آفتاب

نظامیان آمریکایی کاهش نیروهای افغان را "تهدید" می‌دانند

نظامیان آمریکایی کاهش نیروهای افغان را "تهدید" می‌دانند

ارزیابی‌ جدید نیروهای آمریکایی نشان می‌دهد، شبه‌نظامیان طالبان پس از خروج نیروهای آمریکایی و بین‌المللی در دسامبر 2014 از افغانستان به تهدیدی فزاینده برای ثبات این کشور بدل خواهند شد و کابل نیازمند نیروهای بیشتر برای تامین امنیت اولیه برای افغانستان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این ارزیابی که توسط مرکز تحلیل‌های نیروی دریایی آمریکا انجام شده هشدار داد که برنامه‌ها برای کاهش نیروهای امنیت ملی افغانستان از 382 هزار تن به 228 هزار و 500 تن باعث می‌شود تا سیاست آمریکا در جلوگیری از تبدیل شدن افغانستان به یک پناهگاه‌ امن برای شبه‌نظامیان طالبان و سایر گروه‌های منشعب از آن با خطر مواجه شود.

در بخشی از این گزارش آمده است: ما (نیروهای آمریکایی) به دنبال این هستیم که جامعه بین‌الملل یک برنامه جدید را برای تامین مالی و ابقای قدرت و نفوذ نیروی امنیت ملی افغانستان ایجاد کند تا به وسیله آن امنیت و ثبات در افغانستان برقرار شود.

این گزارش 378 صفحه‌ای به قانونگذاران آمریکایی تاکید خواهد کرد تا مساله حمایت مازاد از نیروهای افغان برای چند سال دیگر را مورد بررسی قرار دهند حتی اگر پنتاگون با کاهش بسیار زیاد بودجه مواجه شود.

نیروهای آمریکایی و ناتو در حال حاضر در تلاشند تا ماموریت نیروهای بین‌المللی به هر شکلی که است به نهایت برسانند و آن‌ها را از افغانستان و در پایان سال جاری میلادی خارج کنند. تصمیم نهایی درباره حضور تعدادی از نیروهای آمریکایی در افغانستان همچنان با شک و تردید مواجه است چرا که حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان تاکنون معاهده امنیتی دوجانبه را امضا نکرده و آن را منوط به انتخاب رئیس‌جمهور جدید در انتخابات آوریل 2014 دانسته است.

سخنگوی ارشد پنتاگون نیز در یک کنفرانس خبری گفت: وزارت دفاع آمریکا گزارش این مرکز تحلیل‌های نیروی دریایی را دریافت کرده اما هنوز آماده بحث در مورد یافته‌های این مرکز نیست.

وی اذعان داشت که شبه‌نظامیان طالبان همچنین تهدیدی علیه نیروهای خارجی در افغانستان و نیروهای پلیس و امنیت این کشور محسوب می‌شوند.

سخنگوی ارشد پنتاگون در ادامه گفت: چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا تایید کرده که یافته‌های نشست ناتو در شیکاگو که خواستار کاهش تعداد نیروهای امنیت ملی افغانستان هستند از سوی جامعه بین‌الملل مورد حمایت قرار گرفته است.

مرکز تحلیل‌های نیروی دریایی آمریکا همچنین در گزارش خود آورده است: نیروهای امنیت افغانستان همچنین شکاف‌هایی حساس تا سال 2015 و پس از آن در زمینه ظرفیت‌های نظامی دارند که از جمله آن می‌توان به حمایت هوایی، لجستیکی و جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل‌ها اشاره کرد.

جان کربی، سخنگوی ارشد پنتاگون همچنین گفت نیروهای افغان همچنان نیازمند کمک خارجی هستند و افزود: به همین دلیل است که ائتلاف ناتو به دنبال ترغیب افغانستان برای ادامه حضور نیروها در این کشور پس از سال 2014 و ایجاد ظرفیت‌های نظامی برای نیروهای امنیت ملی افغانستان است.

انتهای پیام

کد N135863

وبگردی