آفتاب

نماینده مجلس: تشکیل نظام مهندسی صنعت در کشور ضروری است

نماینده مجلس: تشکیل نظام مهندسی صنعت در کشور ضروری است

اصفهان- ایرنا- رییس کمیسیون اصل 44 قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی با ضروری خواندن تشکیل نظام مهندسی صنعت در کشور گفت: این طرح توسط صنعتگران به مجلس تقدیم شود.

به گزارش ایرنا، «حمیدرضا فولادگر» روز شنبه در جشنواره روز ملی مهندسی در اصفهان افزود: تعدادی از فعالان صنعت مهندسی مواد سال گذشته طرحی مبنی بر تشکیل نظام مهندسی مواد به مجلس ارائه دادند که این طرح در کمیسیون صنایع مجلس رد شد.

وی با اشاره به اینکه در ماده 153 برنامه پنجم توسعه به تشکیل نظام مهندسی صنعت تاکید شده است، افزود: این نظام مهندسی همه رشته های مهندسی از جمله مواد را دربرمی گیرد.

وی تصریح کرد: طرح تشکیل نظام مهندسی مواد هنوز در مجلس باقی مانده است و ما از دوستان می خواهیم که این طرح را به نظام مهندسی صنعت تبدیل کنند.

نماینده اصفهان در مجلس گفت: با این کار به کل مجموعه مهندسی کشور توجه خواهد شد و بهتر از این است که به یک رشته تخصصی پرداخته شود.

وی با بیان اینکه نظامهای مهندسی ساختمان، کشاورزی و معدن در کشور دارای قانون است، افزود: ما به مهندسی ساختمان اهمیت زیادی می دهیم اما برای سایر رشته های مهندسی مانند برق، مکانیک یا صنایع در صنعتی مانند خودروسازی اهمیت چندانی قائل نیستیم در حالی که آنها نیز باید در جایگاه خود قرار گیرند.

فولادگر در باره نقش حمایتهای قانونی مجلس از تشکلها و انجمنهای صنفی و مهندسی گفت: تشکلهای اقتصادی ما شامل اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و اتاق اصناف است که کل بخش غیر دولتی را باید سامان ببخشند.

وی تاکید کرد: نخستین بار در تاریخ قانونگذاری کشور، بخش خصوصی و تعاون در کمیسیون ها و صحن علنی مجلس وارد شده و رییس اتاق تعاون می تواند مانند نماینده مجلس وقت بگیرد و صحبت کند.

وی همچنین به تصویب قانون بهبود کسب و کار در مجلس اشاره و اظهار کرد: این یک قانون مترقی است و در راستای آن شورای گفت وگو را در استانها از جمله اصفهان گسترش دادیم.

وی با بیان اینکه این کار در دولت قبلی متوقف شده بود، افزود: توقف اجرای این قانون، غیرقانونی بود و آقای روحانی در دولت جدید قول به اجرای آن داد و آن را عملی کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس همچنین به انجمنهای صنفی مهندسی اشاره و اظهار کرد: این انجمنها از جایگاه بالایی برخوردارند اما از نظر قانونی باید بیشتر حمایت شوند.

فولادگر با اشاره به متوقف ماندن طرح حمایت از تشکل های مردم نهاد(NGO) در دوره های هشتم و نهم مجلس گفت: دلیل توقف این طرح، حاکم بودن دخالت بیش از اندازه دولت در فکر حاکم بر آن است.

وی توضیح داد: این طرح با هدف حمایت از تشکل های مردم نهاد تدوین شده اما شیوه نگارش آن به نحوی است که دخالت دولت را زیاد می کند و این موضوع باید اصلاح شود.

وی تصریح کرد: برای انجمنهای مهندسی نیاز به قانون فراگیر داریم اما به این شرط که نقش دولت در آن نظارتی، هدایتگر و حمایتی باشد نه مداخله کننده.

جشنواره روز ملی مهندسی به مناسبت زاد روز خواجه نصیرالدین طوسی در اصفهان برگزار شد.

پ/7148/ 607
کد N139124

وبگردی