آفتاب

/گزارش/ باغی که بر روی کاغذ خشکید!

/گزارش/ باغی که بر روی کاغذ خشکید!

باغ؟! نه نمی‎شود آن را نوشت و اگر هم بنویسی راضی نمی‎شوی زیرا آنقدر زیبا و جذاب بود که نمی‎شد آن را توصیف کرد.

آری صحبت از باغ شد، باغی که شاید هیچ‎وقت ثمری نداد و در چیدن میوه‎ای از آن حسرت به‎دل ماندیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، در حال حاضر 58 هزار و 900 هکتار باغ در استان وجود داشته که شامل 31 گونه هستند. از این میزان 33 هزار و 150 هکتار بارور بوده و سالانه 220 هزار تن میوه در آنها تولید می‎شود.

در سفر اول و دوم هیئت دولت نهم و دهم به لرستان مصوبه‎های قابل توجهی را شاهد بودیم که برخی از آنها اجرایی و برخی نیز اجرایی نشدند که شاید با توجه به ظرفیت استان یکی از مهمترین آنها که تنها و تنها بر روی کاغذ باقی ماند، احداث 40 هزار هکتار باغ در اراضی شیب‎دار بود که به دلیل عدم اجرا باغ کاغذی نام گرفت.

چندین بار این موضوع از طریق رسانه‎های استان پیگیری شد ولی گویا مسئولان جهاد کشاورزی خیال ندارند این مصوبه را اجرایی کنند و شاید هم دلیل دیگری وجود داشته باشد که ما از آن بی‎خبریم.

رئیس سابق سازمان جهاد کشاورزی لرستان در این‎باره می‎گوید: برای اضافه شدن این میزان به باغات لرستان سال 90 حدود 3.5 میلیارد تومان اعتبار به استان اختصاص یافت.

اسحاق طاهری‎مقدم با بیان اینکه متاسفانه بعد از آن هیچ‎گونه اعتباری در این زمینه به لرستان پرداخت نشد، ادامه داد: با اعتبارات پرداختی یک‎هزار و 773 هکتار توسعه باغات در لرستان داشتیم.

وی تصریح کرد: توسعه این باغات بایستی در طول برنامه پنجم انجام می‎گرفت ولی به علت نبود بودجه مصوبه هیئت دولت اجرایی نشد.

طاهری‎مقدم با بیان اینکه سالانه برای توسعه باغات در لرستان 16 میلیارد تومان نیاز است، اضافه کرد: با پرداخت این اعتبار سالانه می‎توان هشت هزار هکتار توسعه باغات انجام شود.

رئیس سابق سازمان جهاد کشاورزی گفت: با احداث 40 هزار هکتار در اراضی شیب‎دار، میزان تولیدات باغی لرستان به حدود300 هزار تن می‌رسد.

این صحبت‎های طاهری‎مقدم در حالی مطرح می‎شود که خود وی علت عدم اجرای این مصوبه را در آن زمان عدم اخذ ماده 32 اعلام کرده و گفته بود: خوشبختانه با همراهی وزیر جهاد و پیگیری‌های مستمر استاندار و نمایندگان مباحث کارشناسی کار انجام گرفته و وزارت‎خانه نیز همراهی خوبی در این زمینه دارد.

وی با بیان این که این مصوبه بسیار مهم و نقش بسزایی در کشاورزی و توسعه آن در لرستان ایفا می‌کند، اظهار کرد: تولید نهال، مهار آب‌ها، اشتغال و... از دیگر مزایای اجرای این مصوبه بوده که در صورت اخذ ماده 32 این مصوبه، طی پنج سال این باغات در استان احداث خواهند شد.

همچنین نماینده مردم پلدختر در مجلس به ایسنا گفته بود: این مهم بزرگترین مصوبه کشاورزی هیئت دولت به استان بوده ولی تا الان زمین مانده است.

علی کاییدی افزوده بود: این مصوبه هنوز ماده 32 اخذ نکرده و روی زمین مانده در حالی که چنین مصوبه‎ای در استان‎های دیگر اجرایی شده است. این موضوع در کارگروه ویژه پیگیری شد ولی محقق نشده، دلیل اجرایی نشدن این مصوبه مشخص نیست ولی پیگیر هستیم تا به سرانجام برسد.

