آفتاب
مهر گزارش می دهد/

پایتخت گز ایران در تکاپوی شیرین کردن کام ایرانیان در ایام نوروز/ بیکاری دیگر در شهر معنا ندارد

پایتخت گز ایران در تکاپوی شیرین کردن کام ایرانیان در ایام نوروز/ بیکاری دیگر در شهر معنا ندارد

شهرکرد - خبرگزاری مهر: شهر بلداجی استان چهارمحال و بختیاری درآستانه سال نو به شهر فعال و پر تلاش کشور برای تولید شیرینی گز تبدیل شده به نحوی که همه از پیر و جوان در تلاش هستند که تا گز با کیفیت ایام نوروز مردم کشور را تولید کنند و این در حالیست که بیکاری از این شهر رخت بربست.

به گزارش خبرنگار مهر، گز نام یکی از شیرینی های معروف و سنتی ایران است که از ترکیب چند ماده مهم که مهمترین آن انگبین، سفیده تخم مرغ، مغز پسته و بادام است ساخته می شود.

این حرفه پیشتر در شهر اصفهان نیز رایج بوده و گز سوغات این شهر شمرده می شد اما امروزه گز با نام بلداجی عجین شده و شهرت جهانی پیدا کرده است.

انگبین ماده شیرین و مطبوعی است و ماده اصلی گز را تشکل می دهد که از گیاهای مختلفی( گیاهان تیره خاردارها) بدست می آید. در مناطق کویری، وشوره زار های اطراف اصفهان و خوانسار و برخی از مناطق چهار محال و بختیاری از جمله کوه های اطراف بلداجی به فراوانی رویش دارد.

انگبین ها مواد شیرینی هستند که به طور طبیعی به صورت صمغی شکل روی درختچه های خاردار تشکیل می شوند.

این مواد از دیرباز به عنوان داروی شفابخش و اکسیری برای جوان ماندن و طول عمر و غذای مقوی برای تندرستی و شادابی استفاده می شده است. امروزه نیز به جای شکر و قند مصنوعی از انگبین ها در گزهای اصیل استفاده می شود.

ترنجبین، گزانگبین، شیر خشت و گز علفی همه از گروه انگبین ها هستند که انگبین از آنها بدست می آید و این گیاهان در استان چهارمحال و بختیاری به وفور رویش دارند.

به جای انگبین می توان از عسل طبیعی استفاده کرد زیرا عسل طبیعی در واقع نوعی انگبین مرغوب گیاهی است که زنبور عسل آن را تولید می کند.

نام گز بلداجی در بسیار از شهر های کشور به عنوان برند مطرح شده و بسیاری از مردم بلداجی را نام یک شرکت تولیدی خاص قلمداد می کنند اما اگرچه بلداجی در کل یک برند شناخته شده در گزسازی مطرح شده و همه آن را می شناسند اما اصل بلداجی نامی شهری در استان چهارمحال و بختیاری است که بالای 80 کارگاه گز سازی در آن مشغول به تولید این محصول هستند.

گز بلداجی به دلیل کیفیت بالا و مرغوبیت آن بهترین گز ایرانی محسوب می شود و به کشورهای دیگر صادر می شود و شهرت این شهر شیرین به خاطر محصول گز و استفاده از انگیبین طبیعی در تولید گز است.

چگونگی تبدیل شدن شهر بلداجی به پایتخت گز ایران اینگونه گفته شده که در سالهای بسیاری دور تعدادی از مردم شهر بلداجی به شهر اصفهان رفته در کارگاه های گز سازی این مشغول به فعالیت شده اند، پس از یادگیری حرفه گز هنگامی متوجه شدند که انگبین که یکی از مواد اصلی گزسازی به شمار می رود و انگبین که از گیاهانی بدست می آید که در استان چهارمحال و بختیاری و به خصوص اطراف شهر بلداجی به وفور پیدا می شود تصمیم گرفتند که به شهر خود برگشته و تولید گز را در شهر خود انجام دهند.

استفاده از انگبین درجه یک و خالص و تولید گز مرغوب موجب شده به یکباره گز شهر بلداجی معروفیت خاصی پیدا کند و کارگاههای زیادی در این شهر برای تولید این محصول راه اندازی شود و اشتغال فراوانی در این حوزه ایجاد کند.

هم اکنون در این شهر بیکاری معنایی ندارد و همه از پیر و جوان در کارگاههای مشغول کار هستند تا گز مصرفی ایام نوروز را برای مردم تولید کنند.

وجود 90 کارگاه گز سازی در شهر بلداجی

رئیس اتحادیه گز سازان شهر بلداجی در گفتگو با خبرنگار مهر با با بیان اینکه بسیاری از مردم کشور نام "بلداجی" را نام شرکتی قلمداد می کنند و آنرا متعلق به استان اصفهان می دانند، عنوان کرد: نام بلداجی نام شهری در استان چهارمحال و بختیاری است که دارای 20 هزار جمعیت دارد و در 60 کیلومتری شهرکرد مرکز استان قرار دارد.

