌

فرماندار هیرمند از عدم اجرای دستور استاندار سیستان و بلوچستان در مورد حذف دایک‌های مرزی واقع در محدوده تالاب ‌هامون‌ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه سیستان و بلوچستان، سلطانعلی دهمرده افزود: قرار بود این موانع خاکی در سه نقطه بازگشایی شود تا جریان آب وارد تالاب هامون شود، ولی تاکنون اقدامی انجام نشده است.

وی بیان کرد: مرزبانی به عنوان متولی این امر باید پیش از آن که دیر شود دایک‌های مرزی را بازگشایی کند.

دهمرده گفت: طی سال‌های اخیر و با خشک شدن هامون و به تبع آن افزایش ریزگردها در شمال سیستان و بلوچستان این منطقه در کانون شیوع بیماری سل قرار گرفته است، بطوری‌که اکنون بالاترین آمار کشور را داراست.

فرماندار هیرمند خاطرنشان کرد: خشک شدن تالاب هامون جدای از برخی علل طبیعی همچون کمی بارندگی، ناشی از عوامل مرزی و فرامرزی است.

سلطانعلی دهمرده فرماندار هیرمند در خصوص همکاری و تعامل دستگاه های اجرای مرتبط با مرز گفت:‌ تمایل داریم که صادرات انجام شود حتی بیشتر از این که در حال حاضر است، اما در این میان نیاز به همکاری نهادهایی مثل گمرک و پایانه را می‌طلبد.

فرماندار هیرمند اظهار کرد: از دستگاه‌های دیگر هم انتظار می‌رود در پیگیری و دستور استاندار جهت تسریع کارها، احداث گذر دیگر در مقابل پل و گسترش پایانه جهت بازدید سریعتر کامیون‌ها اقدام کنند.

دهمرده در خصوص آبیاری زمین‌های کشاورزی این شهرستان گفت: خط انتقال آب بوسیله لوله با عنوان طرح انتقال و توزیع آب به روش کم فشار در این منطقه جهت جلوگیری از هدر رفتن آب باید انجام شود.

فرماندار هیرمند همجنین گفت: اقدامات لازم برای ورود سه هزار راس دام شیرده و پرواری برای مرزنشینان این منطقه از افغانستان انجام شده، اما به دلیل تغییر در مدیریت دامپزشکی کشور این طرح فعلا متوقف مانده است که امیدواریم با توجه ویژه مسوولان محقق شود.

انتهای پیام

کد N139632

وبگردی