دلیلی که همچنان ما هم از آن بی‎خبریم و امیدواریم اطلاع‎رسانی شود.

کائیدی با تاکید بر اینکه اجرایی شدن این مصوبه علاوه بر توسعه کشاورزی و باغی لرستان عاملی مهم در جهت رفع بیکاری جوانان بالاخص فارغ‎ التحصیلان رشته‎های کشاورزی است، ادامه داد: مدیریت استان به طور اعم باید این موضوع را به‎ جد پیگیر کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه کار بدون پیگیری به ثمر نخواهد رسید، اگر انجام نشود مصوبه‎ها تنها روی کاغذ می‎ماند، گفته بود: دولت در جهت رفع محرومیت‎های لرستان مصمم است با همت و کار مضاعف باید کل مصوبات سفرها اجرایی شوند.

دکتر کائیدی در خاتمه تاکید کرده بود: مردم حق زیادی بر گردن ما دارند و ما نمایندگان نیز باید با پیگیری و اجرایی‎کردن مصوباتی از این دست وظیفه خود را به‎خوبی انجام دهیم.

موضوع زمانی گنگ‎تر می‎شود که نماینده وقت مردم خرم‎آباد و چگنی در مجلس صحبت‎های کاییدی و طاهری‎مقدم را رد کرده بود و گفته بود: این مصوبه نیاز به اخذ ماده 32 ندارد.

محمدرضا ملکشاهی تاکید کرده بود: ضعف وزیر کشاورزی در پیگیری مصوبات، موجب شده که مصوبه بسیار حیاتی 40 هزار هکتار باغات لرستان به سرانجام نرسد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خرم‎آباد نیز به ایسنا گفت: متأسفانه مصوبه احداث 40 هزار هکتار باغ در سفر هیئت دولت به استان بدون مطالعه و شعاریست؛ علت برقراری این مصوبه را باید مسئولان پاسخگو باشند.

هادی‎پور با اذعان به اینکه لرستان در بحث تأمین آب اراضی مسطح کشاورزی خود نیز با مشکل مواجه ‎است، بیان کرد: موقعی که ما با این مشکل جدی مواجه هستیم چطور می‎شود چنین مصوبه‎ای را اجرا کرد؟ آیا اراضی شیب‎دار نیاز به آب ندارند؟ پس علت اصلی عدم اجرای این مصوبه مشکل تأمین آب بوده است نه ماده 32.

وی با تأکید بر اینکه برای آبی کردن این باغات بر فرض اینکه احداثی صورت گرفته باشد، نیاز به میلیاردها تومان اعتبار است که مطمئناً تامین آن امکان‎ناپذیر نبود، تصریح کرد: احداث باغ آن هم در 40 هزار هکتار فقط روی کاغذ می‎تواند صورت گیرد نه اراضی شیب‎دار لرستان.

این عضو اتاق بازرگانی با انتقاد شدید از عدم اجرای چنین مصوبه مهمی در بخش کشاورزی استان، خاطرنشان کرد: بسیاری از فارغ‎التحصیلان بخش کشاورزی با این مصوبه می‎توانستند اشتغال پایداری داشته باشند که الان جوابگوی آنها چه کسی باید باشد؟ به جرأت باید گفت سیاست‎های کشاورزی در استان غلط بوده و به همین دلیل ارزش افزوده این بخش محقق نشده است.

دبیر خانه کشاورزی لرستان در ادامه گفت: سال 91 حجم زیادی از باغات استان از بین رفت و قرار بود احیا شوند که این امر میسر نشد حالا ما انتظار داریم باغ جدیدی احداث شود؟!

هادی‎پور میانگین تولید میوه در هر هکتار باغ استان را هشت تا 10 تن اعلام کرد و افزود: احداث 40 هزار هکتار باغ، 350 هزار تن تولید میوه را در استان می‎توانست به‎همراه داشته باشد و انقلاب بزرگ کشاورزی را در پی داشت.

