آفتاب

توری که دلالان برای ماهی لرستان پهن کردند

توری که دلالان برای ماهی لرستان پهن کردند

خرم آباد - ایرنا - لرستان به عنوان یکی از استان های مطرح کشور در زمینه تولید انواع ماهیان سردآب و گرم آبی محسوب می شود که متاسفانه سهم سفره های مردم استان از این ماده غذایی پر ارزش ناچیز است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سرانه مصرف ماهی در این استان به ازای هر نفر حدود چهار کیلوگرم بوده و این درحالی است که این سرانه در کشور به ازای هر نفر 9 کیلوگرم است.

می توان گفت که مردم لرستان متاسفانه ماهی را از سبد غذایی خود حذف کرده اند و این در شرایطی است که استان زرخیز لرستان در حال حاضر به دلیل منابع آبی غنی یکی از غرفه های مهم تکثیر و پرورش ماهی است .

سال گذشته 20 هزار تن ماهی در لرستان تولید و پرورش شده است که از این مقدار حدود 17 هزار تن ماهی سرد آبی و سه هزار تن ماهی گرم آبی بوده است .

همچنین پارسال 120 میلیون قطعه ماهی در این استان تکثیر شده که در این زمینه مقام اول کشوری را داشته و عمده تولید ماهی در لرستان مازاد است و به بازارهای قم ،تهران ،مشهد و استانهای دیگر بارگیری می شود .

در حال حاضر سه مرکز تولید و پرورش ماهی در شهرستان های کوهدشت ،خرم آباد و بروجرد با ظرفیت تخلیه شکم و بسته بندی فعال است.

بنا بر آمار ارایه شده در سالجاری تاکنون 64 تن ماهی از کوهدشت به عراق صادر شده است ودر حال حاضر نیز 486 مرکز پرورش و 17مرکز تکثیر ماهی در لرستان دارای پروانه بهره برداری هستند.

به رغم داشتن این توانمندی ها در حوزه شیلات، سفره مردم لرستان چندان با ماهی آشنا نبوده و مردم این استان مصرف گوشت مرغ و گوشت قرمز را به مراتب به ماهی ترجیح می دهند.

با توجه به نیمه خالی بودن سبد غذایی مردم لرستان از ماهی ، مسوولان باید برنامه ریزی کرده و راهکارهای اقتصادی و فرهنگی را برای این مهم اجرایی کنند اما به نظر می رسد به تازگی برخی دلالان و ویژه خواران به بازار ماهی لرستان راه یافته اند.

مدیرکل تعزیرت حکومتی لرستان درجلسه ستاد تنظیم بازار استان در این خصوص گفت: برخی به عنوان دلال وارد چرخه عرضه ماهی لرستان شده اند و در این رابطه فعالیت ضابطه مندی ندارند.

بهرام براری افزود:حضور این افراد آثار مخربی در بازار ماهی استان داشته چراکه به صورت محسوس موجب افزایش قیمت ماهی در بازار شده است.

وی ادامه داد: این واسطه ها با استخرهای پرورش ماهی قرار داد بسته اند و میان تولید کننده و فروشندگان بازار واسطه شده اند که می توان گفت با این شرایط یه نوعی ویژه خواری در بازار ماهی لرستان آغاز شده است.

وی با هشدار در خصوص آغاز برخی انحصار طلبی ها در بازار ماهی لرستان افزود: دلالان ماهی را با قیمت 60 هزار ریال از استخرها خریداری کرده و با قیمت 100 هزار ریال وارد بازار می کنند و فروشندگان نیز این ماده را با قیمت 110 تا 120 هزار ریال به مشتریان عرضه می کنند.

به هر حال با توجه به اینکه مردم استان در شرایط عادی رغبت آنچنانی به مصرف ماهی ندارند با شرایط کنونی و افزایش قیمتها، خداحافظی مردم با این ماده غنی از ارزش عذایی دور از انتظار نیست و مسوولان باید با توجه ویژه به این مورد و جلوگیری از سو استفاده اقتصادی برخی افراد اقدام نمایند.

7269/630/681
کد N138414

وبگردی