آفتاب

هنگام ریزش بهمن چگونه خود را نجات دهیم؟

هنگام ریزش بهمن چگونه خود را نجات دهیم؟

در مواقعی که پس از ریزش برف در مناطق کوهستانی هوا کمی رو به گرمی می‌رود از رفتن به کوه خودداری کنید، چون این مواقع خطر ریزش بهمن وجود دارد، اما اگر اصرار به رفتن کوه دارید بهتر است نکاتی را برای حفظ جان خود به‌هنگام ریزش بهمن یاد گیرید.

«شهریار نوری‌الاصل» کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال‌احمر استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کرمانشاه، با اشاره به احتمال ریزش بهمن در نقاط کوهستانی و برف‌گیر، اظهار کرد: پس از تجمع برف در نقاط کوهستانی با کمی افزایش دما احتمال خطر ریزش بهمن وجود دارد از همین‌رو بهتر است کوهنوردان با اندکی گرم شدن هوا از رفتن به کوه‌های برف‌گیر جداً خودداری کنند.

وی تصریح کرد: چنانچه افراد اصرار به رفتن به کوهستان دارند حتماً باید تجهیزاتی از قبیل پتوهای امدادی و دستکش‌های کوهنوردی گرم‌کننده را با خود به‌همراه داشته باشند.

به‌گفته‌ی این کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال‌احمر استان کرمانشاه، این پتوها به اندازه‌ی یک کیف جیبی جا گرفته و قادر هستند بدن کوهنوردان را در دمای مطلوب قرار دهند.

وی تصریح کرد: هم‌چنین دستکش‌های کوهنوردی گرم‌کننده که آتروپات هستند تا 10 ساعت حرارت مطلوبی را به دست‌های کوهنوردان می‌دهند.

نوری‌الاصل خاطر نشان کرد: چنانچه کوهنوردان در کوهستان با بهمن روبه رو شدند و راهی برای فرار از آن نیافتند، باید در نخستین اقدام دو دست خود را جلوی صورت بگیرند تا به‌هنگام قرار گرفتن در بهمن اندک فضایی برای نفس کشیدن داشته باشند.

وی با اشاره به غلتیدن افراد به‌هنگام ریزش بهمن خاطر نشان کرد: افراد، جهت را در زیر بهمن گم می‌کنند و نمی‌دانند از کدام طرف باید به سمت روی زمین حرکت کنند.

این کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال‌احمر استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: از همین‌رو به این افراد توصیه می‌شود از آب دهان خود برای جهت‌یابی استفاده کنند، به این صورت که آب دهان آنها بعلت جاذبه‌ی زمین به هر طرف که سرازیر شد، طرف مخالف آن رو به آسمان و بالای زمین دارد.

نوری‌الاصل تصریح کرد: افراد پس از جهت‌یابی باید مانند شنا کردن در آب درون برف‌ها شنا کرده و خود را بیرون بکشند.

به‌گفته‌ی وی، اقدام بعدی گرم کردن بدن و جلوگیری از یخ‌زدگی است که در این مواقع تجهیزات همراه کوهنورد می‌توانند کمک‌کننده باشد.

این کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال‌احمر استان کرمانشاه دمای طبیعی بدن را 37 درجه برشمرد و خاطر نشان کرد: چنانچه دمای بدن زیر 35 برسد فرد قادر به حرف زدن نیست و با رسیدن دمای بدن به 28 درجه فرد دچار کمای عمیق و مرگ می‌شود.

نوری‌الاصل خاطرنشان کرد: از همین‌رو مهم‌ترین اقدام به‌هنگام خروج از بهمن گرم کردن بدن با هر وسیله‌ی موجود است.

انتهای پیام

کد N137042

وبگردی