آفتاب

شاخص های زیادی برای گسترش مبادلات تجاری بین هند و ایران وجود دارد

شاخص های زیادی برای گسترش مبادلات تجاری بین هند و ایران وجود دارد

کرمان- ایرنا- کارشناس ارشد سازمان توسعه تجارت ایران گفت: شاخص های زیادی برای گسترش روابط کشورمان با هند وجود دارد.

به گزارش ایرنا، ˈحسین پامیریˈ روز شنبه در همایش آموزشی راهکارهای ورود به بازار هند در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان از جمله آن ها را وجود روابط دوستانه سیاسی و اقتصادی بین تهران و دهلی نو، جمعیت زیاد و وابستگی صنعت و اقتصاد هند به انرژی عنوان کرد.

وی افزود: توجه ویژه دولت به گسترش صادرات غیرنفتی در تدوین سند چشم انداز و برنامه پنجم توسعه، وجود پتانسیل همکاری های کشاورزی و زیرساخت های حمل و نقل دریایی مناسب بین دو کشور و همچنین وجود مناطق آزاد تجاری از جمله نقاط قوت برای تجارت ایران و هند است.

پامیری تصریح کرد: بیش از 23 میلیون نفر از مردم هند در فهرست ثروتمندان جهان قرار دارند و این بازار خوبی برای کالاهای لوکس مانند فرش دستباف و جواهرات است که پیشنهاد می دهیم شرکت های ایرانی برای کار، وارد بازار هندوستان شده، شرکت ثبت کنند و در این بازار تلاش خود را انجام دهند.

وی گفت: با توجه به اینکه هندوستان بزرگ ترین شبکه های جاده ای و ریلی دنیا را دارد، بحث خدمات فنی و مهندسی بازار خوبی در این کشور دارد و همچنین در بخش راهسازی با شرکت های هندی می توانیم کار کنیم و خدمات فنی و مهندسی ما از پتانسیل های بسیار خوب برای حضور در بازار هند برخوردار است.

وی اظهار کرد: هندوستان از نظر میزان جمعیت دومین کشور بعد از چین و با قومیت های بسیار زیاد است که این امر می تواند در تجارت نقش مهمی را ایفا کند.

پامیری با بیان اینکه رتبه فضای کسب و کار هند 132 و رتبه ایران 145 است، گفت: آسان سازی فرآیندهای صادراتی، کاهش هزینه های معاملات تجاری، کاهش عوارض و حقوق گمرکی تولید کالاهای صادراتی و خدمات، ایجاد محیط رقابتی بین المللی در داخل و فراهم کردن محیط صادراتی، ارتقای نقش صادراتی فرآورده های تولیدی بخش کشاورزی و پیشروی به سوی بازارهای جدید بین المللی از اصول نظام تجاری هندوستان است.

وی بیان کرد: برنج، گندم، دانه های روغنی، پنبه، کنف، چای، سیب زمینی و محصولات لبنی از تولیدات مهم بخش کشاورزی هند و منسوجات، محصولات شیمیایی، فرآورده های غذایی، فولاد، سیمان، مواد معدنی و ماشین آلات و سخت افزار از تولیدات مهم بخش صنعت این کشور است.

وی افزود: صادرات هندوستان 309 میلیارد دلار و واردات این کشور 500 میلیارد دلار است و تراز تجاری هند چیزی نیست که کشورهای خارجی ارائه می دهند.

پامیری گفت: عمده اقلام صادراتی هندوستان نفت و مشتقات نفتی، الماس، چای، برنج، دارو، جواهرآلات، مشتقات نباتی و اقلام وارداتی این کشور نفت خام و مشتقات نفتی، طلا و جواهر آلات، زغالسنگ و گازهای نفتی است.

وی بیان کرد: هندوستان نیروی کار متخصص از سوی شرکت های کاریابی به کشورهای دیگر می فرستد و این کشور نیروهای متخصص بسیاری دارد.

وی گفت: صادرات ایران به هندوستان 13 میلیارد دلار است که از این میزان 11 میلیارد دلار آن نفت بوده و یک میلیارد و 980 میلیون دلار صادرات غیرنفتی است.

پامیری افزود: همچنین غلات، خوراک دام، گوشت، انواع ماشین آلات، آهن، فولاد، لوازم الکترونیکی، تجهیزات مربوطه، شکر، لاستیک و چای از جمله اقلام وارداتی ایران از هندوستان است.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه در هندوستان محصولات پلاستیکی بسیار هزینه بالایی دارد می توانیم محصولات خوبی به هندوستان ارسال کنیم و همچنین تولیدات کفش ایران گزینه خوبی برای هندوستان است.

وی تصریح کرد: با وجود تولید برنج در کشور، برنج هند را وارد می کنیم و مسوولان ما باید جلوی برنج و چای هند را بگیرند زیرا آن ها جلوی صادرات پسته و زعفران ما به کشورشان را گرفته اند.

پامیری بیان کرد: تولید و مصرف شمع در هندوستان بسیار بالاست و ایران پارافین بسیاری به هند صادر می کند و استان کرمان مزیت بیشتری نسبت به سایر استان ها برای صادرات پارافین به هند دارد.ک/2

7443/2624/ 330
کد N138705

وبگردی