آفتاب

نان زنجان صدرنشین در جدول کیفیت نان کشور

نان زنجان صدرنشین در جدول کیفیت نان کشور

مدیرعامل شرکت غله استان زنجان با بیان اینکه نان‌های تولیدی زنجان با درجات «خیلی خوب» و «خوب» ارزیابی شده‌اند، گفت: با تلاش‌های فراوان شاهد ارتقای کیفیت نان‌های تولیدی در استان هستیم.

«رسول منصوری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی زنجان، با بیان این مطلب، اظهار کرد: ارزیابی‌ها، بر اساس نمونه‌برداری استاندارد و آنالیز علمی انجام شد و نمونه‌ها در آزمایشگاه‌های مجهز تهیه و بصورت ماهانه منتشر می‌شود که براساس آخرین گزارش، نان‌های تولیدی استان در سال گذشته همواره حائز بالاترین درجات کیفیت در میان استان‌های کشور بوده است.

وی تصریح‌ کرد: اگرچه وضعیت ظاهری نان تا حدودی بازگوی کیفیت آن است، اما نمره‌ی کیفی نان‌ها پس از ارزیابی حسی، آنالیز ترکیبات، تعیین ph و... انجام می‌شود که نظریه‌ی کارشناسان واحد کنترل کیفی این شرکت مبتنی بر سلامت و کیفیت نان‌های تولیدی استان است.

این مسئول با اشاره به اینکه بافت نان خوب و با کیفیت باید براحتی بر اثر کشیدن پاره و براحتی لقمه شود، خاطرنشان‌ کرد: شکل نان باید یکنواخت و عاری از برآمدگی و فرورفتگی‌های غیر عادی باشد و سطح رویی نان باید پوسته‌ی ظریف و یکنواخت داشته و حالت چرمی نداشته باشد. سطح زیرین نان نیز باید یکنواخت و عاری از علائم سوختگی، خمیری و پارگی باشد.

وی با تأکید بر اینکه استفاده از جوش‌شیرین در پخت نان غیرقانونی است، افزود: افزودنی‌های شیمیایی مانند جوش‌شیرین عملیات پخت و پز را تسهیل می‌کند اما به‌ علت تغییر ph نان این کار برای سلامت انسان مضر است.

منصوری در ادامه به توزیع و تحویل ماهانه حدود 8000 تن انواع آرد یارانه‌ای به 1500 واحد خبازی استان خبر داد و گفت: اکیپ‌های نظارتی و درجه‌بندی کارخانجات آردسازی بصورت ماهانه از واحدهای آردسازی بازدید کرده و میزان سبوس‌گیری را در انواع آرد کنترل می‌کنند.

وی در بخش دیگری با بیان اینکه شیوه نگهداری گندم و تبدیل آن به آرد، نگهداری آرد در فضای انبارهای سیلوها و سپس انبار نانوایی‌ها، نحوه‌ی تخمیر و پخت، دستگاه‌های پخت نان، میزان و نحوه‌ی خرید و نگهداری نان توسط مردم، از عواملی هستند که باید در تهیه‌ی نان خوب به آن توجه شود، یادآورشد: فرآیند نامطلوب عمل‌آوری خمیر، چانه‌گیری و پخت نان و استفاده‌ی بی‌رویه از نمک با هدف بهبود کیفیت نان از اقداماتی است که پخت نان با کیفیت را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

این مسئول با اشاره به نان‌های تولید شده در کشور، خاطرنشان کرد: نان‌های سنتی تولید شده به‌ویژه نان سنگک و بربری با درصد سبوس بالا، یکی از بهترین نان‌ها برای مصرف همه‌ی گروه‌های سنی حتی کودکان است. هم‌چنین هضم سریع و مناسب نان لواش و تافتون، خصوصیت ویژه‌ای است که نمی‌توان آن را در هیچ نان دیگری سراغ گرفت. البته بشرطی که این محصولات بصورت کاملاً بهداشتی و استاندارد در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد.

انتهای پیام

کد N138552

وبگردی