آفتاب

چین آمریکا را به مداخله درامور این کشور متهم کرد

چین آمریکا را به مداخله درامور این کشور متهم کرد

تهران-ایرنا- در پی ملاقات ˈدالایی لاماˈ رهبر معنوی تبت با ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا در کاخ سفید، چین با متهم کردن واشنگتن به مداخله در امور داخلی این کشور، اعلام کرد این اقدامها به تیرگی بیشتر روابط بین دو کشور می انجامد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پکن، ˈکین گانگˈ سخنگوی وزارت خارجه چین در بیانیه ای اعلام کرد: آمریکا با اجازه دادن به ˈدالایی لاماˈ برای سفر به آمریکا و ترتیب دادن ملاقات وی با رهبران این کشور، اقدام به مداخله جدی در امور داخلی چین کرده است.

این سخنگو افزود: ما از آمریکا می خواهیم تا با در نظرگرفتن نگرانیهای چین، از حمایت نیروهای جدایی طلب ضد چین دست کشیده، به مداخله در امور داخلی چین پایان داده و از صورت دادن اقدامهایی که بیش از پیش موجب خدشه دارشدن روابط دوکشور می شود، خودداری کند.

براساس این گزارش، چین روز گذشته نیز پس از اعلام خبر ملاقات برنامه ریزی شده ˈاوباماˈ با ˈدالایی لاماˈ هشدار داده بود این اقدام به روابط بین واشنگتن و پکن لطمه می زند و خواستار لغو این ملاقات شده بود.

چین که منطقه ˈتبتˈ را بخش جدایی ناپذیر خاک این کشور می داند، از ˈدالایی لاماˈ به عنوان جدایی طلب یاد می کند.

همچنین چین با احضار ˈدانیل کریتنبریکˈ، کاردار سفارت آمریکا در پکن، مخالفت شدید خود را با ملاقات روز پنجشنبه اوباما با دالایی لاما به اطلاع وی رساند.

رهبر معنوی جدایی طلبان تبت از سال 1959 تاکنون یعنی پس از قیام ناموفق مردم تبت علیه حاکمیت چین در هند زندگی می کند.

آساق 1450**1577
کد N137719

وبگردی