رئیس اتاق بازرگانی خرم‎آباد نیز با انتقاد از عدم اجرای این مصوبه گفت: این مصوبه قرار بود بخشی از مشکل بیکاری استان را رفع کند، ارزش افزوده به‎ دنبال داشته باشد و با رشد تولید ناخالص داخلی در کنار سایر بخش‎ها به توسعه لرستان کمک کند.

حسین سلاحورزی با بیان اینکه عدم اجرای احداث 40 هزار هکتار باغ کشت محصولات باغی را نیز در استان کاهش داد، تصریح کرد: موقعی که تأمین منابعی لحاظ نمی‎شود چطور باید انتظار داشت این مصوبه اجرایی شود؟ استان پولی در اختیار نداشت که باغ احداث کند و مصوبه خشک و خالی تنها و تنها بر روی کاغذ باقی ماند و باید بگویم مقصر اصلی هیئت دولت است.

وی با اذعان به اینکه اجرایی شدن این باغات لطمه بزرگی به صادرات باغی استان زد، گفت: این مصوبه جزء وعده‎هایی بود که پشتوانه مالی نداشت؛ مصوبه بدون تزریق منابع، توسعه را به‎همراه نخواهد داشت.

رئیس اتاق بازرگانی خرم‎آباد با تاکید بر لزوم افزایش ظرفیت کشاورزی در ایجاد اشتغال پایدار استان گفت: ضروری است تا رویکرد دولت در موضوع کشاورزی لرستان، استفاده از ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و برنامه‌ریزی راهبردی در بخش کشاورزی برای ایجاد اشتغال پایدار باشد.

وی به رویکرد دولت در بحث کشاورزی اشاره کرد و ادامه داد: دولت و مدیریت ارشد استان بایستی با رویکرد کاملاً کاربردی به دنبال استفاده و بهره‌وری بیشتر از ظرفیت‌های موجود در بخش کشاورزی لرستان بوده و هم با برنامه‌ریزی و کار کارشناسی شده و هدفمند ایجاد ظرفیت‌های جدید در بخش کشاورزی را در دستور کار خود قرار دهند.

عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن خرم‎آباد فراهم شدن امکان صادرات محصولات کشاورزی را امیدی تضمین شده برای کشاورزان عنوان کرد و یادآور شد: صادرات ضمن آنکه باعث ارتقای کیفیت تولیدی و افزایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی استان است، امید تضمین شده و پایداری برای کشاورزان بومی در عرضه تولیدات خود بوده و زمینه ایجاد اشتغال را فراهم خواهد کرد.

وی ادامه داد: لرستان از مستعد‌ترین استان‎ها به‎ویژه در بخش باغی است و در کنار آن ظرفیت بالایی برای ایجاد صنایع تبدیلی دارد. شرایط جغرافیایی مشتمل بر تنوع آب و هوایی با برخورداری از منابع آب و حاصلخیزی خاک، می‎تواند لرستان را به یک منطقه مناسب کشاورزی تبدیل کرده به ‎نوعی که بتواند به عنوان یکی از قطب‎های اصلی کشاورزی، دامداری و صنایع تبدیلی کشور محسوب شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در این باره گفت: چرا باید مصوبه‎ای به این مهمی که می‎توانست اشتغال بسزایی در بخش کشاورزی ایجاد کند بر روی کاغذ خشک شود آیا نه این است که باید موضوع پیگیری می‎شد؟

بهرام بیرانوند بیان کرد: رقم، رقم بالایی است، احداث این میزان باغ چندین هزار شغل و درآمد پایدار در استان ایجاد می‎کرد که باید مسئولین پاسخگو باشند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس توسعه باغات را عاملی مهم در کاهش واردات میوه دانست و افزود: قطع به یقین عدم اجرای این مصوبه را از وزیر جهاد کشاورزی پیگیر خواهم شد.

لازم به ذکر است تلاش ما برای پیگیری و روشن‎ترشدن بیشتر موضوع به علت عدم پاسخگویی مسئولان جهاد کشاورزی بی‎نتیجه ماند.

گزارش از ابراهیم شریفی خبرنگار ایسنای لرستان

خبرنگار: 69024

انتهای پیام

کد N137692

وبگردی