آفتاب

دیدار استاندار گلستان و سفیر قزاقستان

دیدار استاندار گلستان و سفیر قزاقستان

استاندار گلستان در دیدار با سفیر قزاقستان گفت: نادیده گرفتن تحریم‌ها علیه ایران توسط جمهوری قزاقستان، دفاع از یک منطق انسانی است.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، دکتر حسن صادقلو در دیدار با سفیر قزاقستان، تحریم‌های اعمال شده بر کشورمان را بر خلاف قوانین بین‌المللی دانست و افزود: این تحریم‌ها از برنامه‌های متکبرانه آمریکاست که دست به چنین اقدامی زده است.

وی ادامه داد: اگر آمریکا منافع خود را در خطر ببیند دست به هر کاری می‌زند و هر کشوری بخواهد با این مواضع مخالفت کند دچار مشکلات خواهد شد.

صادقلو افزود: نادیده گرفتن تحریم‌ها توسط قزاقستان دفاع از یک منطق انسانی، وجدانی و بین‌المللی است و باید در منطقه با هم متفق شویم که ورود و دخالت بیگانه اتفاق نیفتد.

استاندار گلستان اظهار کرد: ما در ارتباط با کشورها با روح برادرانه، منافع متقابل و احترام متقابل رفتار می‌کنیم.

وی به اشتراکات فرهنگی و مرزی میان دو کشور اشاره کرد و افزود: گلستان و قزاقستان بهترین شرایط را برای برقراری ارتباط دارند و روحیات مردم استان با روحیات مردم شما مشابه است.

وی تصریح کرد: قزاقستان کشور بزرگی است و ملت آرام، مهربان و مهمان نوازی دارد، به همین دلیل قزاق‌ها مشتاق هستند و در طول سال‌های گذشته در این جا حضور داشته‌اند.

استاندار گلستان گفت: هم چنین ایرانیانی هم در آن جا حضور دارند و همین دلیلی که شما را مشتاق تقویت روابط کرده برای ما هم وجود دارد.

وی از حضور رییس جمهوری قزاقستان در مراسم تحلیف رییس جمهوری کشورمان و نیز نادیده گرفتن تحریم‌ها توسط آن کشور قدردانی کرد.

استاندار گلستان در ادامه با بیان این که به علت نزدیکی در مباحث اقتصادی می‌توانیم همکاری‌های زیادی داشته باشیم خاطرنشان کرد: امکاناتی در دو کشور وجود دارد که ما از این تبادل امکانات استقبال می‌کنیم و امیدواریم در دوره مدیریت ما بیش از گذشته این تبادل شکل بگیرد.

صادقلو افزود: منطقه مرزی اینچه برون با ساخت ترمینال باربری و انبار ذخیره غلات، منطقه ویژه اقتصادی خواهد شد.

وی اضافه کرد: هم اینک 150 هکتار برای این منظور تدارک دیده شده و سه شرکت ایرانی نیز برای سرمایه گذاری اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی اظهار کرد: با ورود شرکت‌های قزاقستان به این حوزه چهارمین سرمایه‌گذار نیز وارد عرصه خواهد شد که با احداث ترمینال حمل بار و انبار گندم در ایستگاه راه آهن اینچه برون، ترانزیت بار از این منطقه تسهیل خواهد شد.

به گفته استاندار گلستان؛ حضور شرکت‌های قزاق در این منطقه از طریق موافقت‌نامه‌هایی که برای حضور افراد خارجی وجود دارد و یا اجاره دادن زمین به متقاضیان امکان پذیر خواهد بود.

صادقلو هم چنین برای حضور سرمایه گذاران قزاق در این منطقه و نیز همکاری با کشور قزاقستان در زمینه‌های فرآورده‌های نفت و گاز و ... اعلام آمادگی کرد.

استاندار گلستان هم چنین با اشاره به خط ریلی ایران - قزاقستان - ترکمنستان خاطرنشان کرد: با توجه به این که اجرای این پروژه در قزاقستان و ایران به اتمام رسیده ولی در ترکمنستان ناتمام مانده است، باید پیگیری کنیم تا ترکمنستان در اتمام خط ریلی تسریع کند.

وی به سفر اخیر خود به ترکمنستان اشاره کرد و افزود: یکی از موضوعات مهم مطرح شده در آن کشور موضوع اتمام خط ریلی بود و بیان شد زحماتی که ایران و قزاقستان کشیده‌اند را شما نیز هرچه سریع‌تر به نتیجه برسانید.

صادقلو ادامه داد: با توجه به این که آن‌ها هم قول مساعد همکاری داده‌اند ولی نیاز است که کشور قزاقستان هم در روابط خود این موضوع را از آن‌ها بخواهد زیرا در مرز خشکی لازم است این مسیر زودتر راه‌اندازی شود.

وی هم چنین به مرز آبی بین دو کشور اشاره کرد و گفت: در مسیر دریایی هم لازم است مسیری راه بیفتد که مسیر بندر خواجه نفس به همین منظور است و امیدواریم بزودی به نتیجه برسیم که رونقی در ارتباط اقتصادی ما خواهد بود.

استاندار گلستان تأکید کرد: هم چنین در گذشته توافقاتی روی خط هوایی انجام شد اما آن هم متوقف شده که باید به سر منزلی برسد و این آمادگی و اقبال از طرف گلستان وجود دارد تا بتوانیم سقف مبادلات اقتصادی را بالا ببریم.

پس از این دیدار ˈبغداد امریف ˈسفیر قزاقستان به همراه ˈعلی مرگدریˈ معاون برنامه‌ریزی استانداری گلستان از ایستگاه راه آهن منطقه مرزی اینچه برون و محل احداث ترمینال و انبار غلات کالاهای کشور قزاقستان بازدید کردند.

انتهای پیام

کد N136736

وبگردی