آفتاب

صادرات فرش دستباف ایرانی کم رونق‌تر از گذشته

صادرات فرش دستباف ایرانی کم رونق‌تر از گذشته

یک تاجر فرش گفت: خروج صادرات فرش دستباف ایرانی از وضعیت نامناسب فعلی نیازمند عزم ملی و حضور پررنگ دولت در حمایت از صادرکنندگان فرش دستباف است.

سید علی خالدیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه آذربایجان غربی، افزود: با توجه به نبود ثبات اقتصادی در سال‌های گذشته و نوسانات دائمی ریال در برابر ارزهای دیگر، صادرات فرش دستباف ایرانی در حال حاضر با مشکلات و چالش‌های فراوانی مواجه است.

وی، تحریم‌های مالی و بانکی چند سال اخیر را در کم رونق شدن صادرات فرش دستباف ایرانی موثر دانست و اظهار کرد: برای توسعه جایگاه فرش دستباف ایران در میان کشورهای جهان و بازگشت رتبه فرش دستباف ایرانی به وضعیت مطلوب و ایده‌ال سال‌های گذشته، باید متولی مستقلی برای تولید، فروش و صادرات فرش دستباف، تعریف شود.

این کارشناس فرش با اشاره به اینکه نهادهای مختلف نباید در زمینه تجارت فرش دستباف دخیل باشند، تاکید کرد: مرکز ملی فرش و وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌توانند در اقدامی مشترک و هماهنگ با حمایت از فعالان بخش خصوصی به حل مشکلات صادرات فرش دستباف کمک کنند.

خالدیان با اشاره به ضعیف بودن بخش تبلیغات و بازاریابی در حوزه صادرات فرش دستباف، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی به تنهایی قادر به تامین هزینه‌های بالای تبلیغات گسترده فرش دستباف ایرانی نیست و دولت باید برای تبلیغات و شناخته شدن جایگاه فرش دستباف ایران در جهان و نیز توسعه صادرات آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

وی با بیان اینکه فرش دستباف ایران از قطار جهانی این صنعت جا مانده است، تصریح کرد: صادرکنندگان فرش دستباف ایران با شرایط نامناسب فعلی، قادر به رقابت با تجار چینی و هندی نیستند، در حالیکه درگذشته این کشورها همواره در ردیف‌های بعدی پس از کشور ما حرکت می‌کردند.

این فعال اقتصادی حوزه فرش دستباف گفت: دولت می‌تواند با سازوکارهای مناسب بانکی و ارائه تسهیلات ارزان قیمت زمینه را برای فعالیت گسترده تجار و صادرکنندگان فرش دستباف در کشور فراهم کند و موجب رونق صادرات این هنر- صنعت ماندگار ایرانی در سراسر جهان شود.

انتهای پیام

کد N138875

وبگردی