آفتاب

سکته‌ی مغزی در گیلان هم قابل درمان شد

سکته‌ی مغزی در گیلان هم قابل درمان شد

مسئول هماهنگی تیم استروک بیمارستان پورسینا رشت با اشاره به طرح استقرار واحد سکته‌ی مغزی در بیمارستان پورسینا رشت گفت: امکان درمان بیماران سکته‌ی مغزی در گیلان فراهم شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه‌ی گیلان، شواهدی قوی وجود دارد که زنان و مردان از هر گروه سنی که دچار حملات ایسکمیک گذرا یا سکته‌ی مغزی خفیف، متوسط یا شدید می‌شوند از بستری در واحدهای سکته‌ی مغزی سود می‌برند.

مرگ و میر بیماران در صورت بستری در واحد سکته‌ی مغزی تا حدود 30 درصد کاهش می‌یابد، واحد سکته‌ی مغزی در بردارنده‌ی رویکرد تیمی هماهنگ شده‌ای متشکل از چندین تخصص مختلف با محوریت تخصص نورولوژی است که با اهداف درمان حاد سکته‌ی مغزی، پیشگیری از عوارض، پیشگیری ثانویه از سکته‌ی مغزی مجدد، تسریع به حرکت درآوردن مجدد بیماران و فراهم کردن بازتوانی در مراحل اولیه طراحی می‌شود.

با بستری در واحد سکته‌ی مغزی احتمال بقای بیماران افزایش می‌یابد، خطر پنومونی کاهش یافته و نیز پیش‌آگهی آن در صورت بروز بهبود می‌یابد و بیمار زودتر به حرکت در می‌آید.

دکتر «حمیدرضا قایقران» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به طرح استقرار واحد سکته‌ی مغزی در بیمارستان پورسینا رشت اظهار کرد: این طرح دو هفته پیش در بیمارستان پورسینای رشت راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینکه این طرح توسط واحد سکته‌ی مغزی در بیمارستان پورسینای رشت راه‌اندازی شده است، گفت: واحد سکته‌ی مغزی یکی از بخش‌های بیمارستانی است که منحصر به بستری بیماران سکته‌ی مغزی بوده و هدف آن مراقبت و درمان بیماران سکته‌ی مغزی در فاز حاد و دوره‌ی ناپایدار است.

مسئول هماهنگی تیم استروک بیمارستان پورسینا رشت مدیریت فشارخون بیماران، مدیریت پرفشاری داخل جمجمه‌ای، مونیتورینگ مداوم بیماران، اقدامات حمایتی عمومی، پیشگیری ثانویه، آغاز بازتوانی اولیه، بررسی اتیولوژی سکته‌ی مغزی، آماده‌سازی برای انتقال به بخش بینابینی را از اهداف راه‌اندازی واحد سکته‌ی مغزی برشمرد.

دکتر قایقران تصریح کرد: بیمارانی که دچار سکته مغزی شدند و 3 ساعت پس از آغاز علائم بالینی به بیمارستان مراجعه کنند با استفاده از داروی r-Tpa لخته‌ای که در رگ تشکیل شده از بین برده می‌شود و علائم بالینی بیمار به حالت طبیعی برگردانده می‌شود.

وی گفت: این طرح در استان‌های تهران، تبریز و چند شهر دیگر نیز اجرا شده است.

مسئول هماهنگی تیم استروک بیمارستان پورسینا رشت با اشاره به سابقه‌ی درمان این بیماری توسط دارو r-Tpa در جهان افزود: داروی r-Tpa ، 10 سالی است که در دنیا برای بیماران سکته‌ی مغزی استفاده می‌شود و به از بین بردن لخته ایجاد شده در رگ منجر می‌شود.

دکتر قایقران با بیان اینکه این داور را نمی‌توان به همه‌ی بیماران سکته‌ی مغزی تزریق کرد، افزود: بیمارانی که علائمی چون خونریزی گوارشی یا دستگاه اداری در 3 هفته‌ی اخیر دارند و شواهد حاکی از هر خونریزی فعال در معاینه، قند خون بیش از 400 یا کمتر از 50، جراحی یا ترومای اخیر طی کمتر از 2 هفته‌ی اخیر، سکته‌ی قلبی طی کمتر از 3 ماه اخیر، خونریزی داخل جمجمه‌ای هر زمانی در گذشته، سابقه‌ی ناهنجاری‌های عروقی یا آنوریسم یا تومور مغزی، اختلال انعقادی باشند نمی‌توان داروی r-Tpa را به آنان تزریق کرد.

وی در خصوص رنج سنی بیمارانی که این دارو برایشان تجویز می‌شود، گفت: این دارو برای بیماران 18 تا 70 ساله قابل تجویز است.

مسئول هماهنگی تیم استروک بیمارستان پورسینا رشت با اشاره به قیمت بالای این دارو ادامه داد: بخشی از هزینه‌ی دارو توسط بیمارستان تأمین می‌شود.

دکتر قایقران خاطرنشان کرد: برای هر 100 بیمار دچار سکته‌ی حاد مغزی در سال به شش تخت بستری نیاز دارد.

انتهای پیام

کد N138892

وبگردی