آفتاب

دیدار اوباما با دالایی لاما روابط چین با آمریکا را متشنج تر کرد

دیدار اوباما با دالایی لاما روابط چین با آمریکا را متشنج تر کرد

پکن - ایرنا - تازه ترین اخبار نشان می دهد که روابط چین و آمریکا به دلیل دیدار باراک اوباما رییس جمهور آمریکا با دالایی لاما رهبر در تبعید بوداییان تبت متشنج تر از گذشته شده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، وزارت خارجه چین با انتشار بیانیه ای دیدار دیروز دو طرف را قویا محکوم کرد.

همزمان نشریه ˈگلوبال تایمزˈ ارگان های حزب حاکم چین نوشت که این دیدار می تواند خطری برای ملاقات سران دو کشور در نشست امنیت هسته ای ماه آینده در هلند باشد.

ˈنیو شینچونˈ محقق موسسه مطالعات بین المللی معاصر چین گفت که اوباما می داند در روزهای آتی ملاقاتی میان مسوولان دو کشور در دستور کار نیست، لذا با خیالی آسوده با دالایی لاما گفت وگو کرده است، اما یک ماه دیگر ملاقات وی با ˈشی جین پینگˈ رییس جمهور چین می تواند برایش مشکل ساز شود.

ˈهوا چون اینگˈ سخنگوی وزارت خارجه چین نیز دیدار رییس جمهور آمریکا با دالایی لاما را مورد انتقاد قرار داد و آن را مداخله آشکار در امور داخلی چین دانست.

خبرگزاری شین هوا نیز امروز گزارش کرد که این دیدار علایم خوشایندی برای استقلال طلبان تبت صادر و آنها را برای رسیدن به این هدف بیش از گذشته تحریک می کند.

سران کشورهای اروپایی در گذشته پس از دیدار با دالایی لاما تا مدت ها موفق به ملاقات با سران چین نشدند و دیدار روز گذشته اوباما با دالایی لاما ممکن است سرنوشت محتوم واشنگتن باشد.

دالایی لاما از سال 1959 میلادی از تبت گریخت و دولت در تبعید خود را در هند تاسیس کرد.

محقق چینی خاطر نشان کرد : در حالی که چین و آمریکا خواستار ایجاد نوع تازه ای از روابط هستند، چنین اقداماتی از سوی واشنگتن نتیجه ای جز تیرگی مستمر مناسبات نخواهد داشت.

روزنامه ها، خبرگزاری رسمی و تلویزیون مرکزی چین روز شنبه با انتشار گزارش هایی دیدار اوباما با دالایی لاما را محکوم کردند.

نیو شینچون تصریح کرد که عوامل بسیاری در روابط دو کشور وجود دارد که آن را بغرنج می سازد. این دیدارها نیز چالشی دیگر برای این مناسبات است.

گلوبال تایمز می نویسد که چین و آمریکا در بسیاری موارد چون مساله هسته ای کره شمالی و دریای شرقی چین با یکدیگر اختلاف دارند و موضوع دالایی لاما این اختلافات را وسعت خواهد داد.

در همین حال دولت چین با احضار دانیل کریتنبریک کاردار سفارت آمریکا در پکن، مخالفت شدید خود را با ملاقات روز گذشته باراک اوباما رییس جمهوری این کشور با دالایی لاما رهبر جدایی طلبان تبت به اطلاع وی رساند.

از سوی دیگر کاخ سفید روز گذشته به خبرنگاران و عکاسان رسانه ها مجوز پوشش ملاقات دالایی لاما و باراک اوباما در کاخ سفید را نداد که اعتراض برخی رسانه های آمریکایی را برانگیخت.

همزمان با دیدار باراک اوباما با دالایی لاما در واشنگتن، ژنرال ˈری اودیرنوˈ رییس ستاد نیروهای مشترک ارتش آمریکا در چین با همتایان خود دیدار و اعلام کرد که خواستار روابطی عمیق تر با پکن و نیز از میان برداشتن اختلاف های موجود فیمابین است.

آساق ** 2100 **1611
کد N138283

وبگردی