آفتاب
هاشمی بیان داشت:

آمار بیکاری در سیستان و بلوچستان با واقعیت جامعه همخوانی ندارد/ اختصاص 52 میلیارد تومان یارانه به صنایع استان

آمار بیکاری در سیستان و بلوچستان با واقعیت جامعه همخوانی ندارد/ اختصاص 52 میلیارد تومان یارانه به صنایع استان

زاهدان-خبرگزاری مهر: استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه نرخ بیکاری اعلام شده در استان با واقعیت جامعه همخوانی ندارد اظهار داشت: تعاریفی که از اشتغال و بیکاری شده است نوعی کتمان واقعیت است و لذا باید به جای اتکا به آمار و ارقام دلخوش کننده برای حل مشکل اشتغال تدبیر کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اوسط هاشمی شامگاه پنجشنبه در کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: نرخ بیکاری اعلام شده به میزان 13.9درصد در استان با واقعیت جامعه و رکود حاکم بر صنعت استان و همچنین تورم موجود همخوانی ندارد و غیر واقعی است.

وی با اشاره به تعریف اشتغال مبنی بر یک ساعت کار در طول هفته اظهار داشت: این تعریف از اشتغال منطبق بر واقعیت نیست و به دلیل ناپایداری و عدم تامین هزینه های یک فرد تعریفی مردود است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شاهد 32 درصدی افت در تولید هستیم افزود: برای حل مشکل اشتغال در گام نخست باید مشکلات واکاوی و موانع شناسایی و آسیب شناسی شده و از تکیه به ارقام و آمار غیر واقعی پرهیز کرد.

وی در این جلسه با تاکید بر تهیه و شناسایی نرخ بیکاری واقعی در استان ابراز داشت: واقع گرایی و صداقت بهترین گزینه برای رویارویی با مردم است و باید از ارایه آمار های دلخوش کننده پرهیز شود.   

تسهیلات اعطایی در سیستان و بلوچستان 4 درصد کمتر از سایر استان ها است

استاندار همچنین با بیان اینکه دولت نگاه ویژه ای برای ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری در این استان دارد ادامه داد:  صندوق توسعه ملی اعطای تسهیلات در بخش صنعت و کشاورزی را با 4 درصد سود کمتر نسبت به سایر استان ها برای سیستان و بلوچستان در نظر گرفته است.

هاشمی بیان داشت: به همین منظور تسهیلات اعطایی دربخش صنعت با 12 درصد سود و در بخش کشاورزی با 9 درصد به سرمایه گذاران اعطا می شود.

اختصاص 52 میلیارد تومان یارانه به واحد های صنعتی  

استاندار همچنین از اختصاص مبلغ 52 میلیارد تومان یارانه به واحد های تولیدی و صنعتی استان خبر داد و گفت: این یارانه برای فعال سازی و حمایت واحد های تولیدی و صنعتی استان در نظر گرفته شده است.

وی خواستار شناسایی و برنامه ریزی برای واحد های نیمه فعال و راکد شد و افزود: با ظرفیت موجود در استان، بانک ها و بخش خصوصی این واحد ها باید هر چه زودتر تعیین تکلیف و فعال شود.

نظارت بر تسهیلات اعطایی

استاندار با بیان اینکه دولت باید بستر و زمینه را برای سرمایه گذاری به منظور ایجاد اشتغال فراهم سازد اظهار داشت: در این راستا باید دستگاه های اجرایی و متولی اشتغال میل و نگاه سرمایه گذاران را برای بهره گیری از این بستر ها در راستای اشتغالزایی به استان معطوف کنند.

وی با بیان اینکه تامین اعتبارات به راحتی محقق نمی شود افزود: برای اطمینان از سلامتی اعطای تسهیلات و طرح ها باید نظارت بیشتری صورت گرفته و پرداخت تسهیلات منطبق با پیشرفت کار و طرح باشد.

وی بخشی از معوقات بانکی در کشور را ناشی از اعطای تسهیلات بدون نظارت دانست و افزود: بسیاری از تسهیلات اعطایی متاسفانه منتج به ایجاد شغل نشده است و دارای انحراف است.

ادارات موظف به ارایه طرح های تولیدی هستند  

استاندار همچنین در کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان خواستار ارایه طرح های تولیدی و سرمایه گذاری توسط ادارات دولتی شد و افزود: ادارات استان موظف هستند طی مدت 3 ماه حداقل 15 طرح را برای سرمایه گذاران در حوزه خود آماده کرده و در راستای روان سازی مقررات گام بردارند.

وی نجات کشور را در گرو روان سازی و واقع شدن بر مدار اشتغال و همچنین انعطاف پذیری قانونی ادارات در راستای بهره گیری از ظرفیت سرمایه گذاران و کارآفرینان عنوان کرد.

وی خطاب به مدیران گفت: ثروت های بسیاری در استان وجود دارد که با ید با اعتماد سازی زمینه جذب آنها را در مسیر توسعه فراهم ساخت.

به گزارش خبرنگار مهر استاندار همچنین در کارگروه اشتغال خواستار اطلاع رسانی ادارات مربوطه در خصوص آگاه بخشی در زمینه سرمایه گذاری و طرح های اشتغالزایی از طریق مطبوعات محلی شد و ادارات صنعت، معدن و تجارت و همچنین جهاد کشاورزی و تعاونی روستایی را مامور به ایجاد بستر سازی در راستای صادرات محصولات استراتژیک استان کرد.

وی همچنین در این جلسه خواستار حمایت از صنایع دستی استان با ایجاد بازارهای فروش و نمایشگاه های دائمی در منطقه آزاد چابهار و سایر استان های کشور شد.

کد N135861

وبگردی