آفتاب

خام فروشی گیاهان دارویی مصیبت بزرگی برای کرمان

خام فروشی گیاهان دارویی مصیبت بزرگی برای کرمان

مدیرکل دفتر توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران کفت: خام فروشی در حوزه گیاهان دارویی یک مصیبت بزرگ برای بعضی مناطق ما به ویژه استان کرمان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، "ذبیح الله بازاری" در همایش راهکارهای ورود به بازار هند در کرمان اظهار کرد: طی 10 ماه گذشته سال جاری صادرات کشور 25 میلیارد دلار بوده است.

وی با اشاره به اینکه این میزان صادرات به جز میعانات گازی است، افزود: از جمله اقلام عمده صادراتی کشور می‌توان به محصولات پتروشیمی، معدن و صنایع معدنی، کشاورزی، صنایع غذایی، برق و مکانیک، فرش دستباف، صنایع نساجی و ... اشاره کرد.

بازاری تصریح کرد: جایگاه استان کرمان از مجموع عملکرد صادرات کالا در کشور در سال 91 حدود 900 میلیون دلار و در سال جاری 680 میلیون دلار بوده که کاهش قابل توجهی داشته است.

وی بیان کرد: با توجه به مزیت‌های مختلف، توانمندی‌ها، منابع طبیعی و بخش خصوصی و مدیریت‌های چند سال اخیر در استان کرمان، عملکرد صادرات استان محقق نشده و انتظار ما از استان کرمان بیش از اینهاست.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: استان کرمان در بخش کشاورزی محصولات استراتژیک از جمله پسته، خرما و گیاهان دارویی دارد و سهم خوبی در تولید و صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: در حال حاضر سهم استان کرمان در صادرات پسته 65 درصد صادرات کشور است و باید روی محصولات جدید در سال‌های آینده کار، تولید و صادر کند.

بازاری تصریح کرد: باید در استان کرمان بستر صادرات گیاهان دارویی مهیا شود و به دلیل تنوع بسیار خوبی که در این زمینه وجود دارد، وضعیت تولید و تنوع گیاهان دارویی در استان خوب است.

وی افزود: صنایع مصرف کننده از مواد خام گیاهان دارویی با ارزش افزوده بالا در دنیا در حوزه دارو و لوازم آرایشی و بهداشتی وجود دارند.بازاری گفت: مشکل کشور ما در این بحث، فعال شدن سرمایه گذاری و در فناوری‌ها در این زمینه ضعیف هستیم.

وی بیان کرد: نگاه ما در صادرات گیاهان دارویی به هند با این جهت گیری است که این کشور را برای جذب تکنولوژی در فرآوری گیاهان دارویی است و هند کشور با ظرفیتی در این حوزه است.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: هندوستان در صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی که مواد اولیه آن گیاهان دارویی است، حرف اول را می‌زند.

وی با اشاره به ارتباطات خوب و مذاکرات برای ورود به بازار هند از ابتدای امسال، افزود: سعی بر این است یکسری تکنولوژی در زمینه فرآوری گیاهان دارویی به ایران بیاوریم و کسانی که علاقمند باشند، در فرآوری گیاهان دارویی همکاری مشترک با هندوستان و سایر کشورها داشته باشند، می‌توانند اقدام نمایند.

بازاری با بیان اینکه صادرات مواد خام زیبنده کشور ما نیست، گفت: ما در ایران سرمایه انسانی داریم و دولت باید برای سرمایه مادی کمک کند و خام فروشی در حوزه گیاهان دارویی یک مصیبت بزرگ برای بعضی مناطق ما به ویژه استان کرمان است.

وی بیان کرد: می‌توانیم ارزش افزوده خوبی در این حوزه ایجاد کرده و بخشی از سرمایه گذاری‌های ما در مراحل بعدی در استان کرمان باید در بخش گیاهان دارویی باشد.

بازاری تصریح کرد: در سفر هیئت هلندی که فروردین ماه 93 به ایران می آید، یکی از برنامه های جدی در توافقات تجاری، تولید و صادرات گل های شاخه بریده است و در این زمینه به خاطر تجربه و تکنولوژی، تمرکز روی هلند است.

وی بیان کرد: به علت مشکلات حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی و به علت تحریم‌ها در سال‌های گذشته، برای روابط و حضور در بازارهای بین‌المللی، چشم امید ما به تجار و سرمایه‌گذاران است.

بازاری اظهار کرد: استان کرمان در صنعت و معدن مزیت‌های زیادی دارد و کرمان دریاچه منابع معدنی کشور است، نگاه جدی در دولت جدید در بحث ارزش افزوده معادن و به ویژه در سنگ آهن است و در حال کارشناسی هستیم تا با برنامه مدون و منطقی بتوانیم حرکت کنیم و صنایع فرآوری بخش معدن در استان جایگاه بسیار بالایی دارد.

وی افزود: هندوستان در سال 89 بازار هفتم استان کرمان، در سال90 بازار چهارم و در سال گذشته بازار دوم این استان بوده و انگیزده داریم برای بازار هند برنامه‌های جدی‌تری داشته باشیم.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران گفت: شهرستان سیرجان می‌تواند بارانداز ریلی کشور باشد و استان کرمان باید این بخش حداکثر استفاده را می‌کرد، اما دولت در این زمینه کمتر کار کرده و نگاه جدی به توسعه، آماده سازی فضا و کاهش هزینه‌ها نداشته است.

وی تاکید کرد: تا زمانی که بخش خصوصی وارد منطقه سیرجان و به دست گرفتن مدیریت منطقه نشود، بارانداز ریلی صورت نمی‌گیرد و استان کرمان باید به زیرساخت‌ها و به ویژه در سرمایه گذاری توجه کند.

بازاری گفت: کمیته بازرگانی استان و توسعه صادرات استان باید به تامین مالی صادرات توجه کنند و باید در استان‌ها کنسرسیوم‌های بانکی راه اندازی کنیم که قدرت منابع و اثرگذاری آن در حوزه صادرات بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: در بانک توسعه صادرات کمبود منابع داریم، پیشنهاداتی به دولت داده‌ایم و نیازمند کمک استان‌ها هستیم و اتاق بازرگانی می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

بازاری تصریح کرد: با توجه به مزیت‌های استان ها، باید مسیر جذب سرمایه گذار خارجی را هموارتر کنیم و هیئت فرانسوی در سفر اخیر شناخت خوبی از بازار ایران پیدا کرد و سال آینده از ایتالیا، اتریش، هلند و سایر کشورها هیئت‌هایی به ایران سفر خواهند کرد و امیدواریم بتوانیم نگاه جدی تری به سرمایه گذاری خارجی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم کار ویژه ای در استان کرمان به ویژه در معادن و کشاورزی انجام دهیم، لازم است از حضور خارجی هم استفاده کنیم.

انتهای پیام

کد N138021

وبگردی