آفتاب

مدیرکل حفاظت زیست گیلان: خرید و فروش جانوران وحشی ممنوع است

مدیرکل حفاظت زیست گیلان: خرید و فروش جانوران وحشی ممنوع است

مدیرکل محیط زیست گیلان از همکاری نیروی انتظامی و حفاظت محیط زیست در برخورد با سودجویان فروش برخی از جانوران خبر داد.

به گزارش خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در رشت، با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و رونق کسب و کار در این دوره و براساس تجربیات کسب شده در سالهای گذشته درخصوص خرید و فروش و نقل و انتقال غیرمجاز جانوران وحشی و آبزیان توسط افراد سودجو و فرصت طلب و همچنین با توجه به بارش برف سنگین در اکثر نقاط استان گیلان و ارتفاعات که باعث کمبود منابع غذایی و پناهگاه برای حیات وحش شده، شاهد پناه آوردن وحوش به حاشیه جاده ها و مناطق مسکونی باشیم که این امر باعث شده تا عناصر فرصت طلب و شکارچیان غیرمجاز با انواع سلاح های شکاری مجاز و غیرمجاز اقدام به زنده گیری و قتل عام این سرمایه های طبیعی کنند.

در این راستا اداره کل محیط زیست گیلان با همکاری فرماندهی نیروی انتظامی استان گیلان اقدام به گشت و کنترل و ایست و بازرسی در مبادی ورودی و خروجی استان، فرودگاهها و ترمینالهای مسافربری می کند تا در صورت مشاهده، نسبت به توقیف و ارجاع موارد تخلف به مراجع قضایی اقدام شود.

مهندس محمدرضا برجی - مدیرکل محیط زیست گیلان نیز اعلام کرد: خرید و فروش هرگونه جانور وحشی و عرضه آن ممنوع است و با متخلفین برابر قانون برخورد می شود.

وی افزود: همه ساله در آستانه سال نو بازار خرید و فروش ماهی قرمز و خزندگان و دوزیستان رونق پیدا می کند که متاسفانه این رسم غلط و وارداتی به فرهنگ ما، که به هیچ وجه جزو رسوم سال نو و سفره های هفت سین نیست، باعث تلف شدن میلیونها قطعه ماهی قرمز و انواع حیوانات بر اثر وارد شدن شوک و نگهداری غلط می شود.

برجی خاطرنشان کرد: رهاسازی برخی از این حیوانات پس از پایان تعطیلات سال نو در برکه ها و تالابها و رودخانه های کشور نیز باعث برهم خوردن اکوسیستمها و ورود گونه های مهاجم به زیستگاه های محلی می شود زیرا این گونه های مهاجم با از بین بردن منابع غذایی گونه های محلی و نیز خوردن تخم آنها به تدریج به گونه غالب تبدیل شده و تبدیل به آفت برای منطقه می شوند.

مدیرکل محیط زیست گیلان از هموطنان درخواست کرد با همکاری با این اداره کل نسبت به زدودن این رسم غلط از فرهنگ غنی و زندگی بخش نوروز باستانی پیشگام شوند.

انتهای پیام

کد N138759

وبگردی