آفتاب

جدایی‌طلبان اتا خلع سلاح می‌شوند

جدایی‌طلبان اتا خلع سلاح می‌شوند

گروه جدایی‌طلبان باسک اسپانیا موسوم به اتا احتمالا امروز (جمعه) در یک گام تاریخی قصد دارند تسلیحات و تجهیزات تولید بمب را که پیشتر برای مبارزات تروریستی خود در دستیابی به استقلال این منطقه مورد استفاده قرار می‌دادند، تسلیم دولت کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه گاردین، منابع مطلع در شمال باسک اسپانیا و مناطق دیگر اعلام کردند، میانجی‌گران گفته‌اند که گروه اتا پیشتر اقدامات حائز اهمیتی را برای تحویل دادن تسلیحات خود به مقام‌های دولتی انجام داده‌اند.

جزئیات این مساله هنوز مشخص نیست اما تحلیلگران نگران این هستند که گروه اتا بار دیگر تلاش کند تا در روند دستیابی به صلح و ثبات با دولت ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا اخلال ایجاد کند.

یکی از اعضای سابق اتا به روزنامه گاردین گفت: بسیاری از تسلیحات این گروه در فرانسه، جایی که به صورت تاریخی این گروه دارای پایگاه لجستیکی و فرماندهی است، مخفی است.

گفتنی است گروه اتا هشت سال قبل 400 تفنگ از یک انبار تسلیحات در منطقه‌ای در فرانسه به سرقت برد و همچنین دارای موشک‌های زمین به هوای SA-7 است.

در حالی که مفاد مساله تسلیم تسلیحات گروه اتا که قرار است امروز صورت گیرد مخفی مانده، منابع مطلع اعلام کردند که این اقدام بیانگر تغییری گسترده در گروه اتا و حامیان آن‌هاست.

برای خلع سلاح گروه اتا با حمایت اینیگو اوکولو، نخست‌وزیر منطقه‌ای باسک و حزب میانه‌روی ناسیونالیست باسک متعلق به وی صورت می‌گیرد.

یکی از سخنگویان دولت باسک گفت: هر چه سریعتر جدایی‌طلبان این کار را انجام دهند بهتر خواهد بود.

دولت راخوی از زمان اعلام ‌آتش‌بس میان دولت مادرید و جدایی‌طلبان باسک تاکنون ده‌ها تن از اعضای مظنون به این گروه را دستگیر کرده است. راخوی و همتای وی در منطقه باسک در ماه جاری میلادی به صورت محرمانه در مادرید با یکدیگر دیدار کردند البته هنوز تایید رسمی درباره مفاد این دیدار و گفتگوها وجود ندارد اما گفتنی است که این دو درباره گروه اتا و خلع سلاح اعضای آن با یکدیگر صحبت کردند.

برنامه خلع سلاح اعضای گروه جدایی‌طلب اتا احتمالا باعث افزایش درخواست‌ها از باسک برای آزادی زندانیان این گروه جدایی‌طلب و بازداشتشان به جمع خانواده‌هایشان منجر خواهد شد.

انتهای پیام

کد N136531

وبگردی