آفتاب

مجلس اوکراین قانونی را برای آزادی تیموشنکو تصویب کرد

مجلس اوکراین قانونی را برای آزادی تیموشنکو تصویب کرد

تهران - ایرنا - در پی امضای توافق میان دولت اوکراین و مخالفان برای خروج از بحران کنونی ، مجلس این کشور روز جمعه با تصویب قانونی شرایط آزادی یولیا تیموشنکو، نخست وزیر سابق اوکراین را فراهم ساخت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کی یف، بر اساس قانونی که در مجلس اوکراین به تصویب رسید، یکی از بندهای قانون کیفری که به محکومیت یولیا تیموشنکو رای داده بود، باطل شد و به طور نظری زمینه برای آزادی او فراهم شد.

یولیا تیموشنکو نخست وزیر پیشین اوکراین در سال 2011 به جرم استفاده از رانت قدرت به 7 سال زندان محکوم شد.

تیموشنکو به دلیل رویکردهای نزدیکش با غرب همواره با مخالفت هایی از سوی کرملین مواجه بود.

یولیا تیموشنکو در 27 نوامبر سال 1960 میلادی در دنیپروپتروفسک بدنیا آمد. وی رهبر «حزب میهن» اوکراین است

تیموشنکو در جریان انقلاب نارنجی مردم اوکراین از اعتراض کننده ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، و از همراهان ویکتور یوشچنکو - رهبر حزب مخالف دولت - بود. او نیز همراه یوشچنکو همواره از سوی مخالفان به نزدیکی بیش از اندازه با آمریکا متهم بود.

تیموشنکو در سال 1984 در رشته اقتصاد در زادگاه خود دنیپروپتروفسک فارغ التحصیل شد و در سال 1988 به همراه همسرش اولکساندر شرکتی را برپا کرد که پس از دست یابی اوکراین به استقلال در سال 1991، به قراردادهای دولتی روی آورد. خانم تیموشنکو در میان سال های 1996 تا 1997 رئیس اتحادیه سامانه های انرژی اوکراین شد.

در 4 فوریه 2005 میلادی، پارلمان اوکراین با اکثریت قاطع با پیشنهاد یوشچنکو، رئیس جمهوری وقت این کشور برای نخست وزیری تیموشنکو موافقت کرد.

عضویت در اتحادیه اروپا، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو )، آموزش و پرورش سکولار، احیای زبان اوکراینی و بازسازی سنت های ملی از مهم ترین برنامه های تیموشنکو به عنوان نخست وزیر بود.

در 11 اکتبر 2011، دادگاهی در اوکراین، یولیا تیموشنکو را به اتهام تخطی از حدود اختیارات قانونی خود و صدور دستور امضا قرارداد انرژی میان اوکراین و روسیه به 7 سال زندان محکوم کرد. این قرارداد انرژی در سال 2009 بین شرکت اوکراین نقت و گازتو و شرکت روسی گازپروم امضا شده بود.

قاضی دادگاه گفته است که امضا این قرارداد و عملکرد خانم تیموشنکو حدود 190 میلیون دلار به اوکراین زیان زده است.

دولت آمریکا و اتحادیه اروپا حتی پیش از برگزاری این جلسه دادگاه و صدور حکم خانم تیموشنکو در مورد احتمال دخالت های سیاسی در این پرونده ابراز نگرانی کرده بودند.

ترجمام**1502** 1552
کد N136910

وبگردی