بهمن رفیعی اذعان داشت: در شهر بلداجی در حدود 90 کارگاه گز سازی وجود دارد که هر کدام روزانه به صورت میانگین 200 کیلوگرم گز تولید می کنند.

این گز ساز شهر بلداجی ادامه داد: هر کارگاه به صورت میانگین دارای 20 نفر اشتغال دارد که ماهانه شش هزار کیلوگرم گز تولید می کند.

وی گفت: بلداجی بر روی تمام بسته بندی این90 کارگاه تولیدی درج می شود و نشانه گز تولیدی شهر بلداجی است واین گز به علت استفاده از ترکیب طبیعی و کیفیت بالا شهرت بالایی از آن خود کرده است.

وی یادآور شد: در آستانه سال نو تولید گز در تمام واحدها به دوبرابر و حتی بیشتر رسیده است و اشتغال نیز افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: اشتغال مستقیم و غیر مستقیم تمام کارگاهی تولیدی این شهر بالای سه هزار نفر است.

مشکل بیکاری  را در شهر بلداجی حل کردیم

رئیس اتحادیه گز سازان شهر بلداجی با بیان اینکه مشکل بیکاری در این شهر از بین رفته است، ادامه داد: کارگاهها تولیدی شهر جدا از حل مشکل بیکاری شهر، بیکاری بسیاری از مناطق اطراف را نیز حل کرده اند.

رفیعی در ادامه با اشاره به اینکه گز تولیدی این شهر بسیاری از استاندارد های جهانی را اخذ کرده وبه کشورهای خارجی صادر می شود، اذعان داشت: در حدود40 تا 50 درصد گز تولید این شهر صادر می شود.

مدیر واحد گزسازی ملت بلداجی با اشاره به ضرورت حمایت مسئولین، عنوان کرد: در بسیار از مناطق ایران و جهان نمایشگاههای مواد غذایی و شیرینیجات برپا می شود که شرکت در بسیاری از آنها برای ما با توجه به هزینه های بالا امکانپذیر نیست و باید مسئولین در این خصوص حمایت کنند.

 یکی از گز سازان دیگر شهر بلداجی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشکلات گز سازان بلداجی عنوان کرد: کمبود منابع مالی مهمترین مشکل گز سازان بلداجی است که باید مسئولین در این خصوص گز سازان این شهر را حمایت کنند.

داوود دادوند یادآور شد: شهر بلداجی به عنوان پایتخت گز ایران مشهور شده است و باید مسئولین این مهم را مورد توجه قرار دهند و توجه و حمایت بیشتری را از گز سازان این شهر بکنند.

رقابت ناسالم گزسازان اصفهانی با گزسازان شهر بلداجی

مسئول واحد گز سازی برلیان بلداجی در ادامه با اشاره به مشکلات فروش، گفت: متاسفانه گز سازان و فعالان فروش گز استان اصفهان رقابت ناسالمی با ما در پیش گرفته اند.

وی ادامه داد: هم اکنون در آستانه سال به گونه ای شده است برخی فعالان استان اصفهان به مغازه ها اجازه فروش گز بلداجی را نمی دهند و فروش گزبلداجی در استان اصفهان برای ما که گز ساز هستیم و گز با کیفیت تولید می کنیم بسیار کم شده است.

دادوندعنوان کرد: در شهر بلداجی با توجه به اینکه دارای محیط کوچک است و نظارتهای پی درپی و مستقیم مسئولین بهداشت منطقه بر روی کارگاهها وجود دارد، تمام کارگاهها تمام مسائل بهداشتی را رعایت می کنند و این تعداد کارگاه گز سازی که در این شهر وجود دارد با رعایت تمام مسائل بهداشتی گز را تولید می کنند و همین امر موجب شده است که گز این شهر در صدر پر فروش ترین گز ایران قرار گیرد.

 

تولید در آستانه سال نو افزایش یافته و اشتغال نیز بیشتر شده است

بخشدار بلداجی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به فعالیت و تکاپوی بیشتر در ماه پایانی سال، عنوان کرد: همه کارگاههای تولیدی گز شهر بلداجی در سعی و تلاش بیشتر هستند تا گز با کیفیت را برای شب عبد مردم تولید کنند.

اسفندیار کریمی عنوان کرد: گز سازان از ابتدای بهمن ماه تولید را دوبرابر و حتی چند برابر کرده اند و با جذب نیروی بیشتر اشتغال بیشتری را در این شهر رقم زده اند.

وی با اشاره به کیفیت بالای گز تولید شهر بلداجی ادامه داد: استفاده از عصاره های گیاهی(انگبین) کوهستانهای منطقه بلداجی در تولید گز موجب شده است گز شهر بلداجی یک شیرینی گیاهی با خواص درمانی باشد و دارای کیفیت بالا و بازار پسندی بالایی است.

..................................

گزارش از سید محمد رضا موسوی

کد N136978

وبگردی