آفتاب
جزییاتی بیشتر از حادثه انفجار معدن در کوهبنان

بازداشت سه نفر از مسوولین معدن چشمه پودنه

بازداشت سه نفر از مسوولین معدن چشمه پودنه

‌فرماندار کوهبنان گفت: تا زمان دستور قضایی، بخش استخراج معدن ذغالسنگ چشمه ‌پودنه منطقه پابدانا در شهرستان کوهبنان تعطیل است.

"منصور متقی"، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، اظهار کرد: به طور کلی کار در معادن از سخت ترین مشاغل دنیا محسوب می‌شود و معدن ذغالسنگ نیز از این قاعده مستثنی نیست و طبعاً گاهی با تجمع گاز، فشار زمین و ... حوادثی متوجه آنها می‌شود.

وی افزود: به دلیل طاقت فرسا بودن کار در معادن بایستی این مکان‌ها ایمن ترین باشند، اما معدن چشمه پودنه دارای مشکلات خاصی در زمینه مالی بوده است که علی‌رغم رعایت نکات ایمنی، این معضل سبب شده تا نتواند به برخی دستگاه‌ها مجهز شود.

متقی بیان کرد: انفجار در معدن چشمه پودنه ساعت 11 روز پنجشنبه به وقوع پیوست که حدود نیم ساعت بعد به اتفاق مجموعه تیم امدادی و 15 آمبولانس به محل حادثه رسیدیم و متاسفانه متوجه شدیم سه نفر در کانون حادثه جان خود را از دست داده‌اند.

فرماندار کوهبنان ادامه داد: 10 نفر کارگر دیگر نیز در کارگاه مجاور محل حادثه محبوس شده بودند که با رساندن هوا با دستگاه‌های مناسب و ایمن توانستیم این افراد را بیرون آوریم که خوشبختانه پنج نفر کاملاً سالم بوده، سه نفر نیز به صورت سرپایی درمان و دو نفر دیگر هم به دلیل سوختگی و وارد شدن جراحات به بیمارستان زرند منتقل شدند.

وضعیت کارگران دیگر رضایت بخش است

وی اظهار کرد: وضعیت عمومی دو نفر رضایت بخش است ضمن اینکه یکی از این کارگران دچار 35 درصد سوختگی است.

فرماندار کوهبنان تصریح کرد: همان روز در کمیته کارگری تصمیم گرفته شد تا از منطقه محل حادثه بازدید به عمل آید اما به دلیل اینکه در محل انفجار معدن هنوز به طور کامل گاز تخلیه نشده بود موفق به بازدید نشدیم اما جلسه تشکیل و نظریه کارشناسی ارائه شد.

بازداشت سه نفر از مسوولین معدن چشمه پودنه

متقی گفت: دادستان تقصیر حداقلی را متوجه مسوولین دانسته و به دلیل عدم رعایت برخی نکات ایمنی، مدیرعامل، مسوول کارگاه و پیمانکار با دستور قضایی بازدداشت شدند.

وی افزود: پرونده حادثه معدن ذغالسنگ چشمه ‌پودنه همچنان در حال رسیدگی است و بعد از تخلیه کامل گاز و بازدید، نظر کارشناسی نهایی صادر خواهد شد.

وی تاکید کرد: تا زمان دستور قضایی، بخش استخراج معدن چشمه پودنه تعطیل است اما نگهداری و هوادهی این معدن انجام می‌شود.

فرماندار کوهبنان با بیان اینکه به خانواده بازماندگان و حادثه دیدگان رسیدگی خواهد شد، تصریح کرد: همان رو حادثه دستور رسیدگی به خانواده این کارگران داده شد و تلاش می‌کنیم تا حقی از آنها ضایع نشود و به طور کلی مسوولین معدن باید به طور جد پیگیر وضعیت این خانواده‌ها باشند.

مسوولین معادن بودجه اول خود را صرف تجهیز کنند

متقی گفت: بایستی با صرف هزینه و ایمن کردن معادن به دستگاه های مجهز و پیشرفته، حوادث انفجار و ریزش را به صفر برسانیم.

‌وی در پایان خاطرنشان کرد: هرچند که دستگاه های معادن از پر خرج ترین تجهیزات محسوب می‌شوند، اما باید تدبیری اندیشیده شود تا حداقل از محل درآمدهای نفتی و فلزات دیگر به ذغالسنگ نیز کمک شود و مسوولین معادن نیز بایستی بودجه اول خود را به تجهیز اختصاص دهند.

انتهای پیام

کد N138186

وبگردی