آفتاب
/گزارش/

‌تفرش، سرزمینی در سیطره شکوفه‌های بادام

‌تفرش، سرزمینی در سیطره شکوفه‌های بادام

شهرستان تفرش با مرکزیت شهر تفرش از شمال به شهرستان ساوه از جنوب و جنوب شرق به شهرستان آشتیان و فراهان از شرق به استان قم و از غرب و جنوب غرب به شهرستان کمیجان منتهی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا) - منطقه مرکزی، به گفته مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی استان، منطقه تفرش از لحاظ تاریخی با منطقه آشتیان پیوستگی دارد. قدمت شهر تفرش به قبل از اسلام می‌رسد.

درباره وجه تسمیه نام این شهر آمده است که تفرش در اصل گبرش بوده است و این توجیه شاید بدین سبب است که در سده‌های قبل و حتی صدر اسلام گبرها یا زرتشتی‌ها در این جلگه و نقاط مجاور آن از جمله فراهان و آشتیان سکونت داشتند.

یاقوت حموی در قرن هفتم هجری قمری تفرش را قریه‌ای پررونق توصیف کرده است. حمدالله مستوفی در قرن هشتم هجری قمری از تفرش با هفده‌پاره دیه نام می‌برد که اطرافش را آبادی، چشمه‌ها و کاریزهای متعدد فراگرفته است و استاد دهگان نیز در مورد تفرش چنین نوشته است: تفرش ولایتی از نواحی اراک که در بدو امر یعنی زمان پارس‌ها جزو اصفهان و بعدها ضمیمه قم و در حین بنای اراک جزو این شهرستان و بعدها مرکز شهرستان شد.

مناطق نمونه گردشگری شهرستان تفرش عبارتند از کوی باران، منطقه خانک و روستای هدف شهرستان تفرش روستای سرآبادان است که در 25 کیلومتری شمال شرقی شهر تفرش قرار دارد.

از جاذبه‌های طبیعی تفرش، دره‌های مصفا و خوش آب و هوای آن است. این دره‌ها در سطح منطقه تفرش متعدد بوده و هر جا نامی بر آن گذاشته‌اند مانند؛ دره ویژه، بدر، فرک، وستان.

این منطقه به سبب وجود درختان بادام و انواع میوه و گردو مانند بیشه‌ای مصنوعی است که زیر پوشش سفیدی از شکوفه‌های درختان بادام منظره کم‌نظیری را ترسیم می‌کند.

روستای خانک روستایی با بافت زیبایی به رنگ قهوه‌ای در میان انبوهی از درختان گردو جلوه دیدنی دارد. کاروانسرای سنگی روستا نشانگر قدمت بالای روستاست.

چشمه معدنی گراو دارای آبی با خواص درمانی است. گراو متشکل از چند قسمت در سطح زمین است که از آنجا به حالت جوشش از سطح زمین خارج شده و در یک قسمت نیز آب همراه گاز کربنیک فراوان از منفذی خارج می‌شود.

آثار به جا مانده در اطراف چشمه، یک چهار دیواری است که نشان می‌دهد به طور گسترده به عنوان حمام از آن استفاده می‌شده است. آب گراو تفرش آب‌معدنی کربناته مخلوط است که به نسبت تقریباً مساوی یون‌های سدیم و کلسیم در آن یافت می‌شود.

غار علی‌خورند، سد کشه، پارک حکیم نظامی، چاه آب‌فشان و آبشار قطره‌باران از دیگر جاذبه‌های طبیعی تفرش است و علاوه بر آن آثار تاریخی آن شامل مسجد ششناو، آب‌انبار بلور، قلعه حیدری، خانه عباسقلی‌خان میرپنج مربوط به دوره قاجار، تکیه زاغرم و آرامگاه امامزاده محمد(ع) مربوط به دوره صفویه و امامزاده سرآبادان و امامزاده اسماعیل روستای فسیجان نیز مربوط به دوره اسلامی است.

تفرش علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زادگاه مشاهیر علمی، ادبی و فرهنگی کشور بوده است که می‌توان به پروفسور سیدمحمود حسابی(پدر علم فیزیک ایران)، دکترپارسا( پدر علم گیاه شناسی ایران)، توران میرهادی(اولین دندانپزشک ایران)، شیخ طبرسی(دانشمند بزرگ ایرانی) ابوالقاسم سحاب(پدر جغرافیای ایران) حکیم نظامی تفرشی، حسینعلی نکیسا(استاد آواز و موسیقی ایران)، فتحعلی واشقانی و فروغ فرخزاد اشاره کرد.

نیاز یک میلیارد تومانی شهرستان در حوزه گردشگری

بهروز اردلان‌راد فرماندار تفرش در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص وضعیت گردشگری شهرستان گفت: شهرستان تفرش با وجود جاذبه‌های بسیار، و پتانسیل گردشگری بالا متأسفانه زیرساخت‌های لازم را در حوزه جذب گردشگر ندارد.

وی در بحث گردشگری طبیعی در تفرش اظهار داشت: در حوزه گردشگری طبیعی، طرح پارک جنگلی در دست است و در بحث تاریخی به وضعیت اماکن تاریخی مانند منزل نظامی، ضیایی و حمام‌های قدیمی رسیدگی می‌شود.

اردلان‌راد تصریح کرد: توسط یکی از اهالی تفرش موزه مفاخر شهر در حال احداث است و همچنین با تلاش‌های صورت‌گرفته اطراف مقبره پرفسور حسابی در حال تملک است تا این محدوده توسعه یابد که البته انجام این امر مشروط به انجام مراحل اداری است که در حال پیگیری است.

فرماندار تفرش عنوان کرد: اعتبار مورد نیاز برای رشد گردشگری و احیای مراکز طبیعی و تاریخی و طرح‌ها بسیار زیاد است چراکه سطح خرابی‌ها و خسارات نیز زیاد است و بیش از یک میلیارد تومان در این حوزه نیاز است که البته با اعتبارات موجود که دهیاری‌ها کمک می‌کنند و همچنین قول مساعد استاندار و همچنین نماینده شهرستان در مجلس که از بعد ملی پیگیر امور است برنامه‌هایی به انجام خواهد رسید.

تفرش ظرفیت تبدیل شدن به قطب گردشگری را دارد

عباس صلاحی نماینده شهرستان تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس در خصوص وضعیت گردشگری در شهرستان تفرش و همچنین استان مرکزی اظهار کرد: انتقادی که به مسئولین استانی و همچنین کشوری وارد است، این که از پتانسیل گردشگری کشور به هیچ عنوان استفاده نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه شهرستان تفرش دارای آثار و ابنیه‌های تاریخی، فضای طبیعی شگرف و مفاخر بسیاری است، افزود: پتانسیل تفرش در حوزه جذب گردشگر به قدری بالاست که حتی می‌تواند به یکی از قطب‌های گردشگری کشور بدل شود.

صلاحی تصریح کرد: شهرستان تفرش نیز ظرفیت تبدیل شدن به قطب علمی و پژوهشگری را دارد و می‌توان با احداث رصدخانه علاوه بر توجه به مسائل علمی، فضای گردشگری را نیز ایجاد کرد.

وی با تأکید براینکه استان مرکزی استان مستعدی در این حوزه است، پیشنهاد کرد: می‌توان با احداث کمپ‌های پذیرایی، استفاده از آژانس‌های مسافرتی و تورها و هدایت توریست به این منطقه و ایجاد مهمان‌پذیرهای خاص گردشگر را به استان و به ویژه تفرش جلب کرد که البته بخشی از این موارد وابسته به حمایت سازمان میراث‌فرهنگی و وزارت ارشاد است.

نماینده شهرستان تفرش عنوان کرد: ایجاد اداره میراث‌فرهنگی و گردشگری برای شهرستان تفرش ثبت شده است اما اعتبار لازم برای جذب نیرو و فعالیت این اداره تخصیص داده نشده است که با برنامه‌ریزهای درست می‌توان این اهداف را محقق کرد.

وی مهمترین نیاز شهرستان و همچنین استان و کشور در حوزه گردشگری را جذب سرمایه‌گذار عنوان کرد گفت: با این شرایط اقتصادی کشور، توقع تخصیص اعتبار از سوی دولت نمی‌رود اما، حداقل لازم است که دولت در بحث‌های اداری شرایط لازم برای سرمایه‌گذاران را فراهم کند و حتی برای آنها محدودیت‌های مالیاتی و حتی کمک برای تآمین آب، برق و گاز داشته باشد.

صلاحی تأکید کرد: شهر تفرش دارای بافت فرهنگی است و از این امر می‌توان در توسعه گردشگری استفاده کرد و علاوه بر اینکه این امر به شناسانده شدن شهرستان کمک می‌کند و باعث می‌شود که حداکثر بهره‌برداری از امکانات صورت گیرد.

گزارش از: آذر اسفندیاری، خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی

انتهای پیام

کد N137067

وبگردی